Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Kanske. Problemet är nog att den typen av diskussion gärna hamnar i inlägg av typen "jag är god", "du är ond". Finns en del bara i denna tråd. Bli lätt tråkig stämning och diskussionen har väl egentligen inte så mycket med "Medvetet Resande" att göra.

Jag tycker att det finns mycket "medvetet resande" i tråden :)

Utan sura upp men att använda poäng privat är skattepliktigt, sedan att rutiner, regler och tolkningsföreträden gör dt svårt att hantera är en helt annan sak. Men för den sakens skull så blir det ju inte mer rätt att använda poängen privat.
Om vi jämför tre personer där a) tar ut poängen privat utan att förmånsbeskatta b) tar ut poäng privat men beskattar c) tar inte ut poängen alls privat.
Tycker du då att a) är den som gör "mest" rätt?
Inte jag men vi är alla olika, vilket är turligt för annars hade det blivit tråkigt :) och ja - jag kör i 90 km/hr på 90 väg även om jag vet att det inte finns några poliskontroller ;) :)

• Gilla
Reactions: FFS
Det finns olika nivå av moral (att gå mot rött ljus på gatan till att spränga andra människor i luften)

Om det är utilitarism som du kopplar påståendet till så måste ju exemplen placeras in i en kontext. Det kan väl aldrig vara moraliskt berättigat att spränga andra människor i luften just for pure laughs, eller? Och sen när handlar jay-walking om moraliska avvägningar?

Om det är utilitarism som du kopplar påståendet till så måste ju exemplen placeras in i en kontext. Det kan väl aldrig vara moraliskt berättigat att spränga andra människor i luften just for pure laughs, eller? Och sen när handlar jay-walking om moraliska avvägningar?
Som jag skrev redan BusinessClass är inte rätt ställe för att diskutera moral/politik.
Det finns olika nivå av moral och det är baserad av olika syn/kultur-&religionsbakgrund.
Vill du diskutera om moral så gör det någon annanstans.

Jag tycker att det finns mycket "medvetet resande" i tråden :)

Utan sura upp men att använda poäng privat är skattepliktigt, sedan att rutiner, regler och tolkningsföreträden gör dt svårt att hantera är en helt annan sak. Men för den sakens skull så blir det ju inte mer rätt att använda poängen privat.
Om vi jämför tre personer där a) tar ut poängen privat utan att förmånsbeskatta b) tar ut poäng privat men beskattar c) tar inte ut poängen alls privat.
Tycker du då att a) är den som gör "mest" rätt?
Inte jag men vi är alla olika, vilket är turligt för annars hade det blivit tråkigt :) och ja - jag kör i 90 km/hr på 90 väg även om jag vet att det inte finns några poliskontroller ;) :)

Som jag sagt flera gånger tidigare är dina exempel extremt förenklade...dina exempel är snarare...

a) tar ut poängen privat utan att förmånsbeskatta och är inte intresserade att ens tänka på att dom ska skatta
b) tar ut poäng privat men kan inte beskatta trots att han är villig att göra så för att skatteverket inte vet hur förmånen ska värderas och beskattas.
c) använder alla poäng i tjänsten
d) använder inga poäng alls därför att han vet att skatteverket inte anser att han får göra detta trots att dom inte förklarar hur reglerna ska användas.
e) skiter i bonussystem och reser bara och låter flygbolagen behålla poängen.

Jag har inga problem att skatta för dessa förmåner men då vill jag göra det vid min deklaration, jag vill definitivt inte att min arbetsgivare ska veta allt jag gör på fritiden. Det andra är poäng som är intjänade hos annan arbetsgivare....ska dom då beskatta mig efter flera års tid? Ska nuvarande beskatta hälften och den gamla arbetsgivaren den andra hälften?

Det är ju så att beskattningen ska ske när jag använder poängen av den "aktör" som gett mig den från början.

Oki, de få i denna tråden som verkar vara för en förmånsbeskattning av poäng. Kan ni berätta för oss hur ni beräknar förmånsvärdet på detta? Jag ringde just Skatteverket för att fråga hur de tycker att man ska göra och de sa att jag skulle ta upp värdet av den delen av resan som betalades med poäng intjänade i tjänsten som förmånsbelopp.

När jag frågade hur man räknar ut värdet per poäng hade de inget bra svar ..

