Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

JPE

Medlem
Kryssade i MSC Yatch Club 2020 med Meraviglia och nu är det dags igen, januari 2024 bär det av med Seascape. Var du nöjd med fartyget? @malmokalle blev det någon rapport? :)
 
Last edited:

RobHK

Medlem
Under Covid hitta Royal C på cruises to nowhere i Hong Kong, där man kunde åka ut 2 till 4 nätter till ingenstans, man var helt enkelt bara där för att uppleva båten. Har alltid varit nyfiken på dessa stora båtar så vi körde 2 nätter på Spectrum of the Seas som är Quantum Ultra class, så en av de största båtarna.

Jag skulle säga det som överraskade mest var hur trevlig personalen var, det gjorde stor skillnad för den sinnesstämning man själv kom in i på båten. Sen hela grejen med free-flow överallt på båten gjorde det ju enklare att komma in i en lull-glad stämning också. I övrigt kände jag väl att även om båten va stor, så hade man gjort det mesta efter 2.5 dag på båten, resten av tiden hade mer gått till repetition av samma och bara ligga runt poolen längst upp på skeppet och suga på strawberry daqs. Visst man kan ha det sämre, men för mig gav det inte mersmak att stanna för mycket på båten, jag hade nog velat lämna båten på stoppen så mycket som möjligt och mer ser det som ett sjukt bekvämt sätt att se nya platser.

Jag ser heltklart att när man är äldre och flyga är ännu jobbigare än det är idag, att man parkerar sig på en sånhär båt i 2-3 veckor och har det bra :)
 
Jag vet inte vad andra tycker om RCL men efter en kryssning så var vi nöjda. Dryckespaket är dock dyra för oss på semester med barn. 1000kr/ natt Går inte ihop. Ny resa bokad ja 2024..
 
Yes, två gånger reposition cruise över Atlanten. Första gången betalade jag drygt 400 eur för 14 dagar från Gran Canaria till Santos i Brasilien (innerhytt). Andra gången från Italien till Dominikanska republiken, ca 500 eur för 16 dagar (hytt med fönster). Första kryssningen var väldigt trevlig med många unga, andra kryssningen var det bara pensionärer som passagerare men trevlig ändå. Båda gångerna skippade jag alkoholpaketet, det kostar lika mycket som kryssningen nästan och är bara värt om man vill dricka mycket. Det går alldeles utmärkt att köpa ett glas vin till maten eller en drink när man känner för det.

Det är häftigt att kolla upp mot himlen mitt ute på Atlanten, utan någon båt i syne. Fantastiskt fin himmel och solnedgångar.
 
Toppen