Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

Alx

Medlem
Alx: Kan man få förbetald dricks om man handlar resan i USA?

Ja, om man uttryckligen ber om det. I Skandinavien är man tvärtom tvungen att begära att den inte ska förbetalas om man hellre vill sköta det ombord. Om man inte förbetalar dricksen så läggs den på automatiskt när man kliver ombord så förbetalning är egentligen rätt överflödigt IMHO. Personligen brukar jag inte förbetala utan sköta det ombord. Anledningen är att i det fall jag skulle tvingas avboka kryssningen sent inpå avfärd så återbetalas även dricksen enligt den procentsats som gäller för sena avbokningar.
 

agehall

Medlem
Ah, jag trodde man var tvungen att ha cash med sig annars... Då håller jag helt med dig - finns ingen anledning att förbetala den.
 

Alx

Medlem
Nej det behöver man inte sedan några år tillbaka. De verkar till och med föredra att man inte dricksar cash. Det som händer om man inte har förbetalt dricksen är att de dagligen lägger på ca 10-13USD/pers/dygn på ombordkontot. Skulle man av någon outgrundlig anledning vilja minska detta beloppet eller ännu värre helt vilja ta bort det så säger man bara till vid customer relations desk så ändrar de summan alt. tar bort hela beloppet. Jag har sett det hända några gånger på Celebrity. Konstigt nog har det faktiskt varit amerikaner vid några tillfällen. Annars mestadels ryssar och andra förvirrade människor som inbillar sig att dricksen är "frivillig" på riktigt. :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Det jag har hört, är att rederiet garanterar personalen en minimilön. Om de får dricks, så räknas denna av från minimilönen när de löser in sina vouchers. Så därför är det bättre för de anställda om de får dricks i cash men sämre för rederiet.

Har ingen aning om hur sant detta är, men helt orimligt låter det inte.
 

Alx

Medlem
Det har jag också hört emellanåt men aldrig kunnat få bekräftat av någon när jag har ställt frågan. Snarare har jag fått motsatsen "bekräftad". Jag kan såklart ha fel. Men tror att det är en osanning påhittad av personalen/resenärerna. Däremot "slipper" de dela cash med kollegor eftersom cash är svårare att kontrollera. Det är ju bara att säga att det var en femdollarsedel man fick när det egentligen var en tjugodollarsedel osv.

Förbetald dricks, dricks via kvittot och dricks via ombordkontot delas "lika" mellan servicepersonalen enligt en förbestämd formel. Så vill man dricksa en specifik person lite extra är det nog säkrast att göra det kontant.
 

Kotten

Medlem
I veckan bär det av till Miami och den 11:e drar vi iväg på vår 7dagars i östra Karibien! Några sistaminuten tips? Tyvärr ser det mörkt ut att uppgradera hyttkategori då allt förutom sviterna verkar vara fullbokade.
 

gdaily

Medlem
I veckan bär det av till Miami och den 11:e drar vi iväg på vår 7dagars i östra Karibien! Några sistaminuten tips? Tyvärr ser det mörkt ut att uppgradera hyttkategori då allt förutom sviterna verkar vara fullbokade.
Köp solskyddsmedel innan ni kliver ombord. I rikliga mängder...

Åker ni Royal Caribbean? Hos dom i alla fall kan man planera in sina shower och liknande i förväg - gör detta så ni inte missar något, speciellt stand up comedyn brukar vara "slutsåld" annars. Gjorde det misstaget första gången jag åkte. Så boka ett schema i förväg, man kan ju ändra sedan, men lättare att ha några hållpunkter.

Enklaste sättet att ta sig mellan Miami och Fort Lauderdale (går båten därifrån) är med taxi.

När ni kommer hem, så tipsar jag om en speciell utflykt till Aligatorträsket. Det löser samtidigt några problem - ni får gå av båten bland de första, bussas sedan till aligatorträsk för rundbåtning med dessa snabba svävarbåtar, sedan bussas ni till FLL och MIA.
 

Kotten

Medlem
Tackar! Åker celebrity, tyvärr åker vi hem samma dag som vi anländer Miami igen så hinner inte med någon alligator tur, vilket är synd! Dock måste vi försöka få till en tidig avgång från båten då vi har lite tajt om tid! Hur lång tid har ni upplevt det tar att komma av båten?
 

agehall

Medlem
Det kan ta allt från 15 minuter till 5h.

Det bästa du kan göra, är att kolla om de har någon self-assisted walk-off. Det har RCI och det innebär att man själv får släpa av sitt bagage. I gengäld får man gå av först då...
 
Toppen