Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

intuition

Medlem
Jag har en Star alliance business award, bokad med EB-poäng och 2-4-1 voucher. Utresan är två segment SK intra-EU och därefter 2 segment longhaul SQ.

SAS har meddelat schema-ändring på första segmentet och erbjuder bla. "Rebook to a new flight, free of charge".

Alla anslutningar håller fortfarande så jag måste inte ändra något, men jag skulle helt enkelt hellre flyga en tidigare avgång istället. Det finns dessutom nu plats i plus på samtliga SK-leg, vilket det inte fanns vid bokningstillfället.

Jag tänker att jag alltså bör kunna kontakta SAS på "amex-numret" och be om nya flyg med hänvisning till schema-ändringen och föreslå den tidigae avågngen och plats i plus.

1. Det ska då inte kosta någon ändringsavgift?
2. Ska jag vara orolig för att biljetten behöver ställs ut igenom och risken finns att någon på SAS ställer till det och reservationen på SQ-flygen tappas bort och platserna där försvinner? (Jag har aldrig tidigare ändrat i en star-award men tyvärr läst diverse skräckhistorier här på BC)


PS
Jag har också fått mail från Singapore Airlines med info om schema-ändringen och en uppmaning att kontakta deras närmsta biljettkontor för ändringar. Är det den vägen man ska gå?!
 

Gus

Medlem
Jag har en Star alliance business award, bokad med EB-poäng och 2-4-1 voucher. Utresan är två segment SK intra-EU och därefter 2 segment longhaul SQ.

SAS har meddelat schema-ändring på första segmentet och erbjuder bla. "Rebook to a new flight, free of charge".

Alla anslutningar håller fortfarande så jag måste inte ändra något, men jag skulle helt enkelt hellre flyga en tidigare avgång istället. Det finns dessutom nu plats i plus på samtliga SK-leg, vilket det inte fanns vid bokningstillfället.

Jag tänker att jag alltså bör kunna kontakta SAS på "amex-numret" och be om nya flyg med hänvisning till schema-ändringen och föreslå den tidigae avågngen och plats i plus.

1. Det ska då inte kosta någon ändringsavgift?
2. Ska jag vara orolig för att biljetten behöver ställs ut igenom och risken finns att någon på SAS ställer till det och reservationen på SQ-flygen tappas bort och platserna där försvinner? (Jag har aldrig tidigare ändrat i en star-award men tyvärr läst diverse skräckhistorier här på BC)


PS
Jag har också fått mail från Singapore Airlines med info om schema-ändringen och en uppmaning att kontakta deras närmsta biljettkontor för ändringar. Är det den vägen man ska gå?!
Svar på fråga 1 är: Ja, det kostar inget.

2. Jag har också en bokning innehållandes SQ. Två gånger den senaste månaden har connections (Lufthansa och Turkish) ställts in/ändrats så jag har varit tvungen att ringa och ändra hela resan för att ens kunna komma med SQ-flygen. Båda gångerna gått bra.

Jag har ändrat på awards många gånger, både frivilligt och ofrivilligt. Har aldrig haft några problem med att flighter försvinner från bokningen. Men visst, saker kan ju hända och det är extra surt med just SQ.
 

Gus

Medlem
Har en ToR-resa bokad till Thailand på nyårsafton. Vi fick för några veckor sedan en tidtabellsändring på originalrutten så den nya utresan blev arn-fra-prg-ist-bkk. Väntetiden i Istanbul blev 36 timmar, alltså betydligt mer än de godkända 24 timmarna. Vet inte hur eller varför agenten godkände detta.

Nu har Lufthansa ställt in fra-prg så resan måste ändras igen. Ringde till en tjej på 2-4-1 numret och beskrev situationen. Hon blev förvånad och "upprörd" över att jag hade 36 timmar i Istanbul. Inte för att det bröt mot SAS regel om att man bara får ha en layover på max 24 h utan för att hon menade att Turkish kunde vägra oss låta flyga vidare till Bangkok eftersom vi stannar mer än 24 timmar i Istanbul!? Hon menade att man inte får ha en stopover på en bonusresa och hela resan kan då bli ogiltig.

