Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hade en liknande fråga för en sida sen som jag fick bra svar på. Jag har tidigare gjort 2-4-1 till Asien (till och med genom USA) och då har avgifter/skatt landat på runt 3500 kr med 7-8 stopp och olika flygbolag. Någonstans där blir det nog om du har flera stopp.
Sen har jag iofs inga problem att betala 3500 kr för en First Class resa med ett gäng stopp i Asien.

Däremot åkte jag SAS business till USA med dottern i somras och då kostade skatter/avgifter endast dryga 500 kr per person. Som jag har förstått, och fått förklarat, så går avgifterna upp när man åker med något annat bolag än SAS.

Tack! Ska kolla upp det där :)

I detta fall var det direktflyg (Arlanda - Peking med Air China samt Bangkok - Arlanda med Thai) och landade på 3100kr i avgifter per person. Försöker kolla upp om det finns en reserutt med SAS egna flyg.

Tack :) Några tips att få ner den på lägre nivåer då? SAS egna flyg antar jag hjälper? Andra flygplatser?

Inga mer konkreta tips än att hålla dig till SAS, från och med imorgon så höjs flygskatten också - och SAS har sagt att de kommer lägga hela skatten på biljettkostnaden, tror verkligen inte att bonusflygen kommer vara ett undantag.

Hej! Ska boka första Amex241 resa nu och fick ett förslag med rätt dyra skatter. Trodde avgifterna skulle minimeras när det var relativt billigt biljetter och direktflyg utan flera stopp.

Sökt runt på forumet och förstått att SAS egna flyg är klart billigare. Något annat förutom det, antal stopp och flygplatsen som är drivande?

Några tips på annat att tänka på? Rör sig om tor Arlanda - Asien (Peking/Tokyo/HK dit, Bangkok hem).
Det kostar 112€ i bränsleavgift för varje enkel väg du åker oavsett om det är 1 flight eller 8 flighter. Till det tillkommer sedan flygplatsavgifter mm.
Bokar man tur och retur brukar priset bli 3-4000 kronor beroende på hur många flighter man gör samt vilka flygplatser man passerar (är dyrare att passera London och Frankfurt som exempel).

Bokar man enbart SAS flighter brukar priset bli 3-600 kronor ungefär per väg.

Hej, hoppas någon har tid att förklara eller hänvisa till en tråd där jag kan hitta svaren.

Har en 2-4-1-resa bokad ARN-ORD-LAX-ARN i business class i slutet på april. Vill hellre resa till Las Vegas eller LAX i stället för ORD och hittar sådana resor på Uniteds sida som "Business award everyday". Ringde det där 018-numret som anges på SAS sajt men de hittar inte resorna för något av de två datum jag kan åka (21 och 22 april) mer än i economy. Undrar nu:
1. Är det läge att ringa igen och försöka prata med en annan agent? Vad ska jag säga till dem för att det är mer sannolikt att de ska kunna hitta resan?
2. Går det att förstå vad resan kommer kosta i poäng i förväg? Hur mycket?
3. Hur kan jag själv förstå vilka award-resor som kommer finnas tillgängliga när jag ringer 018-numret? Är det möjligt?

(Kommer kolla 14 dagar innan resan om Lufthansa ev släpper några first class-resor på mina datum - är det Uniteds sida som gäller då också?)

Vore så tacksam för lite hjälp, viktig resa detta och vill inte slösa ett dygn i Chicago :)

"Business award everyday".

Dessa kan endast bokas med Uniteds egna poäng (miles). De som kan bokas för Eurobonus visas under "Business Saver"
Priset för star alliance award till US är alltid 110.000 eurobonuspoäng t o r (utom Hawaii). Oneway kostar 60% av detta. Priserna i poäng (miles) som står på Uniteds sida är bara för deras egna miles.

Så om jag hittar saver award-biljetter så kan jag boka om genom att ringa 018-numret?

Har kollat destinationer i närheten SFO, Phoenix, LAX och LAS under de tre datum vi kan åka (20, 21 och 22 april) men just nu finns inget. Någon som kommer på något annat smart för att slippa åka via Chicago? Vill ha business class åtminstone på långflygningen över Atlanten.

Toppen