Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Håller med till 95% @Alf det var bara en mer reflektion generellt om bonuspoäng och man har rätt att ställa större krav på hur skattemedel spenderas, problemet är ju att man inte kan välja att lägga sina poäng i en pott hos bolaget/myndigheten och alternativet att tacka nej känns ju lite märkligt. Förstår faktiskt inte varför större aktörer inte ställer det kravet, lite svårt som liten företagare att påverka.

Spec eftersom kriminalvårdens resor förmodligen inte är ngn dans på rosor. 16h resa med ngn som är beredd att göra vad som helst för att slippa komma fram till destinationen .. i ett flygplan .. känns lagom roligt. Efter en sådan resa till ett land där man inte ens vågar gå utanför dörren utan skottsäker väst så tycker jag ribban ligger rätt högt på vad som är ok hemresemetod, hotellval och poänginsamling :)

Håller inte med. Det ingår i deras tjänstebeskrivning att "stå" ut med saker och ser man "lyx"hotell, bonusresor (på fritiden) och C klass som "plåster" på såren så bör man nog söka sig ett annat jobb.

Min säger att var och en för min del får göra precis som han/hon vill. Jag stör mig inte ett dugg. Alldeles för mycket snedfokuserad "janteavundsjuka" ändå. Jag får det faktiskt inte sämre bara för att någon annan kanske får det lite bättre!

Jag ser det lite som "medborgerlig uppfostran" dvs kan han så kan jag och då blir det svårt för våra ledare/lagstiftare/politiker/myndigheter att kräva att alla andra skall lyda.

Håller inte med. Det ingår i deras tjänstebeskrivning att "stå" ut med saker och ser man "lyx"hotell, bonusresor (på fritiden) och C klass som "plåster" på såren så bör man nog söka sig ett annat jobb.

Fast det står kanske i deras anställningsavtal/kollektivavtal att de har rätt till det som del av kompensationen för det arbete de utför.

Du har helt rätt i orsaken till det hela. Dock så är det väl inget snack om att det är OK att samla poäng och sedan använda dem i tjänsten. Det kan knappast någon klaga på.
+1 på de två sista meningarna.

Tycker dock att ta in jantelag är för enkel förklaring. Ser man i tråden så är det ju många som kör ju med inverterad jantelag dvs de är livrädda att de inte skall få använda poängen privat.
Poängen är inte gratis - det finns alltid någon som får betala även om det är svårt att kunna visa det i detalj hur det faktiskt slår.
Det finns ju billigare "poänglösa" klasser men om man envisas med "dyrare" klasser så måste ju mellanskillnaden tas ifrån något kostnadsställe.

Fast det står kanske i deras anställningsavtal/kollektivavtal att de har rätt till det som del av kompensationen för det arbete de utför.
Visst kan det vara så gällande "lyxhotel" och C klass men knappast att de uppmanas till skattebrott.
Sedan att "lyxhotel" och C klass skall vara ett krav från anställda på en myndighet är ju en helt annan disskusion.

Det finns ju billigare "poänglösa" klasser men om man envisas med "dyrare" klasser så måste ju mellanskillnaden tas ifrån något kostnadsställe.
Många resor (inte alla) sker i sista minuten då är det ganska osannolikt att man skall kunna boka sig i de lägre klasserna, utan man blir tvungen att boka i någon av högra klasser som t ex Y, B. (och ibland kostar mer än rabatterad Business class)
Så länge flygbolagen inte erbjuder ett alternativ t ex "xx rabatt när du avstår från poängen" kostnaden av biljetten är det samma om någon krediterar poäng eller inte.

Inom USA har jag hört att det finns Government fares/rates vilka inte ger några poäng. Frågan är, finns det liknande i Europa/Skandinavien?

Visst kan det vara så gällande "lyxhotel" och C klass men knappast att de uppmanas till skattebrott.
Sedan att "lyxhotel" och C klass skall vara ett krav från anställda på en myndighet är ju en helt annan disskusion.

Har du belägg för att de faktiskt bott på lyxhotell? Jag har inte själv läst artikeln, men jag vet ungefär hur kvällspressen brukar överdriva saker och ting. Jag har svårt att tro att de bott på Burj El Arab eller liknande.

Har du belägg för att de faktiskt bott på lyxhotell? Jag har inte själv läst artikeln, men jag vet ungefär hur kvällspressen brukar överdriva saker och ting.
Klart det var ett lyxhotell. Är helt övertygade om att det exempelvis fanns såväl sängkläder, restaurang som hiss. Absolut nog lyx för AB... ;)

Edit: Och angående överdriva. Av egen erfarenhet vet jag att de inte heller drar sig för att blåljuga, ja kvällspressen alltså.

Har du belägg för att de faktiskt bott på lyxhotell? Jag har inte själv läst artikeln, men jag vet ungefär hur kvällspressen brukar överdriva saker och ting. Jag har svårt att tro att de bott på Burj El Arab eller liknande.
Dom har säkert kollat på hur mycket rummen kostade utan att ta reda på var det lokala prisläget är..... o_O

Toppen