Har du fått återbetalning av SAS?

ekf skrev:Mangostan bokade av returen på en t&r och fick 50% tillbaka... Det är ju ändå rätt okej, med tanke på att en enkel normalt kostar 60% av en t&r..Klicka för att utvidga...
Precis. Jag tror att de gjorde fel på den ena. Jag använde ju båda utresorna, så enkel ska kosta 60 %, dvs 40 % av poängen tillbaka. Jag valde att inte ifrågasätta detta när jag fick 50 % på den ena ...
 
SAS GO Friends&Family till Paris 26/3 avbokad 24/3 pga inställda flyg. Inget återbetalt än.
 
ekf skrev:Mangostan bokade av returen på en t&r och fick 50% tillbaka... Det är ju ändå rätt okej, med tanke på att en enkel normalt kostar 60% av en t&r..Klicka för att utvidga...
Aha. Läste inte retur, läste tur och retur. my bad.

Lite inkonsekvent bara att ge 40 på ena och 50 på andra.
 
Mangostan skrev:Jag ringde SAS och frågade om mina två avbokade returbiljetter (Star Alliance bonusresor) som jag avbokade 30 mars. 50% resp 40 % av poängen kom in direkt men inga skatter. De sa att de nu behandlar resor runt den 10 mars och att de tar dem i turordning.Klicka för att utvidga...


Har en resa avbokad den 7e mars utan återbetalning så OM de verkligen kör efter avbokningsdatum har de inte kommit till 7e än. (eller så har de hoppat över min).



Hoppet med denna tråden är att det ska dyka upp ett antal inlägg med resor som avbokats under mars som har återbetalats. Vi får väl se när första inlägget med återbetalning kommer!
 
SAS GO ARN-ZRH avbokad online i början av mars, inga pengar åter.



Award (star), avbokad början/mitten av mars. Hälften av poängen åter direkt, ett samtal löste den andra hälften. Inga pengar åter



Blandning av Plus och GO ARN-LHR t/r. Avbokad via kundtjänst i slutet av mars pga inställda flyg. Inga pengar åter.



Har varit i kontakt med SAS vid tre tillfällen och svaret blir att det är många resor som avbokas och mina resor ligger i kö.



Jag är medveten om att det kommer att ta längre tid än vanligt, samtidigt som jag läser att vissa får pengarna samma vecka.





Hade en avbokning med AA och där tog det ca 5 dagar från avbokning till pengar på kontot. Det var 4 basicbiljetter.
 
Ringde SAS 17/3 och avbokade en SAS Sport GO (fullt återbetald biljett) med avresa 23/3. Fick ett mail 1/4 att de mottagit min förfrågan om återbetalning och behandlar mitt ärende så fort de kan, men p.g.a. hög belastning kan det ta längre tid än normalt. Fortfarande inte fått några pengar.
 
TomJ skrev:Har en resa avbokad den 7e mars utan återbetalning så OM de verkligen kör efter avbokningsdatum har de inte kommit till 7e än. (eller så har de hoppat över min).Hoppet med denna tråden är att det ska dyka upp ett antal inlägg med resor som avbokats under mars som har återbetalats. Vi får väl se när första inlägget med återbetalning kommer!Klicka för att utvidga...


Lustigt för de sa 9e mars till mig för två dagar sen!
 
Avbokning av award 16/4, idag fick jag detta mejl.





//uploads.tapatalk-cdn.com/20200506/74748e3f46be32bb7f43d629327eb4de.jpg
 
Värt att nämna är att min vän fick idag tillbaka pengarna för en bokning för han och hans familj till Kina som var i SAS Business för 3 pers. Totalt 52 000SEK återbetalat och avbokningen gjordes 2 mars, det var SAS som då ställde in avgångarna i bokningen.
 
Mattias Holmén skrev:Avbokning av award 16/4, idag fick jag detta mejl.Klicka för att utvidga...




och det här fick jag den 31/3 (jag gjorde flera avbokningar i mitten av mars) fortfarande inga pengar.






sas-trams-jpg.108882
 
Fick också ovanstående mail för ca en månad sedan. Bokade av en Sas Plus-biljett 13 mars, varken fått pengar eller bekräftelsemail på avbokningen än.
 
Också fått mailet ovan samt bekräftelse för en avbokning för Plus Pro som gjordes 3e mars. Inga pengar dock.



Kan tillägga att jag fick pengar efter cirka 5 dagar för Plus Pro som avbokades 28/2
 
Idag 7/5 var beskedet att de "hanterar bokningar fram till 9:e mars" det betyder att det går bakåt

för 5 veckor sedan sa de att de hunnit till 10/3.
 
Homer skrev:Idag 7/5 var beskedet att de "hanterar bokningar fram till 9:e mars" det betyder att det går bakåtför 5 veckor sedan sa de att de hunnit till 10/3.Klicka för att utvidga...


Samma info fick jag också idag. Men agenten sa att man kan inte räkna att de hinner ikapp en dag per dag så att säga utan att deras backlogg är längre än så. Så jag som avbokade 30 mars kan inte räkna med att få tillbaka om 21 dagar, utan det tar troligtvis högst sannolikt längre tid än så.
 
Avbokade en resa 9/4, fick då info om återbetalning om ca 6v, således borde pengarna trilla in någongång 21/5 - om det sen blir så är ju en annan sak.
 
Jag har inte fått tillbaka mina pengar. Därför har jag idag ansökt om ett betalningsföreläggande gentemot SAS hos Kronofogdemyndigheten. Jag kräver även SAS om kostnaden på 300 +380 för detta föreläggande.



För den som vill gå denna mer formella väg finns information på myndighetens webbplats:

Ansöka om betalningsföreläggande | Kronofogden
 
Jag tycker det verkar som automatiken i återbetalningar var ur drift när det kulminerade för ett antal veckor sedan, men att den nu är igång igen.

Hanteringen av backloggen verkar ta tid.

Jag har avbokningar gjorda 2, 6, 7 april där jag fått bekräftelsemail på avbokningen men ännu inga pengar. För avbokningar 23 april och 4 maj har jag fått två bekräftelsemail, först ett på avbokningen och någon timme senare på utbetalningen och några dagar senare finns pengarna på kontot.

I de fall poäng varit inblandade har de kommit tillbaka omedelbart.
 
Back
Top