Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Delayed

Medlem
Finns det något läge där jag behöver visa körkort eller klarar jag mig på nationellt ID-kort?
Ja när du kör bil. Lagstiftningen är glasklar:

Screenshot from 2022-03-16 11-38-06.png


Eller är den så glasklar? Kanske inte när det gäller om brott mot körkortsmedtagande är straffbart:

Screenshot from 2022-03-16 11-37-49.png


Så om "förarens identitet genast kan fastställas" kommer man undan straff (men antagligen anses man ändå göra fel). Lawline tolkar detta som:

Screenshot from 2022-03-16 11-40-51.png


Så fungerar polisens teknik eller om du har en trovärdig polare i högersits så kommer du undan. :D
 
Om jag håller mig inrikes Sverige och har körkort och nationellt ID-kort

Finns det något läge där jag behöver visa körkort eller klarar jag mig på nationellt ID-kort?
Försöker vara minimalist i plånboken..
Tänker mig att den enda gången kanske är biluthyrning typ Hertz ?!
Lite av ett edgecase, men här scannar de körkortet för bommen på återvinningscentralen.

Ett alternativ vore kanske ett gömma körkortet i bilen? Det borde vara väldigt få gånger du behöver det som är utanför bilen. Då blir ju din plånbok mindre. Reser du/hyr mycket bil kanske ryggsäck eller liknade är alternativ.
 

Delayed

Medlem
Lite av ett edgecase, men här scannar de körkortet för bommen på återvinningscentralen.
Det är ju lite här och där man skannar Q.-R.-koden (vill inte ha qatarexpansion :)) på körkortet. Finns det motsvarande kod som fungerar på samma sätt på ett nationellt ID-kort? Jag har aldrig sett ett sådant ID-kort vad jag vet...
 

SK989

Medlem
Den stora fördelen med nationellt ID-kort (om man också har körkort) är just att man inte behöver ha med pass när man reser inom EU/EES (alltså inte bara inom Schengen utan nationellt ID-kort funkar bra istället för pass även om man reser till EU-länder utanför Schengen som t.ex. Irland eller Kroatien).

Om man alltid har sitt nationella ID-kort i plånboken är ju risken liten att man står på flygplatsen utan giltig resehandling - man kan förvisso glömma plånboken hemma men mer sannolikt är kanske att man glömmer att ta med passet än plånboken. Sen på resa finns det ju olika sammanhang när man måste legitimera sig och då funkar det nationella ID-kortet bra (har aldrig stött på problem) medan ett körkort sällan anses vara en ID-handling. Att ett körkort är en ID-handling såsom i Sverige tillhör undantagen. Passets stora nackdel är att det är ganska otympligt. Kostnaden för ett nationellt ID-kort är 80 kr/år så det är ju ingen jättestor investering...
 

jonten

Medlem
Behöver inte körkort för att köra bil, legitimation räcker. Sen kan man ju vara streetsmart om man blir stoppad att säga att fan glömde det hemma, här är mitt legg istället. De har allt i mobilen idag, 6 sekunder senare har de ditt körkort i mobilen. Säger man att man skiter i att ha med det blir de nog sura.

Nationellt idkort har ett stort minus, det finns ingen Q-R eller streckkod på den, så när de i vanliga fall skjuter koden tex på posten så behöver de då skriva in den. Tar lite tid och man får onda ögat.
 

Ubbe

Medlem
Fördel med nationellt Id är att man kan resa i Europa även om passet är ute på egna äventyr (tänk för att skaffa visum tex.) En annan fördel är om man har olika anskaffningsdatum på pass och ID-kort så fungerar alltid något om det nu är långa väntetider.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Lite av ett edgecase, men här scannar de körkortet för bommen på återvinningscentralen.

Ett alternativ vore kanske ett gömma körkortet i bilen? Det borde vara väldigt få gånger du behöver det som är utanför bilen. Då blir ju din plånbok mindre. Reser du/hyr mycket bil kanske ryggsäck eller liknade är alternativ.
Så gör jag. Har körkortet alltid i bilen och id kortet med mig.
 

intuition

Medlem
Ord avgift debiteras from 1/1, sista chansen att spara 300kr.

Hur är det, makulerar de ett befintlligt nationellt ID, eller kan man ha två?
 
Toppen