Nästa fråga jag ställde var att jag har ett kreditkort som företaget betalar men som står i mitt namn. När jag handlar på ICA med detta får jag poäng. Är de förmånsgrundande eller är det privat intjänade?

Återigen fick jag inget bra svar förutom att jag skulle nog ta upp kortavgiften som förmånsgrundande. När jag förklarade att jag behöver ett kreditkort i tjänsten och därför har fått det så hänvisade de till samma regler som telefon i tj dvs att viss utnyttjande är ok även privat.
Jag kontrade och sa att i telefonfallet så betalar arbetsgivaren vissa samtal .. han betalar inte det jag handlar på ICA utan det betalar jag själv så det kan inte alls vara samma sak.

Vid det här laget tröttnade de på mig och sa att .. saken är inte prövad och de har inga bra svar.

Så monkey och ni andra som säger att man ska skatta för det. Kan ni reda ut detta som inte skatteverket själva kan reda ut?

Oki, de få i denna tråden som verkar vara för en förmånsbeskattning av poäng. Kan ni berätta för oss hur ni beräknar förmånsvärdet på detta? Jag ringde just Skatteverket för att fråga hur de tycker att man ska göra och de sa att jag skulle ta upp värdet av den delen av resan som betalades med poäng intjänade i tjänsten som förmånsbelopp.

När jag frågade hur man räknar ut värdet per poäng hade de inget bra svar ..

Nästa fråga jag ställde var att jag har ett kreditkort som företaget betalar men som står i mitt namn. När jag handlar på ICA med detta får jag poäng. Är de förmånsgrundande eller är det privat intjänade?

Återigen fick jag inget bra svar förutom att jag skulle nog ta upp kortavgiften som förmånsgrundande. När jag förklarade att jag behöver ett kreditkort i tjänsten och därför har fått det så hänvisade de till samma regler som telefon i tj dvs att viss utnyttjande är ok även privat.
Jag kontrade och sa att i telefonfallet så betalar arbetsgivaren vissa samtal .. han betalar inte det jag handlar på ICA utan det betalar jag själv så det kan inte alls vara samma sak.

Vid det här laget tröttnade de på mig och sa att .. saken är inte prövad och de har inga bra svar.

Så monkey och ni andra som säger att man ska skatta för det. Kan ni reda ut detta som inte skatteverket själva kan reda ut?
Tack! Det lät ungefär som mitt samtal.....

Ett förtydligande bara, jag är inte för nån beskattning(överhuvudtaget) av poängen men jag anser att arbetsgivarens ska förfoga över poängen. Hur sen arbetsgivaren väljer att göra det är en annan fråga. OBS! att en beskattning av poängen även leder till att arbetsgivaren skall betala in skatt för den anställdes "förmån" vilket komplicerar saken ytterligare. Nuvarande system har faktiskt en uppenbar risk att kunna ställa till det både för arbetsgivare och anställda. Hade systemet inte varit så utbrett och omfattande hade vi redan varit där men nu är det många "beslutsfattare" som har intresse av att detta inte drivs och inte minst ägarna av SAS ;)

Rimligtvis så skulle en eventuell beskattning baseras på vad det kostar att köpa poängen hos respektive bolag, marknadsvärdet helt enkelt.

Rimligtvis så skulle en eventuell beskattning baseras på vad det kostar att köpa poängen hos respektive bolag, marknadsvärdet helt enkelt.
Ett marknadsvärde innebär att det finns köpare på marknaden som är beredda att betala detta marknadsvärde. Högst tveksamt om så är fallet när det gäller att köpa poäng...

För att beräkna ngn form av marknadsvärde så antar jag att man får göra individuella bedömningar för varje resa hur mkt en biljett i samma klass hade kostat just vid det ordertillfället i samma klass, sen dragit av skatter osv och delat med hur många poäng det gick åt .. och sen delat det med hur många poäng av dem som var intjänade i tjänsten (hur man nu ska veta det .. använder man privata eller tjänstepoängen i första hand om det finns mer poäng på kontot än vad man gör av med?).

Flyger man sen på en 2-4-1 så vettefan ... :)

Men det är ett bra sätt att få 100k fler anställda på Skatteverket! Tror någon att intäkterna av detta skattemässigt skulle täcka kostnaderna?

Toppen