Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

LPC123

Medlem
Väntar fortfarande på återbetalning av resor avbokade 14 Mars och en 16 April. Pratade återigen med guldsupporten och den stackaren som svarade idag var mer uppgiven än mig! Beklagade och sa att ingen kan nå HK på SAS längre och att dom inte längre meddelar status på återbetalningar för att man tidigare meddelat datum etc som inte stämt.
 

Tongen2

Medlem
SAS betald Plusbiljett, avbokad också 21 mars, väntar fortfarande på återbetalning... :(

Reklamerade till American Express, vilken kundservice alltså! Här har SAS att lära.
Reklamerade för ca 2 veckor sedan och fick ärendet godkänt igår 11 maj och pengar krediterat på kortet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Bridgeman

Medlem
Avbokade flyg med United i torsdags på söndagen fick jag besked om återbetalning. I dag fanns slantarna på konto. SAS släng er i väggen. Avbokade resa med SAS i början på Mars inget återbetalt ännu, mer än ett mail där man beklagar sig..
 

Bridgeman

Medlem
Ringde i torsdags (7 maj) och fick reda på att jag skulle få återbetalning på fredagen (8 maj). Har ännu inte fått något så jag ringde idag (12 maj) igen och då får jag höra att de hunnit till 9e mars (Den har vi ju inte hört förr...) och att hon trodde att mitt ärende skulle hanteras under nästa vecka... Jisses. 9 veckor and counting!


Sa de vilket år du skulle få återbetalningen?? ;)
 
  • Gilla
Reactions: P-L

SK989

Medlem
Om SAS ställt in flygningen så har de enligt gällande bestämmelser sju dagar på sig att återbetala, om det är vad kunden valt (istället för ombokning eller voucher). Det följer av artikel 5.1 och 8.1 i EU-förordning 261/2004. Om SAS inte återbetalat efter sju dagar kan man alltså, om man vill och orkar, vända sig till Kronofogden med ett s.k. betalningsföreläggande mot SAS. Kanske inte värt besväret för en tusenlapp eller två men om det är tiotusentals kronor man väntar på så kan den intresserade ju göra så. Kronofogden tar 300 kr i ansökningsvgift för ett betalningsföreläggande.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

TomJ

Medlem
Ja, nog är det beklämmande att det ska behövas kronofogde för att få en återbetalning av ett av Sveriges mest kända bolag inom någorlunda rimlig tid, ett bolag som för övrigt har tusentals anställda som sitter hemma och rullar tummarna. För det kan väl inte vara sååå svårt att omskola personalen så att de kan utföra återbetalningar? Eller är det SK-IT som tillåter max 2 inloggade i systemet samtidigt?
 

flum

Medlem
Ja, nog är det beklämmande att det ska behövas kronofogde för att få en återbetalning av ett av Sveriges mest kända bolag inom någorlunda rimlig tid, ett bolag som för övrigt har tusentals anställda som sitter hemma och rullar tummarna. För det kan väl inte vara sååå svårt att omskola personalen så att de kan utföra återbetalningar? Eller är det SK-IT som tillåter max 2 inloggade i systemet samtidigt?
Det är med största sannolikhet så att SAS vill låna pengar gratis.
 

palmen

Moderator
Ja, nog är det beklämmande att det ska behövas kronofogde för att få en återbetalning av ett av Sveriges mest kända bolag inom någorlunda rimlig tid, ett bolag som för övrigt har tusentals anställda som sitter hemma och rullar tummarna. För det kan väl inte vara sååå svårt att omskola personalen så att de kan utföra återbetalningar? Eller är det SK-IT som tillåter max 2 inloggade i systemet samtidigt?
Det finns rätt mycket sekretess runt betallösningar och dessa verkar ju hanteras manuellt. Kan ta tid innan folk är upplärda och godkända. Men det är konstigt att de inte kan sköta detta bättre, som tur är fungerar ju några flöden med automatik åtminstone verkar det som.
 
Ja, nog är det beklämmande att det ska behövas kronofogde för att få en återbetalning av ett av Sveriges mest kända bolag inom någorlunda rimlig tid, ett bolag som för övrigt har tusentals anställda som sitter hemma och rullar tummarna. För det kan väl inte vara sååå svårt att omskola personalen så att de kan utföra återbetalningar? Eller är det SK-IT som tillåter max 2 inloggade i systemet samtidigt?

Det finns rätt mycket sekretess runt betallösningar och dessa verkar ju hanteras manuellt. Kan ta tid innan folk är upplärda och godkända. Men det är konstigt att de inte kan sköta detta bättre, som tur är fungerar ju några flöden med automatik åtminstone verkar det som.
@palmen slår huvudet på spiken, om du @TomJ tror att det bara är att ta vilka anställda som helst, ge dem tillgång till kunddata (inkl. persondata och finansiella uppgifter), och låta dem sitta och administrera det här på sin privata dator uppkopplad mot grannens wifi - så har du fel.
 

ZZZebra

Medlem
Det finns rätt mycket sekretess runt betallösningar och dessa verkar ju hanteras manuellt. Kan ta tid innan folk är upplärda och godkända. Men det är konstigt att de inte kan sköta detta bättre, som tur är fungerar ju några flöden med automatik åtminstone verkar det som.

Håller med om att man förvånas hur uselt SAS sköter detta. Och som många rapporterar här så går det ofta lättare att få tillbaka pengarna av andra bolag. Det är ju inte så att återbetalningar för en cancellerad flygning är något nytt för SAS (eller något annat flygbolag) utan det har förekommit i alla tider.

Skillnaden mot tidigare är ju att volymen ökat mångfaldigt. Men har man väl utarbetade processer för detta så borde man kunna lära upp annan personal som man redan har tämligen snabbt. Det är ju ingen raketforskning direkt, det borde max ta några minuter att avgöra om en flygning är inställd av bolaget. Och är flygningen inställd så är det återbetalning som skall göras. Finns säkert mer komplicerade fall, men låt de nya hantera bulken och låt de med längre erfarenhet hantera de mer komplicerade fallen.

Motsvarande ärenden hanteras ju av alla större e-handelsbolag, har varorna kommit i retur och visat sig vara felfria/oanvända (vilket kontrolleras av lagerpersonal, inte kundtjänst) så återbetalas pengarna direkt. FInns svenska bolag som hanterar 100.000-tals sådana ärenden. Per dag! På SAS har man automatiserat återbetalning av poäng som oftast är tillbaka omgående medan pengarna kan som nu kan ta åtskilliga månader. Det är bara uselt!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen