Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag hänger ärligt talat inte med i hur du resonerar! Kan du inte visa med en länk till GCmap eller annat verktyg hur du menar att "mellan käkarna" respektive "runt om käkarna" (respektive "går västerut"/"går österut") ser ut för rutten ARN-HND-LAX, och hur långt det blir i respektive fall. Jag har väldigt svårt att visualisera något annat än detta:
Visa bifogad bild 155044
gcmap.com ger för övrigt lite andra siffror än de som anges ovan; ARN-HND 5088 mi, HND-LAX 5487 mi, LAX-ARN 5521 mi, så även baserat på avstånd borde det inte vara tillåtet i fallet LAX. Men jag antar att den här resan i praktiken skulle nekas som reverse open jaw för att start- och slutpunkterna är på olika kontinenter?
Det jag menar är att käken skulle gå på andra sidan polcirkeln. På en jordglob skulle det bli tydligare hur jag menar.

Men SAS är SAS och hur de tolkar det hela är ju individuellt för varje agent. Möjligt de tolkar det annorlunda i det där fallet då det blir rätt extremt i sig.

Kan inte rita bättre än såhär på telefonen
Screenshot_20240718_070855_Chrome.jpg

Länge sen jag var aktiv här, men måste skriva av mig lite och fortsätta mina HUACAs.
Ska boka första klass med LH.

Första samtalet: Allt går bra, till han säger att jag inte har poäng. Säger då att jag har point sharing, med min sambo. Han säger då att min sambo får ringa in. Han hittade dock biljetterna och de höll på bli en jävligt bra resa.
Andra samtalet: 72 timmars regel
Trejde samtalet: Hittar inte biljetterna
Fjärde samtalet: Hittar biljetterna men skyller på 72 timmars regel.

Trött jag blir.

Det jag menar är att käken skulle gå på andra sidan polcirkeln. På en jordglob skulle det bli tydligare hur jag menar.

Men SAS är SAS och hur de tolkar det hela är ju individuellt för varje agent. Möjligt de tolkar det annorlunda i det där fallet då det blir rätt extremt i sig.

Kan inte rita bättre än såhär på telefonen
Visa bifogad bild 155052
Jag begriper fortfarande inte, för nu verkar du alltså mena att jorden är platt (eller möjligen cylinderformad)? :eek: Du ritar på en platt karta som utgår från Mercators projektion (?), som kraftigt överdriver storleken på polarområden (och dessutom förvrider proportionerna av ). Närmaste vägen mellan två punkter på jorden är storcirkeln, som bl.a. gcmap.com åskådliggör, och som för långa avstånd nästan alltid ser ut som en böj upp mot polarområdena på Mercators projektion. (På korta avstånd är det nästan ingen skillnad mellan storcirkeln och en linje på en karta gjord med Mercators projektion.) Använder man Mercators projektion ser det ut som att det aldrig är närmare att flyga nära nordpolen, vilket man kan se är helt fel om man tittar på en jordglob.

Din ritade linje är en extrem omväg mellan västra USA och norra Europa baserat på hur jorden faktiskt ser ut. Se bilden jag klistrade in för en mer rättvisande illustration av närmaste vägen.

Åker hem från Dubai den 5:e Augusti. (Egentligen 02:00 den 6:e, men känns som 5:e.. :)

Åker just nu hem:
DXB - IST - VIE - FRA - ARN (Business)

Ingen super-resa hem direkt. Så kollar på lite alternativ på roligaste sätt att åka hem. Känns som allt går via IST hur man än gör.
Sökte dock via DEL -> LHR och det ser ut att finns tillgänglighet samt att det är lika mycket EB poäng.
DOCK.. Om man letar DXB - DEL så kostar det mer poäng? Stämmer det? Varför i så fall? Måste ju ha någon med region att göra men svårt att begripa..

Fråga två. Någon som åka med Air India? Betyg?

Jag begriper fortfarande inte, för nu verkar du alltså mena att jorden är platt (eller möjligen cylinderformad)? :eek: Du ritar på en platt karta som utgår från Mercators projektion (?), som kraftigt överdriver storleken på polarområden (och dessutom förvrider proportionerna av ). Närmaste vägen mellan två punkter på jorden är storcirkeln, som bl.a. gcmap.com åskådliggör, och som för långa avstånd nästan alltid ser ut som en böj upp mot polarområdena på Mercators projektion. (På korta avstånd är det nästan ingen skillnad mellan storcirkeln och en linje på en karta gjord med Mercators projektion.) Använder man Mercators projektion ser det ut som att det aldrig är närmare att flyga nära nordpolen, vilket man kan se är helt fel om man tittar på en jordglob.

