Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

NyfikenGrau

Medlem
Plötsligt fått en tokfundering på om man skulle skippa andra veckan i Florida och ta kryssning istället - men är man safe med planerad ankomst 07:00 i Port Everglades i Fort Lauderdale och flyg hem till Europa från Miami 16:15 samma dag? Är det för riskabelt för att ens tänka på att chansa?
 

ski

Medlem
Plötsligt fått en tokfundering på om man skulle skippa andra veckan i Florida och ta kryssning istället - men är man safe med planerad ankomst 07:00 i Port Everglades i Fort Lauderdale och flyg hem till Europa från Miami 16:15 samma dag? Är det för riskabelt för att ens tänka på att chansa?
Det borde vara lugnt, jag har för mig att man rekommenderas att inte boka före 14 från Miami. Räkna att du kliver av 08. Kan bli tidigare om du tar bagaget själv. En timme genom immigration, minst och 1 timme till Miami flygplats.
 

agehall

Medlem
Ser inga större problem med det. Kryssningsfartyg är väldigt sällan sena tillbaka i hamn. De skippar hellre ett stopp på vägen och kör utan stabilisatorer för att hinna i tid. Kör på med en kryssning du! Det är trevligt!
 

Brandten

Medlem
Plötsligt fått en tokfundering på om man skulle skippa andra veckan i Florida och ta kryssning istället - men är man safe med planerad ankomst 07:00 i Port Everglades i Fort Lauderdale och flyg hem till Europa från Miami 16:15 samma dag? Är det för riskabelt för att ens tänka på att chansa?
Finns säkert många som kan hjälpa till men PM mig om du vill ha kontakt med min polare som precis kom hem från en sådan kryss och flög BA (försenat!) MIA-LHR för tips. Kryssningen bjöd på en del dyra överraskningar i form av "påtvingade" dryckesavtal för hela veckan etc.
 

Brandten

Medlem
Då har man gjort något seriöst fel när man bokat resan.
Det bokades all inclusive dryckes paket.
Gäller dock bara vissa drinkar i vissa barer. Ville man ha annat fick man köpa ett "pass" varje dag. Haken var bara att man var tvungen att köpa samma pass för hela resan dvs x antal dagar man är ombord = dyrt.

Möjligt man gjorde fel men så var det.
 

agehall

Medlem
När jag har bokat kryssningar har allt detta framgått tydligt. Bokar man ett billigt dryckespaket så får man det man betalar för. Vill man dricka mycket sprit så ska man köpa ett stort dryckespaket och är man osäker eller dricker lite alkohol kan det vara en stor fördel att bara köpa ett paket för alkoholfritt dricka och sedan betala för varje drink istället.

Som vanligt, det gäller att läsa på lite.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag är fullt medveten om hur dyra drickapaketen är, möjligt att drinkar ger bäst värde, eller minst dåligt, av det som finns att välja på.

Vårt problem är ett annat; det är numera bara ett större bolag (av de som kör från Florida under december iaf) som tillåter att man puffar på cigarrer på sin balkong, något vi tycker vore en viktig del av kryssa genom Karibien: Holland America Line. Vilket reducerar antalet kryssningar att välja bland till en enda.
Finns en massa att välja på om man är beredd att avstå detta, men det är lite det vi funderar på nu. HAL har *relativt* bra drickabestämmelser också.
 
Toppen