Det hela slutade med att vi blev ombokade arn-vie-ist-bkk. Vi får nu
25 h i Istanbul vilket hon sa kan skapa problem i Istanbul. Jag godkände det och agenten sa att hon gjorde en notering i min profil om att jag godkände det.

Någon som hört talas om problem i Istanbul (eller någon annanstans) om man har en mellanlandning på över 24 timmar? Också märkligt att två agenter på rad har låtit mig omboka en resa med en stopover på 36 respektive 25 timmar. :cool:
 

JacobGBG

Medlem
Har en ToR-resa bokad till Thailand på nyårsafton. Vi fick för några veckor sedan en tidtabellsändring på originalrutten så den nya utresan blev arn-fra-prg-ist-bkk. Väntetiden i Istanbul blev 36 timmar, alltså betydligt mer än de godkända 24 timmarna. Vet inte hur eller varför agenten godkände detta.

Nu har Lufthansa ställt in fra-prg så resan måste ändras igen. Ringde till en tjej på 2-4-1 numret och beskrev situationen. Hon blev förvånad och "upprörd" över att jag hade 36 timmar i Istanbul. Inte för att det bröt mot SAS regel om att man bara får ha en layover på max 24 h utan för att hon menade att Turkish kunde vägra oss låta flyga vidare till Bangkok eftersom vi stannar mer än 24 timmar i Istanbul!? Hon menade att man inte får ha en stopover på en bonusresa och hela resan kan då bli ogiltig.

Det hela slutade med att vi blev ombokade arn-vie-ist-bkk. Vi får nu
25 h i Istanbul vilket hon sa kan skapa problem i Istanbul. Jag godkände det och agenten sa att hon gjorde en notering i min profil om att jag godkände det.

Någon som hört talas om problem i Istanbul (eller någon annanstans) om man har en mellanlandning på över 24 timmar? Också märkligt att två agenter på rad har låtit mig omboka en resa med en stopover på 36 respektive 25 timmar. :cool:

Låter märkligt? Skulle Check-in/Gate agent neka när man står där med biljett i handen på avresedag? Har ytterst svårt att se det.
 

Gus

Medlem
Låter märkligt? Skulle Check-in/Gate agent neka när man står där med biljett i handen på avresedag? Har ytterst svårt att se det.
Håller med. Därför jag sa att jag accepterade det. Bara lite märkligt, har aldrig hört det nämnas tidigare. På det stora hela är det otrolig skillnad i kvalitet och kunskap på SAS agenter. Men det är ju inget nytt.
 

palmen

Moderator
Har en ToR-resa bokad till Thailand på nyårsafton. Vi fick för några veckor sedan en tidtabellsändring på originalrutten så den nya utresan blev arn-fra-prg-ist-bkk. Väntetiden i Istanbul blev 36 timmar, alltså betydligt mer än de godkända 24 timmarna. Vet inte hur eller varför agenten godkände detta.

Nu har Lufthansa ställt in fra-prg så resan måste ändras igen. Ringde till en tjej på 2-4-1 numret och beskrev situationen. Hon blev förvånad och "upprörd" över att jag hade 36 timmar i Istanbul. Inte för att det bröt mot SAS regel om att man bara får ha en layover på max 24 h utan för att hon menade att Turkish kunde vägra oss låta flyga vidare till Bangkok eftersom vi stannar mer än 24 timmar i Istanbul!? Hon menade att man inte får ha en stopover på en bonusresa och hela resan kan då bli ogiltig.

Det hela slutade med att vi blev ombokade arn-vie-ist-bkk. Vi får nu
25 h i Istanbul vilket hon sa kan skapa problem i Istanbul. Jag godkände det och agenten sa att hon gjorde en notering i min profil om att jag godkände det.

