Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Fredrik

Medlem
Förvånande att personal på en flygplats i ett EU-land inte vet bättre - om man undrar hur ett officiellt dokument ser ut finns en officiell hemsida hos EU var man i detalj kan se hur olika länders handlingar ser ut. Går man in på Sverige ser man att det nationella identitetskortets senaste version ska se ut så. Hemsidan är allmänt tillgänglig:


Jag kan inte hitta det senaste svenska, det som refereras ovan, i sammanställningen. Länkat är nyaste nationella ID-kort som inte ser ut som ovan.

 

intuition

Medlem
Ja, det precis det jag också tyckte, att det inte alls finns offentligt publicerat att kortet ska se ut så, med ena hörnet avklippt.
Då ligger kanske ändå problemet hos svenska myndigheter.
 

mha321

Medlem
"Klippen" ser onekligen lika ut, men på siten och på mitt eget kort är klippet uppe till höger. De verkar ha flyttat det till uppe till vänster? Kan det bara någon idé att man ska kunna jämföra vilket hörn det är med vilket datum kortet gavs ut eller något sådant?
 

EgOscar

Medlem
Håller med.
Utan pass hade jag missat flyget. Kortet är poänglöst om jag ändå riskerar att tvingas visa pass.
stressig situation, men jag skulle gissa att om du INTE hade haft ett pass på dig så hade du fått stå på dig, ev få tillkalla överordnad eller kollega som antagligen hade haft bättre koll och så skulle det ordna sig till slut. Synd om folk blir uppskrämda så att fler tar med sig dubbla ID hela tiden.
 

intuition

Medlem
stressig situation, men jag skulle gissa att om du INTE hade haft ett pass på dig så hade du fått stå på dig, ev få tillkalla överordnad eller kollega som antagligen hade haft bättre koll och så skulle det ordna sig till slut. Synd om folk blir uppskrämda så att fler tar med sig dubbla ID hela tiden.
Jo, hade jag inte råkat ha passet med och varit säker på att det är en säkerhetsfeature (som jag är nu ) hade det ju varit lösningen.

I mitt fall var jag lite tids-pressad, med en landside direct-turn på en liten flygplats som delas mellan civil- och militär-flyg med en säkerhetsperson som gav lite militär vibbar i att han var helt ovillig att lyssna på förklaringar. Så jag var inte i något bra förhandlingsläge helt enkelt!
 

SK989

Medlem
Var i Belfast förra veckan och jag flög till Dublin (från Stockholm) och tog en flygbuss som går från Dublins flygplats direkt till Belfast utan att stanna någonstans. Bussen tar drygt 90 min (pris 9 pund på nätet) och det är det klart snabbaste sättet att ta sig från Stockholm till Belfast - att åka med byte i t.ex. Amsterdam eller London tar betydligt längre tid samt är klart dyrare, om man nu betalar biljetten själv.

När jag stod i kön till passkontrollen på Arlanda slog det mig att något pass har jag förstås inte med mig, vilket inte heller är något problem just där och då eftersom det går alldeles utmärkt att åka med nationellt ID-kort mellan Stockholm och Dublin men för att sedan resa in i Storbritannien duger inte nationellt ID (med undantag för om man har s.k. settled status i Storbritannien enligt Brexit-avtalet). Efter lite snabb googling verkar det vara som att någon gränskontroll överhuvudtaget inte äger rum mellan Irland och Nordirland ens efter Brexit och inte heller några stickprovskontroller (nån företrädare för brittiska gränsmyndigheten hade enligt vad jag googlade fram till uttryckligen sagt att man inte kommer att göra några strickprovskontroller där) . Jag nöjde mig med det googlesvaret och hoppades på det bästa.

Och mycket riktigt, inga kontroller överhuvudtaget mellan Irland och Nordirland - bussen dundrade bara vidare i en hastighet värdig en bankrånare på motorvägen när jag såg i Google maps att vi passerade gränsen (verkar inte ens finnas någon skylt längs vägen). Hotellet i Belfast brydde sig inte om vare sig pass eller ID-kort (det var förbetalt, vilket kanske spelade in) så det var inte heller något problem. På vägen hem tog jag tåget från Belfast till Dublin och det var det ingen passkontroll in i Irland - jag frågade några resenärer på tåget om myndigheterna någonsin har passkontroll på tåget eller stationen och fick svaret att det aldrig förekommer. Tågbolaget var f.ö. inte det minsta intresserat av att se några ID-handlingar men biljetten inspekterades före man fick gå ned till perrongen i Belfast var tåget till Dublin gick ifrån och klipptes på traditionellt sätt med tång.

