Av alla svar så kan man dra slutsatsen att bäst värde blir C eller F på long-haul, (trots skatter och avgifter).
Det finns inte så många C och F-alternativ från t ex ARN och då blir det en mellanlandning någonstans och man kan dra slutsatsen att det är LH/LX som gäller, men samtidigt kan man också se att många här på BC inte är helt nöjda med LH och den ibland/oftast lite strama personalen och brister i service samt att LX har ojämn service-nivå. (Hur är LH/LX i jämförelse med t ex Austrian? Är det värt att satsa på F med TK?)
Är dessa kommentarer ytterligheter eller är det allmänt förekommande?
Gör jag en F-bokning för bonuspoäng så har jag höga förväntningar på upplevelsen och skulle bli väldigt besviken om personalen har en dålig dag.
Absolut - C och F awards är nästan den enda som är en bra deal generellt sett. Sen kan omständigheter göra att en ekonomibiljett blir en bra deal också, men tumregeln är att hålla sig till C och F vid awardresor.
Från ARN i F finns vad jag vet inga *A flighter överhuvudtaget, så det blir C i så fall. Däremot finns det mängder med flighter som kan nås med en connection från ARN, tex via MUC, FRA, ZRH, BCN, IST, LHR, EWR, ORD, MXP, CDG, DUS för att nämna några.
Austrian (OS) har ingen First så där kan man inte jämföra, men när det gäller C så är OS kända för sin mjuka produkt. Väldigt bra rykte när det gäller måltider på longhaul. För egen del reser jag inte med TK enbart för att de inte är kända för att vara bra om det strular. Därför föredrar jag LH, LX och SK som har ett relativt gott rykte att ha hand om passagerare i allmänhet och statuskunder i synnerhet, om något går fel. (vet att vissa på forumet har andra åsikter, men jag personligen och mina IRL-flygbekanta har ingen negativ erfarenhet av dessa bolag vid strul)
Generellt kan man dock säga att LX och LH är värda att åka med i F oavsett eftersom upplevelsen som sådan är otrolig - speciellt i början innan man blir en van F-resenär. Dessutom är jag av åsikten att de gånger passagerare blir riktigt besvikna på F-servicen så ligger felet delvis på passageraren som har orimliga krav och/eller beter sig olämpligt. Dock är det allmänt kännt att Dr Gråhår från Bundesrepubliken får extra bra service gentemot Mr från Svedala eller Yatahato-san från Japan.