Brandforce skrev:@palmen slår huvudet på spiken, om du@TomJtror att det bara är att ta vilka anställda som helst, ge dem tillgång till kunddata (inkl. persondata och finansiella uppgifter), och låta dem sitta och administrera det här på sin privata dator uppkopplad mot grannens wifi - så har du fel.Klicka för att utvidga...
Vissa andra. En del är värre. För mig personligen ligger SAS någonstans i mitten. De totalvägrar inte, som vissa, och de som jag har fått har hittills gått snabbare än det jag har utestende med Austrian. Däremot är de långsammare än en del.ZZZebra skrev:Håller med om att man förvånas hur uselt SAS sköter detta. Och som många rapporterar här så går det ofta lättare att få tillbaka pengarna av andra bolag.Klicka för att utvidga...
SAS har dock alltid varit sega med återbetalningar från sådana. Även under vanlig belastning har det ju ofta varit ett par tre veckor åtminstone i väntan på återbetalning från en abokad Plus t.ex. Så att de har ett uselt underliggande system, det är inget nytt. Och att detta antagligen i princip kollapsat i nuvarande situation är uppenbart. (Och med system menar jag inte bara tekniskt system, utan hela processen -- so utomstående kan man ju inte veta exakt var i det som flaskhalsen ligger, men man ser att den är jäkligt trång)ZZZebra skrev:Det är ju inte så att återbetalningar för en cancellerad flygning är något nytt för SAS (eller något annat flygbolag) utan det har förekommit i alla tider.Klicka för att utvidga...
Eh, de som rattar flygplanen har inte tillgång till speciellt mycket personlig information om passagerarna, nej. Inte mer än de behöver, och det är inte speciellt mycket.TomJ skrev:Ja, personer som dagligen rattar flygplan, hanterar samma personuppgifter i flygplanet och har ansvar för folks liv och säkerhet är säkerligen en utmaning att utbilda till att knappa in återbetalningar.Klicka för att utvidga...
Det handlar så vitt jag vet definitivt inte om säkerhetsklassad personal.TomJ skrev:Jesus i himmelen... Personuppgifter, finansiella data, bla bla bla. uppgifter som varenda online-shop hanterar dagligen med allt annat än säkerhetsklassad personal. Det är inte tillgång till kundernas bank-id vi pratar om här!Klicka för att utvidga...
Jag har då stött på minst lika vårdslös hantering som den du beskriver ganska ofta och om vi bortser från grannens wifi så är jag inte ett dugg förvånad om många saker i många organisationer hanteras rätt oortodoxt i dessa tider.Brandforce skrev:bara är att ta vilka anställda som helst, ge dem tillgång till kunddata (inkl. persondata och finansiella uppgifter), och låta dem sitta och administrera det här på sin privata dator uppkopplad mot grannens wifi - så har du fel.Klicka för att utvidga...
Vilka svenska företag hanterar 100.000-tals reklamationer per dag? Det är enorma mängder vi pratar om i så fall.ZZZebra skrev:Motsvarande ärenden hanteras ju av alla större e-handelsbolag, har varorna kommit i retur och visat sig vara felfria/oanvända (vilket kontrolleras av lagerpersonal, inte kundtjänst) så återbetalas pengarna direkt. FInns svenska bolag som hanterar 100.000-tals sådana ärenden. Per dag!Klicka för att utvidga...
Njae, piloter har inte tillgång till direkt mycket personuppgifter om mig, de har definitivt inte någon info om mina kortuopgifter och liknande.TomJ skrev:Ja, personer som dagligen rattar flygplan, hanterar samma personuppgifter i flygplanet och har ansvar för folks liv och säkerhet är säkerligen en utmaning att utbilda till att knappa in återbetalningar.Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Vilka svenska företag hanterar 100.000-tals reklamationer per dag? Det är enorma mängder vi pratar om i så fall.För sas del så har de väl i runda slängar 25-30 miljoner resenärer per år. Säg att det i snitt är 2 miljoner i månaden för att förenkla det hela.Nedstängningen av flygtrafiken har väl pågått i 2 månader nu så vi talar om närmare 4 miljoner inställda resor. Säg att detta skulle generera 1 miljon återbetalningar och dessa hanteras manuellt, då blir det snabbt en backlog.Säg att det tar 5 minuter att processa en återbetalning. En person hinner då med omkring 100 på en dag. Om 100 personer jobbar enbart med återbetalning hinner man med 10k om dagen, och det kommer in omkring 15k nya per dag. Det skulle innebära att backlog ökar med 5k om dagen.Ohållbart i långa loppet, och siffrorna är som sagt inte fakta, men återspeglar kanske vilken mängd som ska betalas tillbaka och att om det görs manuellt kommer det ta lång tid.Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Njae, piloter har inte tillgång till direkt mycket personuppgifter om mig, de har definitivt inte någon info om mina kortuopgifter och liknande.Det är troligtvis inte svårt att lära folk hur man gör en återbetalning, skriv ihop en SOP som alla kan följa så kan vem som helst göra det. Det är inte där problemet ligger gissar jag, snarare att få access till dessa system som hanterar detta vilket kan kräva bra mycket mer än att man får ett användarnamn, lösen och lite behörigheter.Klicka för att utvidga...
