Senaste nytt

Mest värde för pengarna med 150.000 Eurobonus poäng

Dr. Miles

Expert
Tack Ubbe. Ska se vad jag kan få ut av den sidan.
Men finns det inte en risk att det man inte nyttjar poängen rätt där?

Min tanke är att:
1. köpa t/r biljett till ex Tokyo.
2. Boka first/business rundresa i asien som utgår från ex tokyo för ex 60.000 eb poäng

Verkar som att många gjort satt ihop resor på det sättet. Och då använt ANA:s sida som jag förstår det. Kanske fel?

Välkommen till BusinessClass.se, Fredzio!
Ja, det går göra så som du har tänkt. Fast biljetten till Beijing är ofta billigare än till Tokyo.

När det gäller rutter där det finns First class inom Asien, rekommenderar jag dig att läsa den här tråden.
http://www.businessclass.se/sas-eur...lliance-foer-eurobonuspoaeng-5.html#post40565
 

Stefan62

Medlem
Om du är ute efter upplevelse är nog en First flygning med LH/LX rätt bra början - deras FCT i FRA är helt fantastisk.

Jacob gjorde en rätt skön C Award nyligen - tror det var ARN-FRA-MUC-NRT-BKK vilket gav mycket flygning för pengarna...han kommenterar nog snart nedan :)

Jag letar efter kommentaren/rapporten, men kan inte finna den.
 

A380*G

Medlem
Analogt skulle man rent teoretiskt kunna boka exempelvis PVG-ICN-LAX-FRA-ARN r/t som *A award med EB-poäng, eller? :)
I C skulle detta bli 135,000 poäng, och i F 180,000 poäng?

Mkt svårt och tro att du skulle kunna boka den resan då den är 170% längre än PVG-ARN.

Jag misstänker att SAS EuroBonus inte kommer att acceptera att din resa korsar både Stillahavet och Atlanten när det gäller bonusresa mellan Asien-Europa.

I våras var jag i kontakt med EB om en sådan routing, och de föreslog bland annat PVG-ICN-LAX-LHR-ARN r/t för 180,000 poäng i F...
 

Stefan62

Medlem
Av alla svar så kan man dra slutsatsen att bäst värde blir C eller F på long-haul, (trots skatter och avgifter).

Det finns inte så många C och F-alternativ från t ex ARN och då blir det en mellanlandning någonstans och man kan dra slutsatsen att det är LH/LX som gäller, men samtidigt kan man också se att många här på BC inte är helt nöjda med LH och den ibland/oftast lite strama personalen och brister i service samt att LX har ojämn service-nivå. (Hur är LH/LX i jämförelse med t ex Austrian? Är det värt att satsa på F med TK?)
Är dessa kommentarer ytterligheter eller är det allmänt förekommande?

Gör jag en F-bokning för bonuspoäng så har jag höga förväntningar på upplevelsen och skulle bli väldigt besviken om personalen har en dålig dag.
 

A380*G

Medlem
Av alla svar så kan man dra slutsatsen att bäst värde blir C eller F på long-haul, (trots skatter och avgifter).

Det finns inte så många C och F-alternativ från t ex ARN och då blir det en mellanlandning någonstans och man kan dra slutsatsen att det är LH/LX som gäller, men samtidigt kan man också se att många här på BC inte är helt nöjda med LH och den ibland/oftast lite strama personalen och brister i service samt att LX har ojämn service-nivå. (Hur är LH/LX i jämförelse med t ex Austrian? Är det värt att satsa på F med TK?)
Är dessa kommentarer ytterligheter eller är det allmänt förekommande?

Gör jag en F-bokning för bonuspoäng så har jag höga förväntningar på upplevelsen och skulle bli väldigt besviken om personalen har en dålig dag.

Absolut - C och F awards är nästan den enda som är en bra deal generellt sett. Sen kan omständigheter göra att en ekonomibiljett blir en bra deal också, men tumregeln är att hålla sig till C och F vid awardresor.

Från ARN i F finns vad jag vet inga *A flighter överhuvudtaget, så det blir C i så fall. Däremot finns det mängder med flighter som kan nås med en connection från ARN, tex via MUC, FRA, ZRH, BCN, IST, LHR, EWR, ORD, MXP, CDG, DUS för att nämna några.

Austrian (OS) har ingen First så där kan man inte jämföra, men när det gäller C så är OS kända för sin mjuka produkt. Väldigt bra rykte när det gäller måltider på longhaul. För egen del reser jag inte med TK enbart för att de inte är kända för att vara bra om det strular. Därför föredrar jag LH, LX och SK som har ett relativt gott rykte att ha hand om passagerare i allmänhet och statuskunder i synnerhet, om något går fel. (vet att vissa på forumet har andra åsikter, men jag personligen och mina IRL-flygbekanta har ingen negativ erfarenhet av dessa bolag vid strul)

Generellt kan man dock säga att LX och LH är värda att åka med i F oavsett eftersom upplevelsen som sådan är otrolig - speciellt i början innan man blir en van F-resenär. Dessutom är jag av åsikten att de gånger passagerare blir riktigt besvikna på F-servicen så ligger felet delvis på passageraren som har orimliga krav och/eller beter sig olämpligt. Dock är det allmänt kännt att Dr Gråhår från Bundesrepubliken får extra bra service gentemot Mr från Svedala eller Yatahato-san från Japan.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Jag har tänkt i de banorna också...men kan man generellt säga att skillnaden mellan C och F inom Star Alliance inte motsvarar varken cash- eller poängpriset?

Beror på vilket bolag och vilken rutt. LH BKK-KUL - knappast. Oftast en oengagerad besättning som bara vill tillbaka till BKK på sin "semester".
På LH FRA-LAX med en kärra som har nya F och gamla C - där är det som natt och dag!
 
Toppen