Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Nu har du inte sagt hur många platser?
Helger är alltid svårt.
Men den 23 finns sas arn-lax
Den 19 finns NZ från london till lax.

Så om jag hittar saver award-biljetter så kan jag boka om genom att ringa 018-numret?
Som det har sagts förut, ofta.
Om du hittar platser på united så är det inte säkert att det finns för eurobonus, dom finns garanterat för united.
Om du hittar platser på united och expertflyer så är det stor sannolikhet att sas kan hitta men inte 100%
Det är bara sas/tallin som kan se 100% vad som finns utanför sas egna award flyg.

Som det även diskuterats så är det lite knas på sidan, så posta inte om dina frågor direkt efter, speciellt från en mobil enhet.
Svara och ladda sen om sidan innan du ev postar igen samma fråga

Hej! Ber på förhand om ursäkt för ett långt inlägg...

Jag har inte skrivit själv tidigare trots att jag varit medlem ett litet tag, men läst desto mer. Trevligt forum! Jag ska se om jag har hängt med i svängarna. Mycket att sätta sig in i för en glad amatör...

Jag är medlem i EB sedan några år (och önskar att jag varit mer insatt från början, men det är en annan historia). Har för tillfället drygt 50k poäng där (som börjar gå ut 2021). Är nu sugen på att börja sikta på min första bonusresa. Kommer att resa solo. Helst i business, och helst österut. Nu till lite frågor för att se om jag har hängt med i hur det funkar... frågorna rör lite olika saker, men allt kretsar kring målet att kunna göra en bokning inom en inte alltför avlägsen framtid :)

1) Om jag skaffar SAS Amex Premium och spenderar minst 150.000 på ett kalenderår får jag en 2-4-1-voucher som i princip innebär halva poängpriset. Med detta kort gäller vouchern i så fall för Star Alliance globalt, och är inte begränsat till SAS eller Europa. Korrekt?

2) Med Amex Premium får jag 15 poäng/100 kronor, vilket innebär 22.500 poäng vid spend på 150.000. Lägg därtill några kommande flygresor och andra poäng som trillar in här och där. Då borde jag komma upp en bit över 80.000 poäng i år, blygsamt räknat. Dessa poäng blir med andra ord värda 160.000 poäng om jag skulle ha en 2-4-1. Korrekt?

3) Jag har använt sökfunktionen på Uniteds hemsida för att kolla tillgänglighet. Hur pass väl stämmer de priserna överens med vad Tallinn tar? Enligt SAS "Star Alliance Award Chart" kostar det 140.000 poäng för Europa-Asien i Business. Den rutt jag främst har kollat på hittills är:

ARN-FRA-ICN-TPE (Lufthansa, Asiana, Asiana)

och sedan hem

TPE-BKK-MUC-ARN (EVA, Thai, Lufthansa)

Enligt Uniteds hemsida 75k för utresa och samma för hemresa. Är priserna varierande när man väl ska boka, eller kan man gå på SAS award chart, oavsett vad som står på t.ex. Uniteds hemsida? Med andra ord - kommer mina i runda slängar 80.000 poäng räcka till en business-resa enligt exemplet ovan? Får man poäng på award-flygningar?

4) Slutligen: Det fungerar att betala räkningar med Amex Premium via exempelvis Billhop, och detta räknas både till spenden och genererar poäng. Korrekt? Jag kommer inte att använda det mer än nödvändigt, men det kan bli aktuellt för att komma upp i 150k spend om jag skaffar Amex nu. Har ju missat 2½ månad av året hittills.

Enligt Uniteds hemsida 75k för utresa och samma för hemresa. Är priserna varierande när man väl ska boka, eller kan man gå på SAS award chart, oavsett vad som står på t.ex. Uniteds hemsida? Med andra ord - kommer mina i runda slängar 80.000 poäng räcka till en business-resa enligt exemplet ovan? Får man poäng på award-flygningar?
Jag skrev ganska tydligt i min guide att miles som visas där gäller endast när du bokar med United Mileage Plus miles.
För andra program gäller det andra siffror.

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
OBS:
  • Antal miles som visas i resultatet är relevant endast när du använder United Mileage Plus. De siffrorna gäller inte när du bokar en bonusresa med andra bonusprograms miles eller poäng.
  • Summa av skatter som visas i resultatet gäller inte om du bokar en bonusresa med andra bonusprograms miles eller poäng.
  • SAS Plus inom Europa räknas som Business class award.

Hej och kul att du börjat inse fördelarna med att läsa på mer om samlandet av poäng osv :)

1, den voucher du får på premium kortet är globalt och för alla bolag i star alliance.

2, ja det stämmer bra, billigast poängresor är det med SAS men det finns många sätt att jaga poäng via hotellnätter, bilhyror, osv och även bjuda in folk till american express.

3. Tillgängligheten stämmer vanligtvis väl överens och det är saver award platser du ska titta på.
Priserna på uniteds sida gäller bara deras egna poängsystem och stämmer inte med eurobonus. Det finns en chart för detta hos Sas, sitter tyvärr på mobilen så bökigt att länka åt dig.
Flyger du bara Sas och business med 2-4-1 så borde det bli 60 000 poäng om jag inte minns fel.

4, ja det stämmer, du får både poäng och räknar spenden via billhop.

Tusen tack för svar, Stefan!

Och då vet jag också att jag kan gå på den chart som SAS har för Star Alliance awards. 140K (alltså 70 med en 2-4-1) för Business till Asien, om den är aktuell. Vill hellre prova lite fler bolag än SAS ;)

Tusen tack för svar, Stefan!

Och då vet jag också att jag kan gå på den chart som SAS har för Star Alliance awards. 140K (alltså 70 med en 2-4-1) för Business till Asien, om den är aktuell. Vill hellre prova lite fler bolag än SAS ;)

Flyger du bara SAS så har de flatrate på all sim longhaul Business numera, 100.000p t o r. Så 50.000p med en voucher.

Då borde jag komma upp en bit över 80.000 poäng i år, blygsamt räknat. Dessa poäng blir med andra ord värda 160.000 poäng om jag skulle ha en 2-4-1. Korrekt?
För tydlighetens skull: Det är fortfarande 80k poäng, men du får 50% poängrabatt på en resa för max två personer. Dvs en resa för en person som normalt kostar 140k kostar 70k med rabatt, men samma resa för två personer kostar 140k.
Till detta tillkommer naturligtvis skatter och bränsletillägg/”international/domestic surcharge” som betalas i pengar.

Toppen