Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Oki, de få i denna tråden som verkar vara för en förmånsbeskattning av poäng. Kan ni berätta för oss hur ni beräknar förmånsvärdet på detta? Jag ringde just Skatteverket för att fråga hur de tycker att man ska göra och de sa att jag skulle ta upp värdet av den delen av resan som betalades med poäng intjänade i tjänsten som förmånsbelopp.

När jag frågade hur man räknar ut värdet per poäng hade de inget bra svar ..

Nästa fråga jag ställde var att jag har ett kreditkort som företaget betalar men som står i mitt namn. När jag handlar på ICA med detta får jag poäng. Är de förmånsgrundande eller är det privat intjänade?

Återigen fick jag inget bra svar förutom att jag skulle nog ta upp kortavgiften som förmånsgrundande. När jag förklarade att jag behöver ett kreditkort i tjänsten och därför har fått det så hänvisade de till samma regler som telefon i tj dvs att viss utnyttjande är ok även privat.
Jag kontrade och sa att i telefonfallet så betalar arbetsgivaren vissa samtal .. han betalar inte det jag handlar på ICA utan det betalar jag själv så det kan inte alls vara samma sak.

Vid det här laget tröttnade de på mig och sa att .. saken är inte prövad och de har inga bra svar.

Så monkey och ni andra som säger att man ska skatta för det. Kan ni reda ut detta som inte skatteverket själva kan reda ut?

Vilket nummer ringde du?

Sedan svaret på din fråga. Det är väl ingen rocket science att få till ett skattesystem som hanterar det hela. Funkar ju bra med trakten.
Men hur det skall hanteras ligger långt fram då vi verkar h fastnat redan på first base, dvs är det en förmån eller ej.
För mig är det en solklar förmån medans för andra inte och för vissa någon form av kompensation för att lönen är låg och det är jobbigt att resa och för vissa gäller janytelag och för vissa ren och skär snålhet.
Så! Kan vi inte börja där dvs är det en förmån eller ej utan att blanda in annat.
Jag börjar. Förmån - javisst.
Nästa!
 
Vilket nummer ringde du?

Sedan svaret på din fråga. Det är väl ingen rocket science att få till ett skattesystem som hanterar det hela. Funkar ju bra med trakten.
Men hur det skall hanteras ligger långt fram då vi verkar h fastnat redan på first base, dvs är det en förmån eller ej.
För mig är det en solklar förmån medans för andra inte och för vissa någon form av kompensation för att lönen är låg och det är jobbigt att resa och för vissa gäller janytelag och för vissa ren och skär snålhet.
Så! Kan vi inte börja där dvs är det en förmån eller ej utan att blanda in annat.
Jag börjar. Förmån - javisst.
Nästa!

Numret man ringer är 0771–567 567

Ja det är troligtvis någon form av förmån om poängen genereras av biljetter som har betalats av arbetsgivaren direkt. (Det är dessa poäng som skatteverket sen 1996 inte har hittat ett sätt att beskatta)

Det är dock inte en förmån om man själv har betalt biljetten med privata kreditkort och därefter blir ersatt av arbetsgivaren för biljetten via reseräkning.

Det är tveksamt om det räknas som förmån (iallafall ur skatteteknisk synvinkel) om poängen har genererats av en tidigare arbetsgivare men används när man arbetar hos en annan arbetsgivare.
 
Sedan svaret på din fråga. Det är väl ingen rocket science att få till ett skattesystem som hanterar det hela. Funkar ju bra med trakten.
Men hur det skall hanteras ligger långt fram då vi verkar h fastnat redan på first base, dvs är det en förmån eller ej.
För mig är det en solklar förmån medans för andra inte och för vissa någon form av kompensation för att lönen är låg och det är jobbigt att resa och för vissa gäller janytelag och för vissa ren och skär snålhet.
Ja det är troligtvis någon form av förmån om poängen genereras av biljetter som har betalats av arbetsgivaren direkt. (Det är dessa poäng som skatteverket sen 1996 inte har hittat ett sätt att beskatta)
Och hur beräknas förmånsvärdet av influgna baspoäng? I princip skall förmånsvärdet beräknas utifrån vad det skulle kosta den anställde att privat köpa in förmånen. Har du fått SAS Eurobonus 1000 baspoäng för en tur och retur-resa ARN-CPH ska det värdet beräknas. Det kostar en privatperson (Eurobonus-shopen + konvertera poäng) €375 för 15.000 extrapoäng som konverteras till 1000 baspoäng.
Det betyder att i princip ska hen beskattas med 3.500 SEK (€375) för en tjänsteresa till Köpenhamn. Rimligt? Well, så är lagen skriven. Där har vi förklaringen till att flygpoäng inte beskattas i realiteten.
 
Och hur beräknas förmånsvärdet av influgna baspoäng? I princip skall förmånsvärdet beräknas utifrån vad det skulle kosta den anställde att privat köpa in förmånen. Har du fått SAS Eurobonus 1000 baspoäng för en tur och retur-resa ARN-CPH ska det värdet beräknas. Det kostar en privatperson (Eurobonus-shopen + konvertera poäng) €375 för 15.000 extrapoäng som konverteras till 1000 baspoäng.
Det betyder att i princip ska hen beskattas med 3.500 SEK (€375) för en tjänsteresa till Köpenhamn. Rimligt? Well, så är lagen skriven. Där har vi förklaringen till att flygpoäng inte beskattas i realiteten.