Det ställs inte in 5% av flygningar dagligen, snarare i trakterna omkring 1% skulle jag gissa på.TomJ skrev:Men om man då antar att det i normalläget ställs in 5% av flygningarna som måste hanteras manuellt på detta viset. Med din beräkning (för att klara detta löpande) får man in 750 fall om dagen och behöver då vara 7,5 pers, säg 10 med marginal för sjukfrånvaro mm. OM man nu inte kan snabbutbilda ny personal betyder det att backloggen ökar med 15 000 - 750 ärende per dag, eller 19 dagar, Så efter två veckors kris har man en backlog på ett drygt år att hantera. För varje dag som går ökar backloggen en månad (om man nu inte arbetar helger också).Känns som att SAS borde vara ärliga och berätta för sina kunder hur illa ställt det är åtminstone. Det är inte gott nog med "så fort vi kan" som besked.Klicka för att utvidga...
Nu får du skilja lite på att ta betalt med kort och att ha access till alla kunders betalningar. Krävs ingen "utbildning" för att ta betalt av folk, däremot ställs det rätt stora krav på att få hantera datan som har med betalningar att göra.TomJ skrev:Nä, men kabinen är full med personal som hanterar passagerarlistor med personlig info, kreditkortsbetalningar osv dagligen. Liksom personalen i info-disken på Bauhaus gör dagligen.Möjligen kan det där med access vara ett problem men hur gör de när de anställer en ny person? Och om situationen nu är som den är, kan det inte vara värt en extra ansträngning även på den avdelningen för att få det att fungera?Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Vilka svenska företag hanterar 100.000-tals reklamationer per dag? Det är enorma mängder vi pratar om i så fall.För sas del så har de väl i runda slängar 25-30 miljoner resenärer per år. Säg att det i snitt är 2 miljoner i månaden för att förenkla det hela.Nedstängningen av flygtrafiken har väl pågått i 2 månader nu så vi talar om närmare 4 miljoner inställda resor. Säg att detta skulle generera 1 miljon återbetalningar och dessa hanteras manuellt, då blir det snabbt en backlog.Säg att det tar 5 minuter att processa en återbetalning. En person hinner då med omkring 100 på en dag. Om 100 personer jobbar enbart med återbetalning hinner man med 10k om dagen, och det kommer in omkring 15k nya per dag. Det skulle innebära att backlog ökar med 5k om dagen.Ohållbart i långa loppet, och siffrorna är som sagt inte fakta, men återspeglar kanske vilken mängd som ska betalas tillbaka och att om det görs manuellt kommer det ta lång tid.Klicka för att utvidga...
LPC123 skrev:Väntar fortfarande på återbetalning av resor avbokade 14 Mars och en 16 April.Pratade återigen med guldsupporten och den stackaren som svarade idag var mer uppgiven än mig! Beklagade och sa att ingen kan nå HK på SAS längre och att dom inte längre meddelar status på återbetalningar för att man tidigare meddelat datum etc som inte stämt.Klicka för att utvidga...
Självklart skulle återbetalningar kunna vara automatiska, men vi vet ju sedan länge att så inte alltid är fallet på SAS. Många återbetalningar måste hanteras manuellt. Att lite snabbt slänga ihop en ny lösning för att sköta detta automatiskt är inte heller gjort i en handvändning.Rebel skrev:Nja köper inte detta. Dels så är nog inte dom plan som nu ställs in lika fulla som dom var just i början. Det bör vara mindre återbetalning. Och varför skulle detta inte kunna ske automatiskt så fort resan är inställd. SAS sitter nog på pengarna, något som jag förstår som företagsledare. Men som bryter mot flera lagar.Klicka för att utvidga...
LarsCph skrev:Suk - fik 27 april at vide "Vores regnskab er nået til refunderinger af billetter annulleret 3-4 marts. Så der er lidt tid endnu, men de skal nok refundere."Jeg skriver så i dag for at spørge hvordan det går"De er lige nu omkring d 9 marts."Med den hastighed tager det 2-3 måneder til før jeg får mine penge for rejsen :/Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Självklart skulle återbetalningar kunna vara automatiska, men vi vet ju sedan länge att så inte alltid är fallet på SAS. Många återbetalningar måste hanteras manuellt. Att lite snabbt slänga ihop en ny lösning för att sköta detta automatiskt är inte heller gjort i en handvändning.Självklart är planen inte fulla nu som för 2 månader sedan, men det var bara ett sätt att illustrera hur mycket återbetalningar det rör sig om. Vi pratar inte om 1000 återbetalningar som ska göras utan hundratusentals.Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Vilka svenska företag hanterar 100.000-tals reklamationer per dag? Det är enorma mängder vi pratar om i så fall.Klicka för att utvidga...
