Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

För tydlighetens skull: Det är fortfarande 80k poäng, men du får 50% poängrabatt på en resa för max två personer. Dvs en resa för en person som normalt kostar 140k kostar 70k med rabatt, men samma resa för två personer kostar 140k.
Till detta tillkommer naturligtvis skatter och bränsletillägg/”international/domestic surcharge” som betalas i pengar.

Absolut, det är jag med på, men tack för förtydligandet!

Hej
Är i behov av lite input från er som reser mycket västerut. Jag kommer med familjen åka på kryssning i Karibien nästa år (februari/mars) och eftersom jag har nästan 500 000 Eurobonuspoäng + 2-4-1 voucher så är min tanke att ta familjen (totalt 4 pers) i business class GOT <-> MIA. Jag har tidigare ställt frågan här i forumet har vilket bolag ni skulle föredra över Atlandet och entydghet är att SAS är att föredra. Dock släpper SAS i princip inga award business-biljetter till MIA. Jag har då tittat på att flyga med Lufthansa och A380 från MUC, men så vitt jag kan se släpper inte de heller några award business-biljetter (det verkar f.ö. som att FRA - MIA som idag ser ut att traffikeras med A380 slutar köra med A380 i februari/mars nästa år). Så, vad fasen ska man ta sig till, skall man välja annat bolag som har award business-biljetter, och om så är fallet, vilket bolag?

Lite lätt off topic, allt detta letande efter award business-biljetter till USAs östkust hos SAS samt faktumet att när det väl släpps 330 dagar i förväg så är det endast 2 platser gör att jag starkt funderar på att gå över från SAS till Norwegian där bonuspoängen kan nyttjas precis som vanliga pengar. Detta då jag i princip endast reser GOT-ARN ett par dagar i veckan där Norwegian har flighter som ungefär passar min agenda.

Så, vad fasen ska man ta sig till, skall man välja annat bolag som har award business-biljetter, och om så är fallet, vilket bolag?

Jag bokade swiss för 4 pers Business t o r Miami ca 8 månader i förväg. 3 mån innan resa öppnade LH platser på 380 så jag bytte ena vägen till det. Det dök även upp lite andra alternativ med Lufthansa (och SAS via ORD) ca 2-3 månader innan avresa.

Så boka vad du hittar nu, t ex Swiss brukar släppa 4 platser i Business, och kolla sedan av då och då om du hittar något annat som du tror är bättre. Jag tycker dock Swiss är bättre än LH i Business.

@v00peter "Regeln" vid awardresor, allra helst om det innefattar fler personer än två, är att hittar du något som passar - boka först och tänk efter sedan! Platser kommer och går, bokas upp, bokas av, försvinner och dyker upp ur ingenstans alls. Skall man då som i ditt fall ansluta till något annat evenemang, exempelvis ett kryssningsskepp som lämnar hamn en viss dag och ett visst klockslag, ja då blir det ju ännu viktigare att du får något som passar tidsmässigt.

Ju fler platser du söker, desto mindre kräsen kan du vara. Att vilja ha en särskild rutt, särskild flygplanstyp, särskild destination och dessutom vara bunden till ett mycket kort tidsspann gör det inte lättare för dig. Bara att börja leta - det är en del av tjusningen!

Lite lätt off topic, allt detta letande efter award business-biljetter till USAs östkust hos SAS samt faktumet att när det väl släpps 330 dagar i förväg så är det endast 2 platser gör att jag starkt funderar på att gå över från SAS till Norwegian där bonuspoängen kan nyttjas precis som vanliga pengar. Detta då jag i princip endast reser GOT-ARN ett par dagar i veckan där Norwegian har flighter som ungefär passar min agenda.

Med Norwegians bonusprogram kommer du garanterat inte kunna boka business, eftersom du bara kan boka Norwegian flighter och de inte har någon business. Om detta är ok nog då borde du kanske kolla på tillgänglighet även i sas plus till Miami. Det brukar ju finnas rätt mycket bättre tillgänglighet på den, och det är ju det som hamnar närmast Norwegian premium. Nu har jag inte koll specifikt på Miami linjen men på många andra linjer tycker jag det ofta brukar finnas mycket award i plus.

Du kan för övrigt även på sas används poängen precis som vanliga pengar. Då väljer du "bästa tillgänglighet" när du bokar. Det är betydligt dyrare särskilt om du inte har status hos sas, men bättre tillgänglighet. Största problemet är att Amex-rabatten inte gäller på dessa.

En variant skulle ju kunna vara att om du hittar antingen enstaka business biljetter eller plus till Miami så bokar du ett par på det och ett par med bästa tillgänglighet.

Vi har 4 award biljetter t/r Oslo - Miami nu i Maj. Bokade i Plus från början och sedan ändrade till business. Tyckte det var enkelt att hitta biljetter i Plus denna sträcka då jag började kolla ca 330 dagar innan. Sedan har det släppts nya biljetter med jämna mellanrum. Såg även att det var gott om lediga platser i febr-mars. Om du inte hittat denna sidan för att söka efter biljetter så kan jag varmt rekommendera den: SAS Business award flights - Travelhacks

Någon som vet ungefär hur mycket skatter det blir på följande routing:
Arn-zrh-lax-zrh-arn med Swiss i C för 2 pers?

Toppen