Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

Jenkizzz

Medlem
Det kan ta allt från 15 minuter till 5h.

Det bästa du kan göra, är att kolla om de har någon self-assisted walk-off. Det har RCI och det innebär att man själv får släpa av sitt bagage. I gengäld får man gå av först då...

Eller som vi gjorde med self assisted, gå av sist! :) I stället för att vara uppe i ottan för att gå av vid klockan 5 så kunde vi sova lite längre, äta en ordentlig frukost utan stress och gå av vid klockan 10.
 

Jenkizzz

Medlem
Vi åkte med Royal Caribbean i maj på en kryssning över Atlanten och kan varmt rekommendera "Transatlantic cruises" om man har tid. Våran kryssning var två veckor från Puerto Rico till England med en vecka med stopp vid olika öar och en vecka på öppet hav. Dessa kryssningar brukar vara mycket prisvärda då fartygen ändå måste flyttas mellan sommar-säsongen i Europa och vintern i Karibien. Billigaste hytten var på vår kryssning 450USD inkl. mat och boende plus dricks, dricka och skatter. Vi var extremt skeptiska innan kryssningen men var såhär i efterhand en av våra höjdpunkter 2013!
 

Alx

Medlem
Vi brukar alltid köra "Self assisted". Då gör man som man själv vill och i Fort Lauderdale är det verkligen ingen lång sträcka att "släppa" bagaget när man kliver av.

Jag delar inte uppfattningen att specialrestaurangerna inte skulle vara värda pengarna. Maten och upplevelsen i framför allt Murano (40$/kuvert) är helt klart värt ett besök. Maten i dining room är bra men går absolut inte att jämföra med specialty restaurants.

På Celebrity behöver ni inte förboka någon underhållningsaktivitet. Det räcker att komma till eventet 15 minuter innan det startar. I alla fall har vi aldrig varit med om att det har varit fullsatt under någon av alla våra kryssningar.

Celebrity Solstice class är det bästa RCCL och Celebrity har att erbjuda. Reflection som är nyast lär också vara bäst i klassen även om skillnaderna är små så är den ju helt ny!

agehall ja tyvärr är RCCL på väg åt hel fel håll. Dessvärre verkar det ha börjat smitta av sig även på Celebrity... Ser fram emot din rapport om vad som vart mindre lyckat...
 
Last edited:

Alx

Medlem
Vi åkte med Royal Caribbean i maj på en kryssning över Atlanten och kan varmt rekommendera "Transatlantic cruises" om man har tid. Våran kryssning var två veckor från Puerto Rico till England med en vecka med stopp vid olika öar och en vecka på öppet hav. Dessa kryssningar brukar vara mycket prisvärda då fartygen ändå måste flyttas mellan sommar-säsongen i Europa och vintern i Karibien. Billigaste hytten var på vår kryssning 450USD inkl. mat och boende plus dricks, dricka och skatter. Vi var extremt skeptiska innan kryssningen men var såhär i efterhand en av våra höjdpunkter 2013!

De kryssningarna är ofta riktiga fynd även i sviter. Vi har gjort några stycken och varit nöjda varje gång. Har man tid och kan stå ut med en medelålder som är betydligt högre än genomsnittskryssningen så är de riktigt bra!
 

Tockstew

Medlem
Och inte för att avslöja för mycket från min kommande rapport, men Royal Caribbean är skräp. Jag har rest med dem tidigare och tyckt det var jättebra, men nu var det istället långt under förväntan på många sätt. Det blir nog inte fler med RCI...

Observera att RCI också innefattar Celebrity. Så ta den kommentaren med en nypa salt eftersom det finns positiva recensioner på Celebrity.
 

agehall

Medlem
Sant, men Celebrity kör allt under helt egen flagg. Man får leta rätt hårt för att hitta kopplingen till RCI. Jag avsåg dock Royal Caribbean, som ofta omnämns som RCI eller RCCL.
 
Fick ett erbjudande från Globetrotter att besöka kryssningsfartyg i sommar.
Deras anmälningsblankett är primitiv, t.ex. fick jag ingen bekräftelse på att anmälan var mottagen och att person/passuppgifter för medföljande sällskap är obligatorisk även om det inte framgår av blanketten.
Jag ringde dit och de medgav att den kunde vara bättre. Iallafall fungerarde min anmälan.

Erbjudanden med Globetrotter
 

Jenkizzz

Medlem
Har precis bokat en 23 dagars kryssning från San Fransisco till Sydney i September med Celebrity Century. Blir mycket tid på båten men även en hel del spännande stopp såsom Oahu, Maui, Tahiti, Bora Bora, Fiji och New Caledonia. Någon som tidigare åkt på en Cross Pacific kryssning eller åkt med Celebrity Century tidigare och har några tips?
 

ski

Medlem
Har precis bokat en 23 dagars kryssning från San Fransisco till Sydney i September med Celebrity Century. Blir mycket tid på båten men även en hel del spännande stopp såsom Oahu, Maui, Tahiti, Bora Bora, Fiji och New Caledonia. Någon som tidigare åkt på en Cross Pacific kryssning eller åkt med Celebrity Century tidigare och har några tips?
Det borde vara denna kryssning du skall på Cruise Critic Message Board Forums där hittar du blivande kryssningskompisar och man brukar få svar på det mesta. Ett bc för kryssare.
 
Har precis bokat en 23 dagars kryssning från San Fransisco till Sydney i September med Celebrity Century. Blir mycket tid på båten men även en hel del spännande stopp såsom Oahu, Maui, Tahiti, Bora Bora, Fiji och New Caledonia. Någon som tidigare åkt på en Cross Pacific kryssning eller åkt med Celebrity Century tidigare och har några tips?

Det vore kul med en reserapport från denna kryssning! :)
 
Toppen