intuition
Medlem
Jag har en Star alliance business award, bokad med EB-poäng och 2-4-1 voucher. Utresan är två segment SK intra-EU och därefter 2 segment longhaul SQ.
SAS har meddelat schema-ändring på första segmentet och erbjuder bla. "Rebook to a new flight, free of charge".
Alla anslutningar håller fortfarande så jag måste inte ändra något, men jag skulle helt enkelt hellre flyga en tidigare avgång istället. Det finns dessutom nu plats i plus på samtliga SK-leg, vilket det inte fanns vid bokningstillfället.
Jag tänker att jag alltså bör kunna kontakta SAS på "amex-numret" och be om nya flyg med hänvisning till schema-ändringen och föreslå den tidigae avågngen och plats i plus.
1. Det ska då inte kosta någon ändringsavgift?
2. Ska jag vara orolig för att biljetten behöver ställs ut igenom och risken finns att någon på SAS ställer till det och reservationen på SQ-flygen tappas bort och platserna där försvinner? (Jag har aldrig tidigare ändrat i en star-award men tyvärr läst diverse skräckhistorier här på BC)
PS
Jag har också fått mail från Singapore Airlines med info om schema-ändringen och en uppmaning att kontakta deras närmsta biljettkontor för ändringar. Är det den vägen man ska gå?!
SAS har meddelat schema-ändring på första segmentet och erbjuder bla. "Rebook to a new flight, free of charge".
Alla anslutningar håller fortfarande så jag måste inte ändra något, men jag skulle helt enkelt hellre flyga en tidigare avgång istället. Det finns dessutom nu plats i plus på samtliga SK-leg, vilket det inte fanns vid bokningstillfället.
Jag tänker att jag alltså bör kunna kontakta SAS på "amex-numret" och be om nya flyg med hänvisning till schema-ändringen och föreslå den tidigae avågngen och plats i plus.
1. Det ska då inte kosta någon ändringsavgift?
2. Ska jag vara orolig för att biljetten behöver ställs ut igenom och risken finns att någon på SAS ställer till det och reservationen på SQ-flygen tappas bort och platserna där försvinner? (Jag har aldrig tidigare ändrat i en star-award men tyvärr läst diverse skräckhistorier här på BC)
PS
Jag har också fått mail från Singapore Airlines med info om schema-ändringen och en uppmaning att kontakta deras närmsta biljettkontor för ändringar. Är det den vägen man ska gå?!