Så sammanfattningsvis verkar det även efter Brexit att funka bra att resa till Nordirland via Irland med endast nationellt ID-kort, d.v.s. i praktiken funkar det bra men det strider mot reglerna.
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
Var i Belfast förra veckan och jag flög till Dublin (från Stockholm) och tog en flygbuss som går från Dublins flygplats direkt till Belfast utan att stanna någonstans. Bussen tar drygt 90 min (pris 9 pund på nätet) och det är det klart snabbaste sättet att ta sig från Stockholm till Belfast - att åka med byte i t.ex. Amsterdam eller London tar betydligt längre tid samt är klart dyrare, om man nu betalar biljetten själv.

När jag stod i kön till passkontrollen på Arlanda slog det mig att något pass har jag förstås inte med mig, vilket inte heller är något problem just där och då eftersom det går alldeles utmärkt att åka med nationellt ID-kort mellan Stockholm och Dublin men för att sedan resa in i Storbritannien duger inte nationellt ID (med undantag för om man har s.k. settled status i Storbritannien enligt Brexit-avtalet). Efter lite snabb googling verkar det vara som att någon gränskontroll överhuvudtaget inte äger rum mellan Irland och Nordirland ens efter Brexit och inte heller några stickprovskontroller (nån företrädare för brittiska gränsmyndigheten hade enligt vad jag googlade fram till uttryckligen sagt att man inte kommer att göra några strickprovskontroller där) . Jag nöjde mig med det googlesvaret och hoppades på det bästa.

Och mycket riktigt, inga kontroller överhuvudtaget mellan Irland och Nordirland - bussen dundrade bara vidare i en hastighet värdig en bankrånare på motorvägen när jag såg i Google maps att vi passerade gränsen (verkar inte ens finnas någon skylt längs vägen). Hotellet i Belfast brydde sig inte om vare sig pass eller ID-kort (det var förbetalt, vilket kanske spelade in) så det var inte heller något problem. På vägen hem tog jag tåget från Belfast till Dublin och det var det ingen passkontroll in i Irland - jag frågade några resenärer på tåget om myndigheterna någonsin har passkontroll på tåget eller stationen och fick svaret att det aldrig förekommer. Tågbolaget var f.ö. inte det minsta intresserat av att se några ID-handlingar men biljetten inspekterades före man fick gå ned till perrongen i Belfast var tåget till Dublin gick ifrån och klipptes på traditionellt sätt med tång.

Så sammanfattningsvis verkar det även efter Brexit att funka bra att resa till Nordirland via Irland med endast nationellt ID-kort, d.v.s. i praktiken funkar det bra men det strider mot reglerna.
Dom har ju annorlunda tullregler till Nordirland än resten av Storbritannien, dom kanske göra likadant med oss EU-medborgare som dom gör med frakten, tullfri! (Friskriver mig från att det ändrats, men när Brexit va nytt så hade Nordirland tullfritt från EU)

När jag åkte tåg mellan Dublin-Belfast för ett par veckor sen så hade man en digital display ovanför sitt säte där ens namn stod så man tydligt såg var man skulle sitta, men någon biljettkontroll tror jag inte man gjorde om någon inte möjligtvis satt på en plats som inte skulle ha någon passagerar.
Det stod även sträckan man skulle åka och det byttes på olika stationer när olika personer bytte av varandra om dom åkte delsträckor.
Visade heller inga ID-handlingar på varesig tåg eller bustransporten mellan Dublin och Belfast.
 
Irland är ju inte heller med i Schengen och har haft "passunion" med Storbritannien väldigt länge. Det är också den främsta orsaken till att Irland inte gick med i Schengen, när Storbritannien valde att stanna utanför. Jämför med den nordiska passunionen som blev överflödig i samband med att alla länder gick med i Schengen.
 
Toppen