Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Nemo

Medlem
Jag gjorde så. Enkelt att resa inom Europa men också för jag innan bara hade körkort som ID och ville ha en backup om jag skulle tappa det. Då kunde jag lika gärna skaffa ett internationellt ID som ett vanligt ID.
Likaså här. Alltid Plan B. Ifall det ena tappas/stjäls/förläggs finns det andra som backup.
 

henke12

Medlem
Om jag håller mig inrikes Sverige och har körkort och nationellt ID-kort

Finns det något läge där jag behöver visa körkort eller klarar jag mig på nationellt ID-kort?
Försöker vara minimalist i plånboken..
Tänker mig att den enda gången kanske är biluthyrning typ Hertz ?!
 

marbe166

Medlem
Om jag håller mig inrikes Sverige och har körkort och nationellt ID-kort

Finns det något läge där jag behöver visa körkort eller klarar jag mig på nationellt ID-kort?
Försöker vara minimalist i plånboken..
Tänker mig att den enda gången kanske är biluthyrning typ Hertz ?!

Ja, biluthyrarna vill naturligtvis se ditt körkort. Dessutom är du ju skyldig att ha det med dig när du kör bil (hyrd eller ej).
 
Om jag håller mig inrikes Sverige och har körkort och nationellt ID-kort

Finns det något läge där jag behöver visa körkort eller klarar jag mig på nationellt ID-kort?
Försöker vara minimalist i plånboken..
Tänker mig att den enda gången kanske är biluthyrning typ Hertz ?!
Varför inte bara ha körkortet med dig? Vad tillför det nationella id-kortet? Körkortet är ju bra att ha med sig när man kör bil.
 

henke12

Medlem
Varför inte bara ha körkortet med dig? Vad tillför det nationella id-kortet? Körkortet är ju bra att ha med sig när man kör bil.

jag tänkte om nationella id-kortet kunde ersätta körkortet,
Tänker att jag hellre har med nationella id-kortet på en Europaresa (för att exempelvis legitimera mig på en irländsk pub) än att släpa med passet
 

henke12

Medlem
Bästa lösningen för mig torde vara att alltid bära runt på körkort samt pass på resor utanför Skandinavien
 
jag tänkte om nationella id-kortet kunde ersätta körkortet,
Tänker att jag hellre har med nationella id-kortet på en Europaresa (för att exempelvis legitimera mig på en irländsk pub) än att släpa med passet
Då kan du ändå hamna i ett läge där du behöver körkortet, exv när du vill köra bil utomlands. Jag har alltid körkortet i plånboken och passet följer med utomlands. Skulle göra likadant med ett nationellt id-kort.

Edit: sedan är man ju skyldig att ha med sig körkortet när man kör bil, både i Sverige och utomlands. Ofta kan polisen kontrollera körkortsregistret om man har annat leg men det kan man inte vara helt säker på.
 
Last edited:

henke12

Medlem
Då kan du ändå hamna i ett läge där du behöver körkortet, exv när du vill köra bil utomlands. Jag har alltid körkortet i plånboken och passet följer med utomlands. Skulle göra likadant med ett nationellt id-kort.


Japp, Ni bekräftar mina misstankar!

Ser ingen jättevinning med att skaffa nationellt ID-kort i detta läge!
 

EgOscar

Medlem
Ingen jättevinning när man är i Sverige, speciellt inte senaste åren när många aktörer infört digitala legitimations-lösningar men supersmidigt och jättevärt det för Schengen-resor, skönt att lämna otympligt pass hemma.
 
Toppen