Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Intressant tråd det här.....
Gissar att om alla resenärer följde skattemyndighetens regler skulle en hel del poäng bara ligga och skvalpa till ingen som helst nytta. För det är väl så att de flesta poäng genereras via resor som görs i arbetet, vare sig det är en privat eller offentlig arbetsgivare. Helt ärligt....är det nån som låter sig förmånsbeskattas för att de använder sina poäng?

Bra att du i alla fall klargör om din moraliska kompass. Kan man anta att du tycker samma sak om svart jobb? Det är ju också en skatteintäkt som går förlorad.
He, He. Hett ämne det här tydligen.

Alldeles oavsett om resenären är statligt eller privat anställd tror jag att vi alla kan vara ense om att mest "ändamålsenliga" biljett ska köpas. Det finns "ägare" till all verksamhet som har rätt att ställa detta krav. Ägarna kan vara exempelvis aktieägare eller, om vi pratar om offentlig verksamhet, alla vi medborgare. Naturligtvis är det fel om en dyrare, eller i övrigt mindre "ändamålsenlig", biljett köps bara för att den ger bättre "bonus". Men det är ju inte detta tråden egentligen handlar om.

Tråden handlar om hur man som resenär kan hantera "bonus" som erhållits vid tjänsteresor.

Det finns väl egentligen bara tre alternativ.
1. "Bonusen" kan användas vid kommande tjänsteresor.
2. "Bonusen" kan användas privat.
3. Man kan vägra att ta emot "bonus" eller bara låta "bonusen" "brinna inne".

Alternativ ett är kanske det mest korrekta. Dock tror jag det av diverse orsaker (praktiska, administrativa, tillgång på passande biljett mfl) är väldigt ovanligt. Jag kan ha fel och ni som har erfarenhet av att "bonus" nyttjas i kommande tjänsteresor får gärna kommentera.

Kvar finns alternativ två och tre. Vi är nog alla överens om att "bonusen" har ett värde. I alternativ två tillfaller värdet den anställde. I alternativ tre tillfaller värdet ett flygbolag/allians. Jag har inga problem med alternativ två.

He, He. Hett ämne det här tydligen.

Alldeles oavsett om resenären är statligt eller privat anställd tror jag att vi alla kan vara ense om att mest "ändamålsenliga" biljett ska köpas. Det finns "ägare" till all verksamhet som har rätt att ställa detta krav. Ägarna kan vara exempelvis aktieägare eller, om vi pratar om offentlig verksamhet, alla vi medborgare. Naturligtvis är det fel om en dyrare, eller i övrigt mindre "ändamålsenlig", biljett köps bara för att den ger bättre "bonus". Men det är ju inte detta tråden egentligen handlar om.

Tråden handlar om hur man som resenär kan hantera "bonus" som erhållits vid tjänsteresor.

Det finns väl egentligen bara tre alternativ.
1. "Bonusen" kan användas vid kommande tjänsteresor.
2. "Bonusen" kan användas privat.
3. Man kan vägra att ta emot "bonus" eller bara låta "bonusen" "brinna inne".

Alternativ ett är kanske det mest korrekta. Dock tror jag det av diverse orsaker (praktiska, administrativa, tillgång på passande biljett mfl) är väldigt ovanligt. Jag kan ha fel och ni som har erfarenhet av att "bonus" nyttjas i kommande tjänsteresor får gärna kommentera.

Kvar finns alternativ två och tre. Vi är nog alla överens om att "bonusen" har ett värde. I alternativ två tillfaller värdet den anställde. I alternativ tre tillfaller värdet ett flygbolag/allians. Jag har inga problem med alternativ två.

Alternativ 1 går tyvärr bort hos många arbetsgivare, de tillåter ju bara att man bokar via deras egen resebyrå av avtalsmässiga och försäkringsskäl.

Vet en som vart så arg när han försökte boka en tjänsteresa med poäng via företagets resebyrå så han bokstavligen talat klippte EB kortet och slängde på luren.

Han ville verklige göra som det stog i policyn och använda poängen i tjänsten men det var helt enkelt inte möjligt att boka en EB resa för en tjänsteresa, moment 22.... :)

Så där.

Nu börjar vi komma framåt. Vi flesta är nog ganska överens om syftet med bonusprogram. Som det är nu så "tvingas" man att begå skattebrott då det inte finns så många andra vägar än att uttnyttja dem privat.
Är det inte här vi skall leta efter lösningen istället för att krasst konstatera att "så är det".
Att få till en ändring i skattelagstiftningen tror jag blir väldigt svårt och långdraget. Varför inte då börja fr¨ån andra hållet och öppna upp en dialog med flygbolagen hur man kan angripa det hela.
Som det är nu så bygger hela bonussystemet på varje resenärs moraliska kompass och inte på "pay back" för att man är trogen.
Jag använder mina poäng enbart till uppgraderingar men hur ofta lyckas det - inte så ofta. Nu är jag iofs trogen av andra orsaker än att få poäng. För mig är lounge access, förtur vid inchecking, security och vid ombokningar det som lockar mig. Kan jag använda poängen till en uppgradering så ser jag det som en ren och skär lyckobonus.
Om vi kunder på ett mer strukturellt sätt kunde möta bolagen så är jag övertygad om att det går att hitta bättre lösningar men så länge som det finns en rel. stor krets som tycker att poängen är "mina" i kombinationen med en lite sned moralkompass så blir det svårt.
Ett förslag som jag har ställt till alla bolag inom alliansen är möjligheten att kunna uppgradera sig vid gate.

