Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Jag vill inte lägga mig i moralfrågan och BusinessClass är inte rätt plats för att diskutera moral/politik.
Vill du fråga om vad andra gör med poängen? Fine. Döma ut och kritisera andra baserad på vad denne gör med poängen? Nej.

Det finns olika nivå av moral (att gå mot rött ljus på gatan till att spränga andra människor i luften) så vänligen diskutera saken, men inte hacka på andra. Annars är det lika bra att stänga tråden.
Får man inte diskutera vad som är rätt och fel? Känns väl lite inskränkt?

1. Om vi kunder tycker att poängen är "våra" finns det ju ingen anledning att ändra systemet. Personligen uppfattar jag poängen ungefär som traktamente, dvs plåster på såren för att jag reser. Självfallet följer jag företagets resepolicy som stadgar billigaste ekonomiflyg vilket i praktiken innebär Germanwings.
2. Det är farligt att prata om sneda moralkompasser. Där ska vi vara tydliga med att inte låta våra egna värderingare bestämma vad som är snett.
Poängen kan ju vara dina, inget konstigt med det. Dock, till skillnad från traktamente som är skattefritt (till den nivå skatteverket sätter) så är inte privat uttag av poäng det. Att det i princip är helt omöjligt att åka fast förändrar ju inte faktumet. Om sen folk rättfärdigar sitt beteende med att man tycker är värd det får stå för de personerna. Här kan man prata om en moralisk kompass. Det vill säga, jag kan begå ett brott som gynnar bara mig själv, drabbar ingen annan enskild person och jag kommer inte åka dit.

Kanske. Problemet är nog att den typen av diskussion gärna hamnar i inlägg av typen "jag är god", "du är ond". Finns en del bara i denna tråd. Bli lätt tråkig stämning och diskussionen har väl egentligen inte så mycket med "Medvetet Resande" att göra.

Poängen kan ju vara dina, inget konstigt med det. Dock, till skillnad från traktamente som är skattefritt (till den nivå skatteverket sätter) så är inte privat uttag av poäng det. Att det i princip är helt omöjligt att åka fast förändrar ju inte faktumet. Om sen folk rättfärdigar sitt beteende med att man tycker är värd det får stå för de personerna. Här kan man prata om en moralisk kompass. Det vill säga, jag kan begå ett brott som gynnar bara mig själv, drabbar ingen annan enskild person och jag kommer inte åka dit.

Det här är jag inte håller med dig! Om skatteverket inte kan förklara hur man ska beskatta denna typ av resor så anser jag att det är deras problem!
Det kan vara en moralisk fråga men just nu är det en praktisk fråga, moralisk blir den först om det finns ett regelverk som jag inte lyder!

Först vill jag säga att jag inte är moderator så det är bara min personlig åsikt.

Som @Delayed skriver, det är lätt att bli "du är bov", "jag gör rätt" diskussion och det skapar ingen god stämning alls.
Om man inte kan hålla diskussionen i god ton, det är lika bra att stänga tråden.
Forumregler skrev:
1. Trivsel

På BusinessClass.se värnar vi om varandra. Sidan bygger på hjälpsamhet och respekt. Personliga angrepp, provocerande inlägg och s.k. trolling är inte tillåtet. Diskutera ämnet, inte användaren – självklart ska alla meningsskiljaktigheter diskuteras på en vuxen nivå, men personliga angrepp är aldrig tillåtna.
Forumregler - BusinessClass.se

Det vill säga, jag kan begå ett brott som gynnar bara mig själv, drabbar ingen annan enskild person och jag kommer inte åka dit.
Fast ska man hårddra det till löjets gräns drabbar faktiskt ditt brott andra enskilda personer. Hade du istället skattat för förmånen hade bland andra jag behövt skatta mindre. Hade du istället låtit poängen brinna inne hade SAS ökat sin vinst (minskat sin förlust) till glädje för aktieägarna, bland annat indirekt mig. Till löjets gräns kanske som sagt...

Kanske. Problemet är nog att den typen av diskussion gärna hamnar i inlägg av typen "jag är god", "du är ond". Finns en del bara i denna tråd. Bli lätt tråkig stämning och diskussionen har väl egentligen inte så mycket med "Medvetet Resande" att göra.
Jag tycker det är intressant att diskutera sådant här. Som tidigare sagt så är jag inte bättre än någon annan här tror jag. Mitt resonemang tar avstamp i vad som räknas som en förmån och hur det borde hanteras. Ibland måste någon ta en annan ståndpunkt så detta inte blir en klubb för inbördes beundran och man dunkar rygg. Det behöver nödvändigtvis inte vara så jag hanterar mina poäng. För min del är detta såklart medvetet resande, dvs man är medveten att man gör "fel", men man fortsätter ;).

Arbetsgivaren bör ju rimligtvis bestämma detta, måste ju för övrigt vara enkelt för större aktörer att driva igenom i stort sett vilket system som helst när man skriver avtal förutsatt att viljan finns. Själv skulle jag uppskatta lägre priser betydlig mer än poäng som "aldrig" går att använda på vettigt vis.

Arbetsgivaren bör ju rimligtvis bestämma detta, måste ju för övrigt vara enkelt för större aktörer att driva igenom i stort sett vilket system som helst när man skriver avtal förutsatt att viljan finns. Själv skulle jag uppskatta lägre priser betydlig mer än poäng som "aldrig" går att använda på vettigt vis.

Bestämma vad?

Bonusmiles ges alltid till den resande och inte till betalaren av biljetten om inte det är samma person. Företagen har egna bonussystem som dom kan använda om dom vill.

Vad som har glömts bort i denna diskussion är varför dessa system faktiskt finns. Det är ju inte så att flygbolagen älskar detta och ger bort poäng till vem som helst. Flygbolagen vill ha nöjda resenärer som fortsätter att resa med dom, dom behöver ge ett "mervärde" som särskiljer dom från konkurrenterna. Ju mer dom "smörar" för vissa resenärer desto större är chansen att dom stannar kvar som resenär, och en resenär som stannar kvar. Det är en helt annan drivkraft än vad som driver företag och får dom att köpa flygbiljetter.

Och i själva verket är det nog så att många egentligen inte väljer flygbolag, man väljer att inte resa med vissa mer aktivt än man reser med ett speciellt ett bolag. Eller så väljer man kanske allians i första hand pga resepolicys.

Jag "försöker" att resa med KLM, AF samt SAS, accepterar andra inom Skyteam samt Staralliance men vägrar Ryan Air, Norwegian samt Skywards (Skywards beroende på att destinationerna inte passar mig, ingen annan anledning).

Ingen vill vara bolaget man väljer bort!

Skulle systemet med bonusmiles tas bort över hela världen så skulle det nog hela flygbolagskartan behövas ritas om.

Hur var det nu med Ericsson ?
Gjorde inte dem ett avtal med något/några flygbolag om att bolaget skulle få alla bonuspoäng att använda för de anställdas resor ?
Någon som vet hur det var och vad man gjorde ?

Toppen