Så där.
Nu börjar vi komma framåt. Vi flesta är nog ganska överens om syftet med bonusprogram. Som det är nu så "tvingas" man att begå skattebrott då det inte finns så många andra vägar än att uttnyttja dem privat.
Är det inte här vi skall leta efter lösningen istället för att krasst konstatera att "så är det".
Att få till en ändring i skattelagstiftningen tror jag blir väldigt svårt och långdraget. Varför inte då börja fr¨ån andra hållet och öppna upp en dialog med flygbolagen hur man kan angripa det hela.
Som det är nu så bygger hela bonussystemet på varje resenärs moraliska kompass och inte på "pay back" för att man är trogen.
Jag använder mina poäng enbart till uppgraderingar men hur ofta lyckas det - inte så ofta. Nu är jag iofs trogen av andra orsaker än att få poäng. För mig är lounge access, förtur vid inchecking, security och vid ombokningar det som lockar mig. Kan jag använda poängen till en uppgradering så ser jag det som en ren och skär lyckobonus.
Om vi kunder på ett mer strukturellt sätt kunde möta bolagen så är jag övertygad om att det går att hitta bättre lösningar men så länge som det finns en rel. stor krets som tycker att poängen är "mina" i kombinationen med en lite sned moralkompass så blir det svårt.
Ett förslag som jag har ställt till alla bolag inom alliansen är möjligheten att kunna uppgradera sig vid gate.
Ja du.....Du får det att låta så kategoriskt....och att det är enkelt att bara lösa ...det är det inte.
För det första, inte ens skatteverket vet hur man ska beskatta denna "förmån" och det är därför dom har skrivit så luddigt i sina regler. Dom har lagt över det på arbetsgivaren att rapportera detta och beskatta mig när jag använder poäng som genererats av arbetsregler. Problemet är dock att eftersom dessa "poängresor" inte är prissatta och det som är prissatt faktiskt betalas (skatter och avgifter) av resenären så kan inte arbetsgivaren beskatta den förmånen.
Sen kan man diskutera detta ännu mer....alla dom poäng som jag tjänat privat, dom jag använt i tjänsten, dom extra poäng jag tjänar pga status osv.
Att beskatta detta är i princip omöjligt och det vet skatteverket, därför har dom hellre inte tagit fram en mall för detta.
Som exempel jag reser på en företagsbiljett som ger mig 500p samt pga att jag har status får 500p extra alltså får jag för resan 500poäng altså totalt 1000poäng.
Om jag sen reser och använder dessa 1000poäng och betalar 1500:SEK i skatter och avgifter.
Biljetten i sig kan ha ett spann mellan 150:-SEK (billigaste bokningsklass) och 5000:-SEK (dyraste bokningsklass).
Så hur skall bonusbiljetten värderas och beskattas?
Detta har inte Skatteverket löst och därför har dom bollat detta tillbaka till arbetsgivaren för att om poängen används i tjänsten så behöver dom inte beskattas enligt skatteverket. Eftersom jag använder en del av mina poäng på uppgraderingar i tjänsten behöver jag inte oroa mig alls.
Så för att man ens ska kunna diskutera detta skall det finnas ett fast regelverk att förhålla sig till, det finns det inget just nu. Jag har inga problem att skatta för om jag vet hur det rent praktiskt ska gå till!
Skatteverket hänvisar till arbetsgivaren och arbetsgivaren vet inte hur man rent tejkniskt ska göra eftersom Skatteverket inte har några riktlinjer som funkar i verkligheten.