Om vi kunder på ett mer strukturellt sätt kunde möta bolagen så är jag övertygad om att det går att hitta bättre lösningar men så länge som det finns en rel. stor krets som tycker att poängen är "mina" i kombinationen med en lite sned moralkompass så blir det svårt.

1. Om vi kunder tycker att poängen är "våra" finns det ju ingen anledning att ändra systemet. Personligen uppfattar jag poängen ungefär som traktamente, dvs plåster på såren för att jag reser. Självfallet följer jag företagets resepolicy som stadgar billigaste ekonomiflyg vilket i praktiken innebär Germanwings.
2. Det är farligt att prata om sneda moralkompasser. Där ska vi vara tydliga med att inte låta våra egna värderingare bestämma vad som är snett.

Jeg forstår ikke helt den drejning diskussionen har taget.

Eventuel bonus tilfalder den der rejser. Det er den der anvender bonussen der har ansvaret for at betale korrekt skat af bonussen når den anvendes.

Jag vill inte lägga mig i moralfrågan och BusinessClass är inte rätt plats för att diskutera moral/politik.
Vill du fråga om vad andra gör med poängen? Fine. Döma ut och kritisera andra baserad på vad denne gör med poängen? Nej.

Det finns olika nivå av moral (att gå mot rött ljus på gatan till att spränga andra människor i luften) så vänligen diskutera saken, men inte hacka på andra. Annars är det lika bra att stänga tråden.

Så där.

Nu börjar vi komma framåt. Vi flesta är nog ganska överens om syftet med bonusprogram. Som det är nu så "tvingas" man att begå skattebrott då det inte finns så många andra vägar än att uttnyttja dem privat.
Är det inte här vi skall leta efter lösningen istället för att krasst konstatera att "så är det".
Att få till en ändring i skattelagstiftningen tror jag blir väldigt svårt och långdraget. Varför inte då börja fr¨ån andra hållet och öppna upp en dialog med flygbolagen hur man kan angripa det hela.
Som det är nu så bygger hela bonussystemet på varje resenärs moraliska kompass och inte på "pay back" för att man är trogen.
Jag använder mina poäng enbart till uppgraderingar men hur ofta lyckas det - inte så ofta. Nu är jag iofs trogen av andra orsaker än att få poäng. För mig är lounge access, förtur vid inchecking, security och vid ombokningar det som lockar mig. Kan jag använda poängen till en uppgradering så ser jag det som en ren och skär lyckobonus.
Ett förslag som jag har ställt till alla bolag inom alliansen är möjligheten att kunna uppgradera sig vid gate.

Ja du.....Du får det att låta så kategoriskt....och att det är enkelt att bara lösa ...det är det inte.

För det första, inte ens skatteverket vet hur man ska beskatta denna "förmån" och det är därför dom har skrivit så luddigt i sina regler. Dom har lagt över det på arbetsgivaren att rapportera detta och beskatta mig när jag använder poäng som genererats av arbetsregler. Problemet är dock att eftersom dessa "poängresor" inte är prissatta och det som är prissatt faktiskt betalas (skatter och avgifter) av resenären så kan inte arbetsgivaren beskatta den förmånen.
Sen kan man diskutera detta ännu mer....alla dom poäng som jag tjänat privat, dom jag använt i tjänsten, dom extra poäng jag tjänar pga status osv.
Att beskatta detta är i princip omöjligt och det vet skatteverket, därför har dom hellre inte tagit fram en mall för detta.

Som exempel jag reser på en företagsbiljett som ger mig 500p samt pga att jag har status får 500p extra alltså får jag för resan 500poäng altså totalt 1000poäng.
Om jag sen reser och använder dessa 1000poäng och betalar 1500:SEK i skatter och avgifter.
Biljetten i sig kan ha ett spann mellan 150:-SEK (billigaste bokningsklass) och 5000:-SEK (dyraste bokningsklass).
Så hur skall bonusbiljetten värderas och beskattas?

Detta har inte Skatteverket löst och därför har dom bollat detta tillbaka till arbetsgivaren för att om poängen används i tjänsten så behöver dom inte beskattas enligt skatteverket. Eftersom jag använder en del av mina poäng på uppgraderingar i tjänsten behöver jag inte oroa mig alls.

Så för att man ens ska kunna diskutera detta skall det finnas ett fast regelverk att förhålla sig till, det finns det inget just nu. Jag har inga problem att skatta för om jag vet hur det rent praktiskt ska gå till!

Skatteverket hänvisar till arbetsgivaren och arbetsgivaren vet inte hur man rent tejkniskt ska göra eftersom Skatteverket inte har några riktlinjer som funkar i verkligheten.

Dom har lagt över det på arbetsgivaren att rapportera detta och beskatta mig när jag använder poäng som genererats av arbetsregler. Problemet är dock att eftersom dessa "poängresor" inte är prissatta och det som är prissatt faktiskt betalas (skatter och avgifter) av resenären så kan inte arbetsgivaren beskatta den förmånen.
Ett annat problem är nog att arbetsgivaren knappast har en aning om ifall eller när jag eventuellt "använder poäng som genererats av arbetsregler"...

Ett annat problem är nog att arbetsgivaren knappast har en aning om ifall eller när jag eventuellt "använder poäng som genererats av arbetsregler"...

Nej, och det är därför det inte är vanligt med arbetsgivare som ställer för långtgående kvar heller. De företag jag känner till håller sig hellre med en resepolicy och allmänt hållna skrivningar om bonuspoängen som bygger på den anställdes goda vilja. Troligen för att även de inser att det inte går att hålla reda på men då har man ryggen fri.

Toppen