Hej! Ber på förhand om ursäkt för ett långt inlägg...
Jag har inte skrivit själv tidigare trots att jag varit medlem ett litet tag, men läst desto mer. Trevligt forum! Jag ska se om jag har hängt med i svängarna. Mycket att sätta sig in i för en glad amatör...
Jag är medlem i EB sedan några år (och önskar att jag varit mer insatt från början, men det är en annan historia). Har för tillfället drygt 50k poäng där (som börjar gå ut 2021). Är nu sugen på att börja sikta på min första bonusresa. Kommer att resa solo. Helst i business, och helst österut. Nu till lite frågor för att se om jag har hängt med i hur det funkar... frågorna rör lite olika saker, men allt kretsar kring målet att kunna göra en bokning inom en inte alltför avlägsen framtid
1) Om jag skaffar SAS Amex Premium och spenderar minst 150.000 på ett kalenderår får jag en 2-4-1-voucher som i princip innebär halva poängpriset. Med detta kort gäller vouchern i så fall för Star Alliance globalt, och är inte begränsat till SAS eller Europa. Korrekt?
2) Med Amex Premium får jag 15 poäng/100 kronor, vilket innebär 22.500 poäng vid spend på 150.000. Lägg därtill några kommande flygresor och andra poäng som trillar in här och där. Då borde jag komma upp en bit över 80.000 poäng i år, blygsamt räknat. Dessa poäng blir med andra ord värda 160.000 poäng om jag skulle ha en 2-4-1. Korrekt?
3) Jag har använt sökfunktionen på Uniteds hemsida för att kolla tillgänglighet. Hur pass väl stämmer de priserna överens med vad Tallinn tar? Enligt SAS "Star Alliance Award Chart" kostar det 140.000 poäng för Europa-Asien i Business. Den rutt jag främst har kollat på hittills är:
ARN-FRA-ICN-TPE (Lufthansa, Asiana, Asiana)
och sedan hem
TPE-BKK-MUC-ARN (EVA, Thai, Lufthansa)
Enligt Uniteds hemsida 75k för utresa och samma för hemresa. Är priserna varierande när man väl ska boka, eller kan man gå på SAS award chart, oavsett vad som står på t.ex. Uniteds hemsida? Med andra ord - kommer mina i runda slängar 80.000 poäng räcka till en business-resa enligt exemplet ovan? Får man poäng på award-flygningar?
4) Slutligen: Det fungerar att betala räkningar med Amex Premium via exempelvis Billhop, och detta räknas både till spenden och genererar poäng. Korrekt? Jag kommer inte att använda det mer än nödvändigt, men det kan bli aktuellt för att komma upp i 150k spend om jag skaffar Amex nu. Har ju missat 2½ månad av året hittills.