Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Du betalar för något (poäng som resenären kan få) men utnyttjar det inte (dvs tar inte ut några poäng). För mig framstår det som mer idiotiskt än att en enskild privatperson faktiskt får poängen och gör vad han/hon själv vill med dem.

Spec eftersom kriminalvårdens resor förmodligen inte är ngn dans på rosor. 16h resa med ngn som är beredd att göra vad som helst för att slippa komma fram till destinationen .. i ett flygplan .. känns lagom roligt. Efter en sådan resa till ett land där man inte ens vågar gå utanför dörren utan skottsäker väst så tycker jag ribban ligger rätt högt på vad som är ok hemresemetod, hotellval och poänginsamling :)

För de som väljer bolag eller bokar sina biljetter själv kan det rent teoretiskt ses som ett mutbrott att ta i mot bonuspoäng :rolleyes: Om vi nu ska det här till sin spets... och räcker de till en C-biljett så kan det nog anses grovt. Måste ta upp det här med mina anställda.... NOT!

Fast det är ju bara när det handlar om anställda och förtroendevalda i offentlig verksamhet som det faller under allmänt åtal.

Om man använder poängen eller inte har ingen betydelse skulle jag tro, bara värdet som är intressant. Personligen så tycker jag hela frågan är en frukt av jantelagen...

Om man använder poängen eller inte har ingen betydelse skulle jag tro, bara värdet som är intressant. Personligen så tycker jag hela frågan är en frukt av jantelagen...

Du har helt rätt i orsaken till det hela. Dock så är det väl inget snack om att det är OK att samla poäng och sedan använda dem i tjänsten. Det kan knappast någon klaga på.

Jag satt och surrade med ett gäng som precis varit och lämnat en person i Kabul. Det var i lobbyn på Crowne Plaza Festival City i Dubai. De flög hem i business på TK. De fick inte flyga business till Afganistan, pga att de sitter längst bak med personen. Jag fick dock inte uppfattningen att det var något partaj direkt. Är väl som vanligt med media att man skruvar till det rejält samtidigt, så det blir extra smaskigt...

Du betalar för något (poäng som resenären kan få) men utnyttjar det inte (dvs tar inte ut några poäng). För mig framstår det som mer idiotiskt än att en enskild privatperson faktiskt får poängen och gör vad han/hon själv vill med dem.
Självklart skall man ta ut poängen, allt annat är ju dumt. Vad man gör med poängen är väl dock egentligen skatteverket intresserat av? Sen att det i realiteten inte går att följa upp för skatteverket gör det väl inte mer rätt att begå skattebrott? Eller det är det kanske? Vad säger vår moraliska kompass?

Vad säger vår moraliska kompass?

Svårt att svara på den utan att kritisera politiken(vilket inte riktigt hör hemma här) men eftersom alla partier har i princip samma grund i frågan så törs jag säga att den pekar nog både hit och dit MEN man ska inte heller förvänta sig någon speciellt hög moral bland befolkningen i stort när man har ett skattesystem som av princip straffar arbete till förmån för kapital.

Vad säger vår moraliska kompass?
Min säger att var och en för min del får göra precis som han/hon vill. Jag stör mig inte ett dugg. Alldeles för mycket snedfokuserad "janteavundsjuka" ändå. Jag får det faktiskt inte sämre bara för att någon annan kanske får det lite bättre!

Det är möjligt att det är en frukt av jantelagen. Den lagen kan man ju tillämpa på vad som helst om vill förkara bort saker eller har en avvikande åsikt.

Men det går inte att bortse från vad som gäller för de personer som är anställda av stat och kommun. Man får inte använda poäng intjänade i arbetet för privat bruk. Jag har inget emot att man ändrar på denna regel, men nu är det som det är.

När jag i början av 70-talet började jobba på LFV hade vi tillgång till fria resor med SAS, id resor. Samtidigt hade alla riksdagsmän helt fria resor med SAS, i varje fall inrikes. Detta nystades upp i pressen och förmånen försvann för riksdagsmännen och vår förmån åkte med i samma inskränkning.

Jag hann i varje fall få ut två biljetter till BKK för mej och min blivande hustru.

Jag tycker inte att den anställde skall premieras med bonuspoäng i Kriminalvärdens transporttjänst vid resor. Man skall ha en relevant lön för det arbete man utför och inte en massa "fringisar" eftersom det ofta bara blir fel och misstänksamhet från andra håll. Det finns ju faktiskt dom som inte alltid gör den mest optimala flygresan bara för att tjäna mer poäng. Jag som arbetsgivare vill inte vill inte ha det på detta vis om det inte är något man är överens om.

Toppen