Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

En nybörjarfråga troligtvis, men jag har bokat min första bonusresa till New York om ett par veckors tid. Resan är med SAS ToR och bokades direkt på SAS hemsida. Nu har jag börjat kolla på en eventuellt senarelägga hemresan med ett par dagar och jag hittar inga tillgängliga bonusresor med SAS de datumen men jag har hittat flera stycken med både Swiss, Luft Hansa och Austrian de dagar vi kan tänka oss att åka hem. Är det möjligt att behålla utresan men boka om hemresan från SAS till en star alliance flygning genom att ringa in? Antar att man då även åker på ombokningsavgift för resan också?

Det går, men du kommer åka på:
1.) Ändringsavgift från Sas på 750kr per person
2.) Ett högre poängpris för resan. Du får betala poängpriset enligt Star Alliance poängtabell, dvs 130k tor för Business & 70k tor för Ekonomi jämför med 100k & 60k direkt med Sas.
3.) Lite högre skatter & avgifter (bla. en Star Alliance-avgift på 450kr per person)

Ett alternativ är att ha lite is i magen för att se om Sas öppnar upp fler platser. I sådana fall åker du "bara" på 750kr per person i ändringsavgift.

Plus: Beroende på när resan sker, kan det vara smart att vänta på alliansbytet innan man söker alternativa resor, då med SkyTeam istället.

Det går, men du kommer åka på:
1.) Ändringsavgift från Sas på 750kr per person
2.) Ett högre poängpris för resan. Du får betala poängpriset enligt Star Alliance poängtabell, dvs 130k tor för Business & 70k tor för Ekonomi jämför med 100k & 60k direkt med Sas.
3.) Lite högre skatter & avgifter (bla. en Star Alliance-avgift på 450kr per person)

Ett alternativ är att ha lite is i magen för att se om Sas öppnar upp fler platser. I sådana fall åker du "bara" på 750kr per person i ändringsavgift.
Tack!

Ja det högre poängpriset var med i kalkylen (samt även lite längre restid), men det blir ju onekligen en ganska högre kostnad med ökat poängpris, ombokningsavgift och star alliance påslaget. Ska försöka ha lite is i magen och se över awardhacks kommande vecka :)

Tack!

Ja det högre poängpriset var med i kalkylen (samt även lite längre restid), men det blir ju onekligen en ganska högre kostnad med ökat poängpris, ombokningsavgift och star alliance påslaget. Ska försöka ha lite is i magen och se över awardhacks kommande vecka :)
Ingen fara!

Ja, det blir ju det tyvärr numera sen Sas införde ombokningsavgiften för sina egna bonusresor.

Håll lite utkik! Inte helt omöjligt att Sas släpper på fler platser eller att någon bokar av. Skulle rekommendera att kolla direkt i Sas sökmotor när du har ett så pass snävt tidsintervall eftersom Awardhacks inte synkar i realtid. Många biljetter hinner nämligen bokas innan de ens syns på Awardhacks.

Har SAS börjat tillämpa married segments?

ARN-CPH-ORD i business finns med mellanlandning på 5h, medan plus finns bokningsbart med mellanlandning 2, 3, 4h osv.

Ber om ursäkt ifall frågan ställts tidigare.

Har SAS börjat tillämpa married segments?

ARN-CPH-ORD i business finns med mellanlandning på 5h, medan plus finns bokningsbart med mellanlandning 2, 3, 4h osv.

Ber om ursäkt ifall frågan ställts tidigare.
Upptäckt samma sak från Asien. Plus finns bokningsbart för alla avgångar medan Business i bästa fall har en avgång med anslutande plan till ARN. I mitt fall verkar det finnas en korrelation till att de ej släppt på platser från CPH - ARN given tidsperiod.

Har exakt samma problem på en bokning i Business CPH-ATL t/r. Finns massa anslutningar om man bokar plus på långa benet men ingenting i business. Kanske släpps mer närmare avgång..

Jag bokade om min hemresa från Asien idag.
Hade Jakarta-Tokyo-Shanghai-Zürich-Göteborg i december.
Det blev en pärs.
Jag hade hittat en plats från Bangkok till London med Eva Air.
Samtal nummer 1: Ringde 0770727727. Pga Amex voucher får du ringa 087974040.
Ok jag fick numret iallafall.
Samtal nummer 2: Ringde 087974040.
En norrman svarade och han verkade väldigt osäker. Hittade BKK-LHR . Men nästa dag ville jag flyga London-Frankfurt-Göteborg med Lufthansa och det fanns 6 olika flyg tillgängliga online men han hittade inget av dem utan bara SAS med lite sämre tider.
Jag gav upp och avslutade samtalet.
Samtal nummer 3: Ringde 087974940 och fick tala med en annan norrman med exakt samma resultat.
Samtal nummer 4: Ringde 0770727727 och försökte där men en som pratade engelska med samma resultat och blev tillsagd att om vi inte kan se platserna så är det så.
Samtal nummer 5: Ringde 087974040 och fick tala med en svensk kvinna. Nu hade jag gett upp och skulle boka SAS för du hittar väl inte Lufthansa från London till Göteborg den dagen? Nu kollade hon det innan hon kollade Bangkok- London och då fanns platserna.
Sedan la hon till Bangkok- London.
Jo på min tidigare bokning hade Zürich-Göteborg försvunnit när någon av de andra pillade på min bokning.
Iallafall nu är jag bokad Bangkok-London-Frankfurt- Göteborg på min hemresa.
Ändringsavgiften var 150 kronor. Ska inte den vara 450 kronor? Extra skatter 91 kronor. Fick 11250 poäng tillbaka för att jag börjar i Bangkok istället för Jakarta.

Toppen