Din ritade linje är en extrem omväg mellan västra USA och norra Europa baserat på hur jorden faktiskt ser ut. Se bilden jag klistrade in för en mer rättvisande illustration av närmaste vägen.
Nej jorden är inte platt, men svårt att rita på en glob.

Ja det är en extrem omväg, då jag inte "tror" (vet ju inte hur sas resonerar) de tittar på kortaste vägen, utan tittar på vägen mellan käkarna utan att dra gapet så det blir jorden runt.
Min uppfattning är att när man bestämmer storlek på gapet så ska det inte formas "jorden runt" utan gå tillbaka vägen den kom.

Det kan ju vara helt fel uppfattat att det är så gapet bestäms i en open jaw. Men det är min uppfattning.
Om SAS tolkar det annorlunda låter jag vara osagt.

Fråga två. Någon som åka med Air India? Betyg?
Jag flög LHR-DEL-NRT med dem våren förra året, Eurobonusbiljett i business på 787or - 2-2-2 lie flat med rejäl pitch. Något slitna kabiner (ingen fungerande laddare/ström vid min plats på första segmentet) och en lite "gammaldags" känsla (t.ex. ingen wi-fi ombord). Bra mat (om man inte är allergisk mot indiskt), bra dryck och trevlig crew. Så det är väl egentligen inget fel på Air India i business class när det väl fungerar. Dock finns det många vittnesmål (både här och på andra forum) om att AI och flygplatsen i Delhi kan vara rätt besvärliga att ha att göra med när något går fel, t.ex. vid förseningar. Min gissning är att om man både anländer och lämnar med AI så kan det funka för dem att hantera förseningar, men att byta mellan AI och ett annat bolag i Delhi, på en bonusbiljett utställd av ett tredje bolag, är en onödigt stor risk.

Ny ägaren Tata jobbar på att göra Air India bättre, men det lär vara en flerårig operation. I närtid kan man nog mest hoppas på att kabiner på befintliga flygplan hålls i bättre skick.

Jag flög LHR-DEL-NRT med dem våren förra året, Eurobonusbiljett i business på 787or - 2-2-2 lie flat med rejäl pitch. Något slitna kabiner (ingen fungerande laddare/ström vid min plats på första segmentet) och en lite "gammaldags" känsla (t.ex. ingen wi-fi ombord). Bra mat (om man inte är allergisk mot indiskt), bra dryck och trevlig crew. Så det är väl egentligen inget fel på Air India i business class när det väl fungerar. Dock finns det många vittnesmål (både här och på andra forum) om att AI och flygplatsen i Delhi kan vara rätt besvärliga att ha att göra med när något går fel, t.ex. vid förseningar. Min gissning är att om man både anländer och lämnar med AI så kan det funka att hantera förseningar, men att byta mellan AI och ett annat bolag i Delhi, på en bonusbiljett utställd av ett tredje bolag, är en onödigt stor risk.

Ny ägaren Tata jobbar på att göra Air India bättre, men det lär vara en flerårig operation. I närtid kan man nog mest hoppas på att kabiner på befintliga flygplan hålls i bättre skick.
Tack för bra svar!
Behövde du visum när du endast mellanlandade? Läst att man inte behöver om man inte lämnar flygplatsen?

Såg samma gällande Tata och få mer av en premium-känsla på bolaget. Nya amenity-its med Tumi och pyjamas!

Tack för bra svar!
Behövde du visum när du endast mellanlandade? Läst att man inte behöver om man inte lämnar flygplatsen?

Såg samma gällande Tata och få mer av en premium-känsla på bolaget. Nya amenity-its med Tumi och pyjamas!
Nej, man behöver inte visum om man har en transit på <24 h och stannar på flygplatsen, så vitt jag kan minnas. Jag hade en transit på drygt 11 h så jag fixade visum och tog tåget in till stan, och tog mig runt per tunnelbana mellan några sevärdheter och parker i några timmar. Det var trevligt, men den lilla turen övertygade mig om att jag nog inte behöver besöka Indien mer i närtid. ;)

Nej, man behöver inte visum om man har en transit på <24 h och stannar på flygplatsen, så vitt jag kan minnas. Jag hade en transit på drygt 11 h så jag fixade visum och tog tåget in till stan, och tog mig runt per tunnelbana mellan några sevärdheter och parker i några timmar. Det var trevligt, men den lilla turen övertygade mig om att jag nog inte behöver besöka Indien mer i närtid. ;)
haha! Fair enough!

Får se hur det blir. Fortfarande inte helt säker poängmässigt hur det ser ut. När jag söker DXB-DEL-LHR kostar enkelresan 63.000
(Lika mycket som DXB -> ARN)
Söker man dock DXB-DEL kostar den:78.000
Söker man DEL - LHR kostar den:84.000

Oklart. Vilken region och tabell räknas Delhi som?
EDIT: Såklart Region India...

Toppen