palmen skrev:För sas del så har de väl i runda slängar 25-30 miljoner resenärer per år. Säg att det i snitt är 2 miljoner i månaden för att förenkla det hela.Nedstängningen av flygtrafiken har väl pågått i 2 månader nu så vi talar om närmare 4 miljoner inställda resor. Säg att detta skulle generera 1 miljon återbetalningar och dessa hanteras manuellt, då blir det snabbt en backlog.Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Säg att det tar 5 minuter att processa en återbetalning. En person hinner då med omkring 100 på en dag. Om 100 personer jobbar enbart med återbetalning hinner man med 10k om dagen, och det kommer in omkring 15k nya per dag. Det skulle innebära att backlog ökar med 5k om dagen.Ohållbart i långa loppet, och siffrorna är som sagt inte fakta, men återspeglar kanske vilken mängd som ska betalas tillbaka och att om det görs manuellt kommer det ta lång tid.Klicka för att utvidga...
ZZZebra skrev:Men allt är relativt, har man rutiner och organisation för att hantera X antal ärenden och det plötsligt blir 10X så blir det ju väldigt jobbigt.Klicka för att utvidga...
ZZZebra skrev:I det läget kanske det är extra viktigt att man har en bra och tydlig kommunikation med kunder och media. Där verkar många tycka att kommunikationen kunde vara tydligare, jag tillhör den gruppen.Klicka för att utvidga...
Hantering av exakt de här frågorna är mitt ansvarsområde på en större svensk, av BC illa omtyckt, bank, så jag känner mig rätt trygg i min kompetens. När coronan kom och den absoluta majoriteten av all personal fick jobba hemifrån så var det en kategori som absolut inte fick sköta sitt jobb hemifrån: 2nd line kundtjänst som har tillgång till persondata och finansiell information om kunder. Det är ett område som tas på extremt stort allvar. Outsourcad 1st line kundtjänst som frågade oss om de fick skicka hem sin personal att jobba hemifrån fick också blankt nej tills det är klart i minsta detalj att alla krav på informationssäkerhet, privacy etc är uppfyllda och stålskodda.TomJ skrev:Ja, personer som dagligen rattar flygplan, hanterar samma personuppgifter i flygplanet och har ansvar för folks liv och säkerhet är säkerligen en utmaning att utbilda till att knappa in återbetalningar. Det kanske är din erfarenhet att all ombordpersonal är skumraskpatrullen i samhället? Jag tror ju knappast det är privata datorer, utan VPN, på grannens WIFI som SAS sköter sin vanliga business men om du tror att det är så det går till får ju stå för dig.Jesus i himmelen... Personuppgifter, finansiella data, bla bla bla. uppgifter som varenda online-shop hanterar dagligen med allt annat än säkerhetsklassad personal. Det är inte tillgång till kundernas bank-id vi pratar om här!Klicka för att utvidga...
Som du själv skriver, stora skillnaden är att i fallet med H&M, som jag antar du syftar på, så har de system byggda för att hantera miljontals returer. I SAS fall har man inte det behovet normalt sätt och har därmed inte en lösning för det. Och mycket riktigt är det inget man tar fram på några veckor när det är kris och personal är i lockdown eller permiterade.ZZZebra skrev:1. Läs om return rate på e-handel inom t ex kläder. Här (E-handelns returer av kläder är en miljöbov - Göteborgs universitet) är en gammal artikel från 2018 som anger 3 miljarder returer inom EU (= ca 10 miljoner returer om dagen). Sedan dess har e-handeln ökat rejält (inom många områden över 20-30% om året).2. Om jag säger stort klädföretag, vad tänker du på då?Ditt värde stämmer om det var ensamresenärer som köper enkelbiljetter. Om vi istället antar att snittet på en bokning är två personer som gör en returresa så får man dela med fyra.Dessutom var inte alla biljetter för resor i april/maj sålda i mars, och försäljningen sjönk ganska snabbt. För att kunna ge rätt svar här måste man veta beläggningen i snitt vid en given tidpunkt (dvs genomsnittstid från beställning till avresa) över hela linjennätet.Men allt är relativt, har man rutiner och organisation för att hantera X antal ärenden och det plötsligt blir 10X så blir det ju väldigt jobbigt.Som sagt ovan, att hantera returer och återbetalningar av konstant stora volymer görs idag av många andra företag. Nu har jag ingen källa att redovisa, men den genomsnittliga kundtjänstagenten har inte dubbla examina från universitet/högskola. Det är en blandning av juniora och seniora medarbetare och med bra rutiner så snabbar det upp omskolningen av personal som kan hjälpa till (eller hyras in).Flygbolagen är inte vana att hantera dessa volymer så de har inte behövt investera i rutiner som möjliggör det. Och att få till det nu är extraklurigt när personalen jobbar på distans (och delvis permitterad), dels på hemmaplan och än mer i Indien (IT) där de inte får gå utanför dörren annat än för att handla mat.I det läget kanske det är extra viktigt att man har en bra och tydlig kommunikation med kunder och media. Där verkar många tycka att kommunikationen kunde vara tydligare, jag tillhör den gruppen.Klicka för att utvidga...