Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

daniel_se

Medlem
Kan ju kolla om Chicagoflighten har någon mer passande Köpenhamnflight men de annonserade ju igår att lägger ner från Stockholm under vintern så annat alternativ blir svårt. Att det skickas ut ”ombokningar” så långt i förväg är nästan mer regel än undantag tycker jag så det får man nog leva med. Spelar ju ingen roll om det handlar om ett par minuter, mail går ut ändå. Tycker faktiskt inte SAS är värst under normala förhållanden. Dock hjälper nog inte chapter 11, krig och allmänt svajigt läge till att lägga ett fast schema ett år i förväg.
Tack. Jag hade inte sett att de annonserat nedläggning under vintern, det var ju surt. Jag vill verkligen inte mellanlanda.

Jag hade gjort bokningen med en 2-4-1 som går ut i slutet av detta år. Borde jag låta bokningen ligga kvar, så jag eventuellt kan omboka i början av nästa år om jag hittar någonting då? För om jag avbokar redan nu, då måste jag väl boka en ny resa innan årsskiftet för att inte förlora denna 2-4-1?

Den andra EWR resan har ombokats mer än några minuter kan jag säga. Den har varierat mellan en resa på 2 och 7 dagar, men stannat på 4.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
D

Deleted member 53670

Guest
Åkt den flera gånger, räknas som 1 leg som Rickard även bekräftade.
Har åkt en gång VIE-BKKTPE-BKK den skapa mycket huvudbry och frågor från personalen på VIE
Bekräftade det även med SAS när jag ringde in, löste en till bokning där långa benen nu är lösta, så ville veta hur många ben jag har kvar till slutdestination som jag får lägga till framöver. Blir long-haul i 787 Dreamliner på ditresan och A380 på hemresan :)

Lägger in hela resan i andra tråden när alltig är fixat!
 

ELOS

Medlem
gällande TK brukar det gå manuellt om man först lägger dit inbound segment och sedan outbound segment. Vana sas agenter rundar TK felet på detta sätt
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Basic

Medlem
Jag hade gjort bokningen med en 2-4-1 som går ut i slutet av detta år. Borde jag låta bokningen ligga kvar, så jag eventuellt kan omboka i början av nästa år om jag hittar någonting då? För om jag avbokar redan nu, då måste jag väl boka en ny resa innan årsskiftet för att inte förlora denna 2-4-1?
Hänger inte riktigt med. :rolleyes: Du har bokat en SAS-award ToR Chicago med en 2-4-1 som är giltig tom 31/12-2023?
Om du bokar om efter årsskiftet förfaller ju 2-4-1 vouchern. Du måste boka resan (med voucher) före årsskiftet men kan resa även under 2024. Tror inte du kan hävda att SAS ändrat flyget för 7 månader sedan och få förlängd giltighet på voucher.
 
D

Deleted member 53670

Guest
Bör man ladda upp personuppgifter (pass och sånt) hos varje flygbolag man ska åka med på sin bonusresa? Endast gjort det via SAS, men är det någon fördel att göra det hos andra? Verkar dock som att man behöver skapa nya konton hos respektive då
 
Bör man ladda upp personuppgifter (pass och sånt) hos varje flygbolag man ska åka med på sin bonusresa? Endast gjort det via SAS, men är det någon fördel att göra det hos andra? Verkar dock som att man behöver skapa nya konton hos respektive då
Personligen tycker inte jag det underlättar. Dom vill ändå alltid ha alla uppgifter när jag checkar in så jag har slutat gör det innan då det inte sparar mig någon tid
 
D

Deleted member 53670

Guest
Personligen tycker inte jag det underlättar. Dom vill ändå alltid ha alla uppgifter när jag checkar in så jag har slutat gör det innan då det inte sparar mig någon tid
Misstänkte det. Kommer ändå behöva gå in på deras sidor för att välja meny, så tänkte ifall jag borde fylla i dessa uppgifter också, men skippar nog det. Asiatiska hemsidorna är fortfarande i stenåldern och behöver minuter för att bara ladda en sida..
 

daniel_se

Medlem
Hänger inte riktigt med. :rolleyes: Du har bokat en SAS-award ToR Chicago med en 2-4-1 som är giltig tom 31/12-2023?
Om du bokar om efter årsskiftet förfaller ju 2-4-1 vouchern. Du måste boka resan (med voucher) före årsskiftet men kan resa även under 2024. Tror inte du kan hävda att SAS ändrat flyget för 7 månader sedan och få förlängd giltighet på voucher.
Jag tänkte att jag kan omboka resan till något helt annat även i början av 2024, även om min voucher går ut 2023-12-31. Men kanske är så att både nybokning och ombokning måste göras innan 2023-12-31 för att vouchern inte skall förfalla. Jag får börja leta någon ny resa helt enkelt, tycker det är svårt att hitta något skoj, vi är vana att åka en EWR direktresa per år och tycker det är skoj men skulle gärna testa något nytt.
 
D

Deleted member 53670

Guest
Jag tänkte att jag kan omboka resan till något helt annat även i början av 2024, även om min voucher går ut 2023-12-31. Men kanske är så att både nybokning och ombokning måste göras innan 2023-12-31 för att vouchern inte skall förfalla. Jag får börja leta någon ny resa helt enkelt, tycker det är svårt att hitta något skoj, vi är vana att åka en EWR direktresa per år och tycker det är skoj men skulle gärna testa något nytt.
31/12 går den ut, så (potentiella) problemet är som Mr Basic skrev, ifall SAS godkänner att du gör ombokningen 7mån efter förändringen skett.

Men du skrev ju om SAS egna flyg, det kan ju vara andra flygbolag du hittar med Star Alliance dock kan det bli svårt iom att det var under jul/nyår att hitta. Så bäst är nog att försöka hitta nu en destination ni vill ha, för det är nog väldigt låg chans att era befintliga biljett är kvar. Dessutom vid avbokning förlängs väl vouchern endast i 2-3 månader om jag minns rätt?

EDIT: verkar finnas en del rena SAS bonus-resor till LAX i första halvan av DEC23 samt andra halvan av JAN24.

Såg även en del flyg med Swiss, Austrian, United och LOT via ZRH/VIE/LHR/WAW till New York.
Även massa flyg med samma bolag till Chicago, t ex ARN-LHR-ORD (Med SAS + United den 19/12 med flyg 07.45-09:35 och sen 12.05 från LHR)
 
Last edited by a moderator:
Toppen