Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Är det någon som orkar gräva ned sig i de paragrafer som reglerar detta kan man börja med att läsa Prop. 1996/97:19. Där staplar de negationer på varandra så det inte är lätt att hänga med. Rent formellt bör (ska?) arbetstagaren berätta för arbetsgivaren om/när han/hon har tagit ut poäng för privat bruk. Arbetsgivaren ska sedan skicka vidare detta och (ev.?) betala in arbetsgivareavgifter etc.

Patagraf 5.1.1 (sid 73).
http://www.regeringen.se/content/1/c4/37/64/e7731928.pdf
"Skatteutskottet uttalade att den omständigheten att systemet med trohetsrabatter inom flygbranschen ordnats på ett sätt som kan medföra administrativa problem för företagen inte bör föranleda en annan bedömning än att undantaget från skatteplikt bör slopas."

Mitt var KLM/AF till asien....

Men det visar ju att ditt förslag inte funkar.....Värdet är inte alltid samma....

Hur ska man då bedöma vad dom är värda om beroende på resemål det är olika värde på poängen.....?

Alltså kan man inte använda vad det kostar att köpa poäng då det är olika för alla bonussystem, olika värde beroende på hur man tar ut dom.....

Är det någon som orkar gräva ned sig i de paragrafer som reglerar detta kan man börja med att läsa Prop. 1996/97:19. Där staplar de negationer på varandra så det inte är lätt att hänga med. Rent formellt bör (ska?) arbetstagaren berätta för arbetsgivaren om/när han/hon har tagit ut poäng för privat bruk. Arbetsgivaren ska sedan skicka vidare detta och (ev.?) betala in arbetsgivareavgifter etc.

Patagraf 5.1.1 (sid 73).
http://www.regeringen.se/content/1/c4/37/64/e7731928.pdf
"Skatteutskottet uttalade att den omständigheten att systemet med trohetsrabatter inom flygbranschen ordnats på ett sätt som kan medföra administrativa problem för företagen inte bör föranleda en annan bedömning än att undantaget från skatteplikt bör slopas."

Yep....men det är ju därför det inte funkar i verkligheten.....Och därför också det skulle komma en ny utredning om hur detta skulle lösas.....Vad jag vet har denna inte kommit med något svar gällande hur det ska lösas rent praktiskt.

Poängen ska beskattas av den arbetsgivare som genererat poängen vid det tillfälle dom används......Vad händer om jag fått poäng av en gammal arbetsgivare och använder dessa poäng under den anställning jag innehar just nu?

Yep....men det är ju därför det inte funkar i verkligheten.....Och därför också det skulle komma en ny utredning om hur detta skulle lösas.....Vad jag vet har denna inte kommit med något svar gällande hur det ska lösas rent praktiskt.

Poängen ska beskattas av den arbetsgivare som genererat poängen vid det tillfälle dom används......Vad händer om jag fått poäng av en gammal arbetsgivare och använder dessa poäng under den anställning jag innehar just nu?
Jag tror att det teoretiskt sett har varit politiskt nödvändigt att lagstifta om beskattning av förmånerna, medan det praktiskt sett är adminstrativt omöjligt att förmånsbeskatta bonusresor intjänade på företagsresor. Så hur man agerar i verkliga livet beror nog på om man är teoretiker eller praktiker.

Jag tror att det teoretiskt sett har varit politiskt nödvändigt att lagstifta om beskattning av förmånerna, medan det praktiskt sett är adminstrativt omöjligt att förmånsbeskatta bonusresor intjänade på företagsresor. Så hur man agerar i verkliga livet beror nog på om man är teoretiker eller praktiker.

Precis min poäng!

Låter bra i teorin men ingen har löst det i praktiken..... Därför är hela diskussion helt teoretiskt fram tills det att dom har kommit med ett förslag hur man skall göra.... Dom har ju hållit på sen 1996 så dom kanske är klara om ytterligare 20år... :rolleyes:

Employees and employers battle over rights to frequent-flyer miles | Business Destinations – Make travel your business

Min poäng i frågan är att den som betalar ska få bestämma vart poängen hamnar, sen att det är ogörligt med nuvarande system är inte mycket att bråka om, tror dock att det kommer att förändras.

"As business travellers increasingly make their own bookings, more employees are using their own credit cards to pay for business trips and being reimbursed by the company. If this is the case, the employee has every right to the gained air miles."

Vem betalar för detta i detta citat ovan? Allt fler företag kräver att personalen själva har betalningsansvar för sina kreditkort så kallade "företagskort".... Många av oss resenärer gör detta idag.

Jag anser att företag som Maersk resonerar sunt även om det alltid kommer en del "Jante" kommentarer om motsatsen!
“A few years ago, some of the execs considered claiming mileage from our corporate travel, but it was quickly shot down. The bonus points belong to our employees because whenever they’re sent away on a business trip, it’s time away from their family. Giving them the right to use mileage is a fair company perk. Otherwise we wouldn’t ever get anyone to go on these trips. We have to give them some incentive. So we keep everyone’s point cards in our travel database, so when we book a trip, the mileage earned goes straight to the employee. It’s really a no-brainer,”

Det kommer säkert på många sätt att förändras men lika många sätt att kompenseras gentemot oss resenärer. Poängen delas ut till oss resenärer av flygbolagen inte till företagen, det görs av en anledning!

Företagen kommer att få betala avsevärt mycket mer i lön för de anställda som inte kommer att få dessa poäng om stora förändringar går igenom till resenärernas nackdel.

Jag har läst artikeln jag med, poängen är en helt annan, jag(till skillnad mot många andra arbetsgivare) betalar med glädje businessbiljetter vid rsor men anser inte att det är en helt självklart att mina pengar ska betala semesterresor för mina anställda som redan nu har förmodligen bäst betalt i branschen, nu får dom det ändå och jag bjuder gärna på det men det är inget som jag anser vara en naturlag. Lägger ner det här nu, pannan är blodig ;)

PS
Anser fortfarande att frågan kommit upp på grund av jantelagen...

Jag har läst artikeln jag med, poängen är en helt annan, jag(till skillnad mot många andra arbetsgivare) betalar med glädje businessbiljetter vid rsor men anser inte att det är en helt självklart att mina pengar ska betala semesterresor för mina anställda som redan nu har förmodligen bäst betalt i branschen, nu får dom det ändå och jag bjuder gärna på det men det är inget som jag anser vara en naturlag. Lägger ner det här nu, pannan är blodig ;)

PS
Anser fortfarande att frågan kommit upp på grund av jantelagen...

;)
Självklart är det inte en naturlag och definitivt kommer denna diskussion från Jantelagen!
Och i mångt och mycket har vi säkerligen samma åsikt, fast det inte verkar så här.

Min poäng genom hela diskussionen är att det inte är en självklarhet vem som har rätt till poängen, inte självklart att dom faktiskt ska beskattas, att det inte är självklart hur (om dom ska det) man beskattar poängen, att vissa arbetsgivare som låter dom anställda använda poängen privat inte nödvändigtvis är omogna osv......

Det finns så många nivåer i denna diskussion att det inte finns ett enkelt svar och lösning på "problemet" och det är egentligen det jag vill påvisa. Det är så oerhört lätt att vara kategoriskt med enkla svar på komplicerade frågor. Staten har försökt sen 1996 att reglera detta men misslyckats.....

Toppen