Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Någon som ansökt om nationellt ID-kort på nyligen och minns hur lång tid det tog att få det? Jag har tid idag och behöver resa på söndag... Hinner jag få det eller måste man skaffa sig ett rosa pass?

Jag har bytt telefon och fick inte med mig hela kalendern och upptäckte till min fasa att både mitt pass + ID går ut imorgon :-(
Säkert ingen fara att resa med gammalt ID inom Schengen, men man vet aldrig.
 

andreas

Medlem
Någon som ansökt om nationellt ID-kort på nyligen och minns hur lång tid det tog att få det? Jag har tid idag och behöver resa på söndag... Hinner jag få det eller måste man skaffa sig ett rosa pass?

Jag har bytt telefon och fick inte med mig hela kalendern och upptäckte till min fasa att både mitt pass + ID går ut imorgon :-(
Säkert ingen fara att resa med gammalt ID inom Schengen, men man vet aldrig.

Det har vid normala omständigheter varit ”fem arbetsdagar” men allt som oftast är det klart snabbare än så.

Gjorde till familjemedlem i somras: ansökte på fredagen vecka 1, fanns att hämta på önskad ort onsdag förmiddag vecka 2.
 

nissefalk

Medlem
Någon som ansökt om nationellt ID-kort på nyligen och minns hur lång tid det tog att få det? Jag har tid idag och behöver resa på söndag... Hinner jag få det eller måste man skaffa sig ett rosa pass?

Jag har bytt telefon och fick inte med mig hela kalendern och upptäckte till min fasa att både mitt pass + ID går ut imorgon :-(
Säkert ingen fara att resa med gammalt ID inom Schengen, men man vet aldrig.
Jag fick ett i Juli tror jag det var beställde Måndag förmiddag fanns att hämta på Onsdagen
 

ekf

Medlem
Det finns goda chanser att ha det före helgen… Om det mot förmodan inte hinner fram så kan du ju fixa rosa pass på lördagen i lugn och ro…
 

mha321

Medlem
Som tidigare sagt, mycket goda chanser men inte garanterat. Sökte i våras, då kom det redan nästa dag. Spring iväg ASAP och registrera det, har du tur så har du det redan på onsdag, och då fortfarande med 2 dagars marginal.
 

Olofdorren

Ny medlem
Någon som ansökt om nationellt ID-kort på nyligen och minns hur lång tid det tog att få det? Jag har tid idag och behöver resa på söndag... Hinner jag få det eller måste man skaffa sig ett rosa pass?

Jag har bytt telefon och fick inte med mig hela kalendern och upptäckte till min fasa att både mitt pass + ID går ut imorgon :-(
Säkert ingen fara att resa med gammalt ID inom Schengen, men man vet aldrig.
Hade tid bokad 12.30 tisdag förra veckan. Har inte fått sms om att jag kan hämta ut.

Edit: sms kom nu 13.00
 
Last edited:
Tack alla! Hade tid idag 11:50, får se hur det går. Konstapeln (nja, är väl civilanställda) sa att dom trodde det skulle hinna komma, men kunde såklart inte lova något. I värsta fall får jag bara skjuta upp resan någon dag alternativt införskaffa ett litet rosa.
 
Toppen