Glöm inte andra sätt...

Om jag köper en resväska värd 3.000:-SEK i Flying blue shopen kostar den 140.000 poäng....

I detta fall är poängen värda i princip inget alls.....

Så vad jag menar med ovan är att poängen har inget värde innan dom används (vilket också skatteverket menar med den nuvarande skattelagstiftningen) utan får ett teoretiskt värde först när dom används.
 
Glöm inte andra sätt...
Om jag köper en resväska värd 3.000:-SEK i Flying blue shopen kostar den 140.000 poäng....
I detta fall är poängen värda i princip inget alls.....
Så vad jag menar med ovan är att poängen har inget värde innan dom används (vilket också skatteverket menar med den nuvarande skattelagstiftningen) utan får ett teoretiskt värde först när dom används.
I praktiken är det så, därav svårigheten med beskattningen. Teoretiskt sett är den fiktiva inköpskostnaden som ligger till grund för förmånsbeskattningen, inte vad förmånen är värd för den anställde. Problemet är den stora skillnaden mellan teori och praktik, mellan inköpskostnad och värde. Och det kommer inte att hitta någon rimlig lösning.
 
Nu tycker jag att ni krånglar till det, värdet är vad poängen kostar att köpa. Så är det med allt annat som beskattas som förmån. Hur man använder poängen är ointressant eller ska man skatta mindre/mer om man gör ett dåligt/bra köp för pengarna man får i lön? Sanningen bakom att det inte beskattas är att det inte finns nån möjlighet för staten eller arbetsgivare att kontrollera detta så det är egentligen en ickefråga ur den synpunkten, däremot är det märkligt att stora aktörer som exempelvis staten inte kräver att få alla poäng till ett(eller flera) företagsanknutet konto.
 
Nu tycker jag att ni krånglar till det, värdet är vad poängen kostar att köpa. Så är det med allt annat som beskattas som förmån. Hur man använder poängen är ointressant eller ska man skatta mindre/mer om man gör ett dåligt/bra köp för pengarna man får i lön? Sanningen bakom att det inte beskattas är att det inte finns nån möjlighet för staten eller arbetsgivare att kontrollera detta så det är egentligen en ickefråga ur den synpunkten, däremot är det märkligt att stora aktörer som exempelvis staten inte kräver att få alla poäng till ett(eller flera) företagsanknutet konto.

Fel! Det är inte vi som krånglar till det....
Värdet är baserat på det värde som poängen utnyttjas till vid det exakta tillfälle poängen utnyttjas. Det är så skatteregeln är utformad. Om poängen aldrig används har dom inget skattevärde!

Med andra ord om du köper något för dessa poäng skall det beskattas för det värdet som varan/tjänsten är värd om du skulle sälja/köpa en likvärdig vara/tjänst på den fria marknaden. Och då skall först den kostnad som skatter och avgifter räknas bort efter som det är en del av det priset som ingår på den fria marknaden. I detta fall finns det också exempel på att en viss värdeminskning kan man räkna med pga extrapriser eller allmän prissänkning pga försäljning(ingen som köper något begagnat eller privat är beredd att betala fullt pris).

Det andra är att den arbetsgivare som har genererat poängen skall också vara den som ska rapportera detta till skatteverket. Med andra ord har du tjänat in poäng hos arbetsgivare1 och sen byter arbetsgivare till arbetsgivare2 så skall beskattningen av poängen ske hos arbetsgivare1 om det är poäng som genererats av arbetsgivare1. Således blir det ett stort problem om jag använder 100.000 poäng där 50.000poäng är genererad av arbetsgivare1 och 50.000poäng är genererad av arbetsgivare2.

Det finns ännu fler komplicerade komplikationer som uppstår.....

Att du personligen tycker att detta är en enkel sak att lösa har inget med verkligheten att göra, det är komplicerat att få detta reglerat i verkligheten.
 
.....däremot är det märkligt att stora aktörer som exempelvis staten inte kräver att få alla poäng till ett(eller flera) företagsanknutet konto.
En kommentar på detta också....

Det är inte märkligt därför att dom enda som betraktar dessa poäng som företagets är vissa företag. Flygbolagen ger inte dessa poäng till företagen, de ger dem till den person som sitter i flygstolen.
Skatteverket anser att poängen är en förmån, dom har hållit sig bort från diskussionen om vem som äger poängen, dom har bara åsikter om uttaget.

Skall företagen reglera detta får dom göra detta i lokala resepolicys och lokala anställningsavtal. Det finns inget vad jag vet som förhindrar företagen att göra detta.
 
Vi kan vara överens om att vi inte är överens ;), jag anser helt enkelt att man måste beskatta förmånen när den mottas inte när den används av de anledningar du själv nämner, naturligtvis kan man ifrågasätta värdet på poängen precis som man gör med många andra förmåner men schablonbeskattning är skatteverket "superduktiga" på. Att de ska beskattas när de används funkar helt enkelt inte. Lagar är enkla att ändra om det bara sitter i den biten men det är som sagt en ickefråga då det är omöjligt att kontrollera för både arbetsgivare och staten.
 
Toppen