Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Ett marknadsvärde innebär att det finns köpare på marknaden som är beredda att betala detta marknadsvärde. Högst tveksamt om så är fallet när det gäller att köpa poäng...

I andra diskussioner på detta forum om vilken ersättning man skulle vara berättigad till vid ofrivillig nedgradering på en bonusbiljett, så är det många som hävdar att man skall räkna som vad en motsvarande (fullpris) köpt biljett hade kostat. Om det är korrekt beräkning där, så torde det väl även vara värdet ur ett skatteperspektiv...

I andra diskussioner på detta forum om vilken ersättning man skulle vara berättigad till vid ofrivillig nedgradering på en bonusbiljett, så är det många som hävdar att man skall räkna som vad en motsvarande (fullpris) köpt biljett hade kostat. Om det är korrekt beräkning där, så torde det väl även vara värdet ur ett skatteperspektiv...

Jo...Jag förstår din tanke men jag håller inte med av två anledningar...

Ersättningen som du pratar om skall värderas på samma sätt som en annan köpt biljett därför att flygbolagen inte ska behandla olika passagerare olika. Regeln har tillkommit för att det ska vara dyrt att ställa till det för passagerare. Annars hade ju dom som åkte på poängbiljetter blivit bortprioriterade först....

När det gäller beskattning är det en annan sak....då utgår inte skatteverket utifrån det dyraste alternativet utan det reella....

Och vad är det reella värdet på en biljett som kan köpas för allt mellan 500:- till 5000:-?
Eftersom man inte kan välja bokningsklass utan bara kabinklass så vilket pris gäller?

Jo...Jag förstår din tanke men jag håller inte med av två anledningar...

Ersättningen som du pratar om skall värderas på samma sätt som en annan köpt biljett därför att flygbolagen inte ska behandla olika passagerare olika. Regeln har tillkommit för att det ska vara dyrt att ställa till det för passagerare. Annars hade ju dom som åkte på poängbiljetter blivit bortprioriterade först....

När det gäller beskattning är det en annan sak....då utgår inte skatteverket utifrån det dyraste alternativet utan det reella....

Och vad är det reella värdet på en biljett som kan köpas för allt mellan 500:- till 5000:-?
Eftersom man inte kan välja bokningsklass utan bara kabinklass så vilket pris gäller?

Tycker dock att resonemanget är lite som att äta kakan och ha den kvar...
Varför skall en bonusbiljett jämställas med fullpris när du skall ha ersättning från flygbolaget och inte med den mest rabatterade? När vi här försöker att motivera att den skattemässigt absolut inte skall vara värd en fullpris utan kanske snarare den mest rabatterade eller något annat?

Om man skall driva tesen att bonuspoäng inte har något reelt värde, så tycker jag nog att man bör acceptera det igenom hela kedjan.

Tycker dock att resonemanget är lite som att äta kakan och ha den kvar...
Varför skall en bonusbiljett jämställas med fullpris när du skall ha ersättning från flygbolaget och inte med den mest rabatterade? När vi här försöker att motivera att den skattemässigt absolut inte skall vara värd en fullpris utan kanske snarare den mest rabatterade eller något annat?

Om man skall driva tesen att bonuspoäng inte har något reelt värde, så tycker jag nog att man bör acceptera det igenom hela kedjan.

Där håller jag iofs med dig...det borde var så men samhället ser inte ut så......

Värdering av saker är olika beroende på varför dom ska värderas. Skatteverket värderar på sitt sätt, Försäkringsbolag på sitt, jag på mitt, Flygbolagen på sitt osv....

Det är lätt att säga som du sa men i verkligheten är det inte så lätt......

Om jag ska köpa en biljett med "köpta" poäng kommer ju biljetten att kosta det dubbla mot vad en motsvarande biljett kostar.......
Det är lite som att värdera en bil utifrån vad det bilen skulle kosta om man köpte den som reservdelar.....
Vet inte det jag, 100K poäng kostar ju 2500 Euro vilket är billigare än en business saver men med bättre villkor, har faktiskt köpt poäng ibland på kortare sträcker eftersom det blivit billigare än att betala med pengar.

Oki, de få i denna tråden som verkar vara för en förmånsbeskattning av poäng. Kan ni berätta för oss hur ni beräknar förmånsvärdet på detta? Jag ringde just Skatteverket för att fråga hur de tycker att man ska göra och de sa att jag skulle ta upp värdet av den delen av resan som betalades med poäng intjänade i tjänsten som förmånsbelopp.

När jag frågade hur man räknar ut värdet per poäng hade de inget bra svar ..

Nästa fråga jag ställde var att jag har ett kreditkort som företaget betalar men som står i mitt namn. När jag handlar på ICA med detta får jag poäng. Är de förmånsgrundande eller är det privat intjänade?

Återigen fick jag inget bra svar förutom att jag skulle nog ta upp kortavgiften som förmånsgrundande. När jag förklarade att jag behöver ett kreditkort i tjänsten och därför har fått det så hänvisade de till samma regler som telefon i tj dvs att viss utnyttjande är ok även privat.
Jag kontrade och sa att i telefonfallet så betalar arbetsgivaren vissa samtal .. han betalar inte det jag handlar på ICA utan det betalar jag själv så det kan inte alls vara samma sak.

Vid det här laget tröttnade de på mig och sa att .. saken är inte prövad och de har inga bra svar.

Så monkey och ni andra som säger att man ska skatta för det. Kan ni reda ut detta som inte skatteverket själva kan reda ut?
Jag vet inte om du räknar in mig i "de få" som verkar för en förmånsbeskattning av poäng, men jag antar det. Då har du helt missat vad jag har skrivit. Jag tycker det är ofantligt dumt att förmånsbeskatta poäng intjänade via jobbet. Vad jag motsätter mig är när folk säger "jag reser så himla mycket så jag är värd de poängen". Det finns en massa saker jag tycker är fånigt, tex en budget som gör arbetslösa till vinnare och höginkomsttagare till förlorare. Jag har dock ingen rätt (samt skulle få en del problem...) att säga att jag jobbar så himla mycket så jag är värd att slippa betala statlig skatt.

För att klargöra ännu en gång, förmånsbeskattning av poäng är inte produktivt, en av anledningarna tar du ju upp själv, inte ens skatteverket vet hur det skulle gå till. Man skall ändå veta att man just nu BORDE beskattas för det, och att man egentligen inte har rätt att använda poängen utan att beskattas för att man reser mycket och det är synd om en.

Vet inte det jag, 100K poäng kostar ju 2500 Euro vilket är billigare än en business saver men med bättre villkor, har faktiskt köpt poäng ibland på kortare sträcker eftersom det blivit billigare än att betala med pengar.

Ska jag åka till Tokyo så kostar en award biljett mig 200.000poäng, det är nästan 45.000spänn om jag ska köpa dom poängen... Och sen tillkommer skatter och avgifter på kanske 7-10.000:-SEK
Så JO....det blir avsevärt dyrare!

Toppen