Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

agehall

Medlem
När vi åkte sist med RCI så fick man röka på ena sidan av skeppet vill jag minnas. Jag håller helt med om att det är riktigt trevligt att sitta på balkongen och röka en cigarr då och då, så jag förstår problemet.
 
Tidigare har jag hållt mig till max 46', men det kanske är dags att testa en kryssning på semestern, och då är BC bäst att kolla av innan jag dyker in i andra kryssningsforum :cool:

Har nu läst igenom tråden och undrar om det har hänt något på kryssningsfronten sen tråden var som mest aktiv 2013. Är det fortfarande Celebrity som rekommenderas i Premium-klass och Seabourn i lyxklass? Några nya topp-destinationer (2013 verkade det vara östra Karibien som var bäst)?

Länk till din rapport @agehall ? (Verkar som att du har ett tämligen nyktert synsätt så det vore kul att läsa)
 

agehall

Medlem
Länk till din rapport @agehall ? (Verkar som att du har ett tämligen nyktert synsätt så det vore kul att läsa)

Tror tyvärr inte det blev någon rapport och nu är det lite sent för att komma ihåg detaljer och göra något bra. :(

Det enda jag vet är att flera i min närhet har testat Royal Caribbean senaste åren och även om ingen varit riktig besviken har det inte varit någon Wow!-känsla heller.

Tyvärr är vi lite dåliga på kryssningar här på BC, så vill du göra ordentlig research är det nog Cruise Critics som gäller.
 

ski

Medlem
Cruisecritic Cruise Critic Message Board Forums där finns hur mycket info som helst. Rekommenderar att när du gjort ditt val så registrerar du di på rollcall för din kryssning. Dä lär man både känna medresenärer och kan få värdefulla tips.
Har gjort 3 kryssningar med Celebrity Cruises s-class och varit mycket nöjd. 10, 14 och 11 nätter. Östra /södra och västra Karibien. Västra är annorlunda men jag föredrar 14 dagar med östra /södra
Lycka till
 

gdaily

Medlem
Jag har gjort tre kryssningar med Royal Caribbean Osasisklassfartyg, och är sjudjävla nöjd med dom. Har bokat en fjärde nu i december. Av en ren slump råkar det vara en pokertävling ombord, frugan vet inte om det...
 

agehall

Medlem
Jag har gjort tre kryssningar med Royal Caribbean Osasisklassfartyg, och är sjudjävla nöjd med dom. Har bokat en fjärde nu i december. Av en ren slump råkar det vara en pokertävling ombord, frugan vet inte om det...
Under vilken tidsperiod? Vi har åkt 2005, 2008 och 2013/14 och det var ett rejält tapp mellan de sista två gångerna.
 

agehall

Medlem
Nej, vi åkte på (vad den nu heter som är klassen mindre).

Jag misstänker att ni bara har upplevt hur de var efter att de gick ner sig. De är inte kassa på en absolut skala, men jämfört med hur det var tidigare så är det inte alls bra nu.
 

Lokföraren

Medlem
Jag har kryssat två gånger med RCCL. En gång i Europa med frugan på Vision of the Seas, och en gång med fru och ett barn på Oasis of the Seas från Miami (FL) östra turen i karibien.

Nu i går bokade jag Celebrity Eclipse 14 dagar i Karibien (östra rutten med ABC-öarna med).

Har tidigare varit på Aruba. Även åkt "liten" segelbåt på endast 60 fot i karibien.

Kryssningar är för mig super. En tusenlapp per dag så ingår allt. Om vi jämför med lyxresan till Grekland i en vecka i sommar för mig, fru och två barn så är det lika dyrt att kryssa, självklart är det olika priser på kryssningar och hotell, men för att jämföra.

Vision är ett "litet" fartyg, inte så mycket att göra, speciellt för yngre barn. Oasis har "allt", för barn är det som en stor lekplats! Generellt skulle jag säga att ju yngre publik desto större fartyg vill man hamna på. När man kommer med Oasis så är alla andra fartyg helt plötsligt små i jämförelse. Det är en brutalt stor pjäs, vilket gör att det inte finns så många hamnar (och rutter) att åka på. Stora nackdelen för famlijer som vill se nya ställen efter att ha åkt en gång. Moindre fartyg kommer till betydligt fler ställen, ju mindre fartyg desto trevligare destinationer, generellt.

Jag kan rekommendera kryssningar generellt för de flesta, men man skall tänka en del på olika fartygsklasser och generellt gäller som på många andra ställen: Du får vad du betalar för!
 

Johan67

Medlem
Jag har kryssat två gånger med NCL. Första gången i Medelhavet och andra gången i östra karibien, men båda gångerna med samma fartyg "Norwegian Epic".

Nu i mars blir det kryssning i västra karibien, men då ombord på NCL:s "Norwegian Getaway".

Jag och sambo tycker att en kryssning då och då är trevligt och vi väljer NCL för deras koncept "Freestyle cruising" som innebär större frihet och inga fasta måltidssittningar, utan man väljer någon av 20-talet olika restauranger som har generösa öppettider samt att ingen speciell klädsel krävs - särskilt inte under dagtid.

Till kryssningen i mars fick vi ett "Ultimate Drinking Package" inkluderat i priset samt 200 USD i "onborad spending credit".
 
Toppen