Någon som hört talas om problem i Istanbul (eller någon annanstans) om man har en mellanlandning på över 24 timmar? Också märkligt att två agenter på rad har låtit mig omboka en resa med en stopover på 36 respektive 25 timmar. :cool:
Låter som kvalificerat skitsnack från agenten som inte har koll. Turkish skiter väl fullständigt i hur långt ditt stopp är så länge du har en giltig biljett...
 

majoren

Medlem
Någon som hört talas om problem i Istanbul (eller någon annanstans) om man har en mellanlandning på över 24 timmar? Också märkligt att två agenter på rad har låtit mig omboka en resa med en stopover på 36 respektive 25 timmar. :cool:
¨Hände mig i Istanbul. SAS hade, efter mycket strul med en bokning, gjort ett undantag och medgivit mer än 24 h uppehåll på en bonusbiljett. Inga andra problem än att jag då rent tekniskt inte var i transfer, dvs det går inte att checka in bagaget till slutdestinationen. Fick då hämta ut väskorna, åka till hotellet och sedan checka in igen vid återkomsten till flygplatsen.

Vid en annan flygplats, Bogotá, uppstod också ett längre uppehåll, denna gång oplanerat. Lång transfer blev till stopover!. Tekniskt fel av det mer svårreparerade slaget på avgående flyg. Avianca behöll turligt nog bagaget och transporterade, efter visst strul, passagerarna till resp. hotell för övernattning.
Men inte vi. Då vi kom från Brasilien krävdes vaccination för Gula febern för inresa i Colombia. Och vi hade inte tänkt annat än en transfer i Bogotá, så någon vaccinbevis hade vi inte med oss. Det blev till att tillbringa ett dygn på terminalen! Efter det har jag alla vaccinationer på mobilen.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

NyfikenGrau

Medlem
Har lyckats boka CPH-LAX med SAS för 2 i business april nästa år (april 24 har alltså börjat släppas nu, flera datum lediga, bara vi som bokat hittills så ingen rusning tydligen..)
Det gick inte att lägga på BER-CPH som anslutning online trots att det redan finns ett bokningsbart flyg upp dagen före. Jag funderar lite på om det ens är värt avgifterna att göra det? Vill fråga här innan jag ringer. Vi måste ändå åka upp dagen före då CPH-LAX avgår redan 0935.

Är det ens värt risken att kundtjänst börjar peta i bokningen bara för en flygning på 45 minuter som vi annars kan ta med Easyjet lika gärna, troligen lika billigt som avgifterna hos SAS? Vi har ju ändå ingen lounge på BER med SAS och servicen i Plus är ju ytterst begränsad på den lilla sträckan..
 

FilipJ

Medlem
Det här är nästan för spretigt för att ens fråga om, men tänker att det är värt ett försök, med lite bakgrund:
Har en resa bokad med fru och son (då 14 månader) till Seychellerna i september. Har sett väldigt mycket fram emot denna, men börjar nu treva i och med att sjukhusnivån såklart är långt under västerländsk standard ifall någon skulle bli sjuk (input tas gärna emot redan på denna punkten, @Doctor-X månne?). Därtill kan inte lilleman ta koleravaccin då dukoral endast är beprövat på barn >24m. Hur som helst.

Som jag ser det har vi följande alternativ iom att vouchern och star alliance-kostnaderna som resan är bokad med redan är torsk oavsett:
- Boka resa inom Europa där vi kan vara trygga med frågan kring hälsa. Medelhavet i september är trots allt en riktigt bra.
- Sitta still i båten och hoppas att någon destination dyker upp med kortare varsel (hittar 0 long haul awards för tidsperioden vilken tyvärr inte är superflexibel) och att vi kan ta den istället, typ Japan, Sydkorea, "on the beaten path"-sydostasien. On topic! Hur tror ni oddsen ser ut för att detta öppnar upp sig med eurobonus award för destinationerna ovan från och med nu till ~7 sept för en resa på 10 dagar?
 
Toppen