Men om man då antar att det i normalläget ställs in 5% av flygningarna som måste hanteras manuellt på detta viset. Med din beräkning (för att klara detta löpande) får man in 750 fall om dagen och behöver då vara 7,5 pers, säg 10 med marginal för sjukfrånvaro mm. OM man nu inte kan snabbutbilda ny personal betyder det att backloggen ökar med 15 000 - 750 ärende per dag, eller 19 dagar, Så efter två veckors kris har man en backlog på ett drygt år att hantera. För varje dag som går ökar backloggen en månad (om man nu inte arbetar helger också).
Känns som att SAS borde vara ärliga och berätta för sina kunder hur illa ställt det är åtminstone. Det är inte gott nog med "så fort vi kan" som besked.
Det ställs inte in 5% av flygningar dagligen, snarare i trakterna omkring 1% skulle jag gissa på.
Jag är övertygad om att man satt in mer resurser än normalt just nu. Men som jag skrev innan så är troligtvis inte snabbutbildning och följa en SOP som är där skon klämmer, utan snarare att få åtkomst till att utföra dessa transaktioner vilket inte vem som helst får. En vanlig person på kundtjänst har inte tillgång att hantera sas "bankkonton" och få insyn i denna typ av finansiell data.
Man kan sitta och tycka att detta är uruselt om man vill. Men som många påtalar finns det både de som är bättre och sämre i klassen på att hantera detta. Det kommer åtminstone tillbaka en del pengar för folk, mer än vad det gör på vissa andra bolag.
Jag hoppas att man kan få till en bättre hantering av detta och komma ikapp med backloggen. Tyvärr är vi ju många som drabbas av olika saker nu i dessa tider och ställs inför helt nya scenarion vi inte varit med om tidigare.
Nä, men kabinen är full med personal som hanterar passagerarlistor med personlig info, kreditkortsbetalningar osv dagligen. Liksom personalen i info-disken på Bauhaus gör dagligen.
Möjligen kan det där med access vara ett problem men hur gör de när de anställer en ny person? Och om situationen nu är som den är, kan det inte vara värt en extra ansträngning även på den avdelningen för att få det att fungera?
Nu får du skilja lite på att ta betalt med kort och att ha access till alla kunders betalningar. Krävs ingen "utbildning" för att ta betalt av folk, däremot ställs det rätt stora krav på att få hantera datan som har med betalningar att göra.
Passagerarlistan innehåller inte direkt mycket personuppgifter om mig som person, definitivt ingen info om mina betalningar.
På bauhaus gör du ett återköp i kortterminalen, dvs den som hanterar detta har 0 access till kundens kortuppgifter. De kan inte se hela kortnummer heller, inte ens om de har tillgång till backoffice system då dessa är maskade. Väldigt strikta krav på detta med PCI certifieringar.
SAS personal kan självklart också göra återköp i sina kortterminaler vilket händer ombord lite då och då. Men det är inte att likställa med att processa ett återköp för en inställd flygning.
Hur sas process med att ge nya personer access till dessa system ser ut har jag ingen insyn i, men det är med största sannolikhet inte en knapptryckning. Och detta är inget som görs i större mängder heller i den dagliga verksamheten.