Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Tack alla! Hade tid idag 11:50, får se hur det går. Konstapeln (nja, är väl civilanställda) sa att dom trodde det skulle hinna komma, men kunde såklart inte lova något. I värsta fall får jag bara skjuta upp resan någon dag alternativt införskaffa ett litet rosa.
Hur gick det?
Fick mitt i Uddevalla på 4dagar för några veckor sedan.
 

intuition

Medlem
Kanske lite OT, men visst är detta en "security feature" i senare utgåvor av ID-kortet?

IMG_20231118_111757.jpg


Blev nekad att passera säkerhetskontrollen (på en mindre flygplats i Grekland) med mitt helt nya kort med hänvisning till att kortet var skadat. Passpolisen var väldigt bestämd på saken. Som tur var hade jag passet med mig (rena slumpen!) men nu börjar jag känna mig osäker och tar med passet varje gång...
 

Hachans

Medlem
Kanske lite OT, men visst är detta en "security feature" i senare utgåvor av ID-kortet?

Visa bifogad bild 147804

Blev nekad att passera säkerhetskontrollen (på en mindre flygplats i Grekland) med mitt helt nya kort med hänvisning till att kortet var skadat. Passpolisen var väldigt bestämd på saken. Som tur var hade jag passet med mig (rena slumpen!) men nu börjar jag känna mig osäker och tar med passet varje gång...

Japp, mitt ser likadant ut. Förstår de reagerar på det dock, förstår inte riktigt poängen.
 

intuition

Medlem
Jag har försökt hitta instruktioner om hur denna feature ska användas, men hittar ingenting om det.
Om det är en grej Sverige infört på egen hand är det ju helt galet. Ett kort vars raison d'étre är id-kontroller utanför Sverige måste ju enkelt förstås av myndigheter utomlands
 

SK989

Medlem
Förvånande att personal på en flygplats i ett EU-land inte vet bättre - om man undrar hur ett officiellt dokument ser ut finns en officiell hemsida hos EU var man i detalj kan se hur olika länders handlingar ser ut. Går man in på Sverige ser man att det nationella identitetskortets senaste version ska se ut så. Hemsidan är allmänt tillgänglig:

 

rsimon

Medlem
Kanske lite OT, men visst är detta en "security feature" i senare utgåvor av ID-kortet?

Visa bifogad bild 147804

Blev nekad att passera säkerhetskontrollen (på en mindre flygplats i Grekland) med mitt helt nya kort med hänvisning till att kortet var skadat. Passpolisen var väldigt bestämd på saken. Som tur var hade jag passet med mig (rena slumpen!) men nu börjar jag känna mig osäker och tar med passet varje gång...
När jag hämtande mitt kort sa personalen i utlämningen att jag skulle beakta denna säkerhetsdetalj och informerade om att det är så det ska se ut.
 

mha321

Medlem
Förvånande att personal på en flygplats i ett EU-land inte vet bättre - om man undrar hur ett officiellt dokument ser ut finns en officiell hemsida hos EU var man i detalj kan se hur olika länders handlingar ser ut. Går man in på Sverige ser man att det nationella identitetskortets senaste version ska se ut så. Hemsidan är allmänt tillgänglig:

Just Grekland var ju ett av de länder som drogs inför rätta av komissionen i somras för att de inte hade uppdaterat sina id-kort till den standard som gällt i flera år. De har fixat de nu, men de verkade ju inte ens ha uppdaterat sig på vad reglerna sade centralt, än mindre olika länder...
 
Toppen