SK989
Medlem
Jag fick förklarat för mig att det är skillnad om man köper sin biljett med början i Dublin eller Belfast. Endast det irländska tågbolaget får sälja biljetter för resor (inkl. t.o.r.) från Irland medan endast det nordirländska bolaget Translink får sälja biljetter som börjar i Nordirland. Translink erbjuder inte någon platsbokning och tågbiljetterna är bara en papperslapp utan namn. Så reser man med tåget från Belfast och köper sin biljett på Nordirland har man ingen reserverad sittplats, undantaget i motsvarigheten till 1 klass då man kan få en reserverad sittplats om man ringer ett särskilt nummer i förväg var de kan ordna det. I vagnen jag satt i var inga platser bokade.När jag åkte tåg mellan Dublin-Belfast för ett par veckor sen så hade man en digital display ovanför sitt säte där ens namn stod så man tydligt såg var man skulle sitta, men någon biljettkontroll tror jag inte man gjorde om någon inte möjligtvis satt på en plats som inte skulle ha någon passagerar.
Det stod även sträckan man skulle åka och det byttes på olika stationer när olika personer bytte av varandra om dom åkte delsträckor.
Jag försökte boka en biljett från Belfast på irländska tågbolagets hemsida men det går inte utan man hänvisas till Translink, som använder samma system för sina biljetter inom Nordirland som till Dublin, d.v.s. en namnlös papperslapp utan platsbokning.