Thornado
Medlem
Då har man gjort slag i saken och pratat med en trevlig person på Cunard för att boka min första längre båtresa. Har ett längre tag nu varit fascinerad över tanken på en transatlantisk överfart och insåg för ett tag sen att det vore ett perfekt sätt att fira sin 50-årsdag på, så nu har jag bokat en resa med Queen Mary II från Southhampton till New York. Eftersom jag är så ung fortfarande så är det dock inte dags för resan förrän våren 2028 (har nog aldrig bokat en resa i så god tid heller), så det är gott om tid till avfärd.
På det stora hela väldigt prisvärt måste jag säga.
Jag bokade ett "Britannia Balcony Stateroom", vilket är högsta typen av staterooms (britannia inside och seaview är de billigare), men under Britannia Club, Princess Grill, Queens Grill som är de högre klasserna, med andra dining rooms osv (Grill-klasserna är ju mer som sviter, med butlerservice osv). För det betalar jag 4880 EUR (hade kunnat få en "saver rate" för 4520, men då får man inte välja kabin, inte välja tidig eller sen sittning vid middag eller typ av bord, osv - med denna fare har jag även 75 USD on-board credit). Detta inkluderar ju resan, all mat ombord (förutom en del "speciality dining", typ steakhouse och så), all underhållning - huvudsakliga sakerna som kommer behöva betalas utöver detta är drinks package och eventuellt wifi package (och kanske dricks? Har inte kollat upp hur det funkar hos Cunard).
Priserna på dessa resor bygger ju på att man åker två personer. Just nu vet jag bara att jag ska åka, men det är ju inte alls osannolikt att jag försöker få med mig någon på resan, så kollade med dem att det går bra att lägga till en person senare vid behov och det skulle inte vara något problem. Blev dock lite förvånad över att det inte tillkommer något alls prismässigt om jag lägger till en person (faktiskt blir det typ billigare då den personen också får $75 on-board credit) - var ju medveten om att det inte skulle vara någon stor skillnad mellan två och en resenär, men hade ändå trott att det skulle bli lite billigare (blir ju ändå en person mindre som ska äta mat).
Men men, hursomhelst så tycker jag att det är bra pris.
Är man två personer så är det alltså ~25kSEK per person för resa till New York, 7 nätters boende, all mat och underhållning. Svårt att slå det om man skulle flyga till NY och sen bo på hotell där och äta på restauranger. Även för en person tycker jag det är helt OK.