Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

J1981

Medlem
Nån som lyckats röra en SQ bonusresa efter stoppet? Insåg att jag har lite för många 2-4-1 liggandes och funderar på att applicera en på en redan bokad resa (hade vouchern innan bokningen)
 
Har lyckats boka CPH-LAX med SAS för 2 i business april nästa år (april 24 har alltså börjat släppas nu, flera datum lediga, bara vi som bokat hittills så ingen rusning tydligen..)
Det gick inte att lägga på BER-CPH som anslutning online trots att det redan finns ett bokningsbart flyg upp dagen före. Jag funderar lite på om det ens är värt avgifterna att göra det? Vill fråga här innan jag ringer. Vi måste ändå åka upp dagen före då CPH-LAX avgår redan 0935.

Är det ens värt risken att kundtjänst börjar peta i bokningen bara för en flygning på 45 minuter som vi annars kan ta med Easyjet lika gärna, troligen lika billigt som avgifterna hos SAS? Vi har ju ändå ingen lounge på BER med SAS och servicen i Plus är ju ytterst begränsad på den lilla sträckan..
fördelen med att lägga på anslutning är att ni får genomgående biljett som är bra om något sker med första benet, samt kanske bagaget incheckat hela vägen til destination
 

Gus

Medlem
Nån som lyckats röra en SQ bonusresa efter stoppet? Insåg att jag har lite för många 2-4-1 liggandes och funderar på att applicera en på en redan bokad resa (hade vouchern innan bokningen)
Jag har rört min SQ-resa två gånger sedan den bokades, inga problem. Nu var det tvunget från min sida eftersom tidtabellsändringar (ej på SQ-flygen) gjorde att jag annars inte hade kommit iväg på resan.
 

AMF

Medlem
99% säker på nej, iom 3 olika poängzoner.

Bäst är nog åka till BKK iom billigare poäng zon och lösa annan biljett till KUL separat?
Jag har bokat FRA-SFO SFO-SYD som open jaw, så det går med rätt agent.
Betalade snittpriset, dvs 70k (FRA-SFO) och 90k (SFO-SYD) gjorde att jag betalade 80k totalt i economy.

(Varför åka den rutten? För det fanns absolut ingenting till Australien runt nyår och jag ville verkligen dit och hade en extra voucher som ändå höll på att gå ut :p)
 

palmen

Moderator
Jag har bokat FRA-SFO SFO-SYD som open jaw, så det går med rätt agent.
Betalade snittpriset, dvs 70k (FRA-SFO) och 90k (SFO-SYD) gjorde att jag betalade 80k totalt i economy.

(Varför åka den rutten? För det fanns absolut ingenting till Australien runt nyår och jag ville verkligen dit och hade en extra voucher som ändå höll på att gå ut :p)
Det finns inget i systemet som stoppar att de bokar så, de kan teoretiskt boka vad som helst.

Men denna typ av biljett du onekligen bokat brukar det alltid bli nej på, även om det finns undantag som bekräftar regeln.
 

AMF

Medlem
Det finns inget i systemet som stoppar att de bokar så, de kan teoretiskt boka vad som helst.

Men denna typ av biljett du onekligen bokat brukar det alltid bli nej på, även om det finns undantag som bekräftar regeln.
Jag verkar ha haft tur med agenter då. En agent råkade ge tillbaka typ halva poängpriset när jag påpekade att de bara hade dragit poäng och inte gett tillbaka mig för en avbokad resa. Då gav han tillbaka poäng för hela resan, inte bara den resväg som avbokats (jag hade först en enkel resa som jag la på andra vägen på)

En annan gång gjorde jag en ändring i en bokning som gjorde att de behövde dra om poängen. Då missade de att ena riktningen var i business så de drog bara för economy :cool:
 
  • Gilla
Reactions: Gus

TomHedman

Medlem
Det här är nästan för spretigt för att ens fråga om, men tänker att det är värt ett försök, med lite bakgrund:
Har en resa bokad med fru och son (då 14 månader) till Seychellerna i september. Har sett väldigt mycket fram emot denna, men börjar nu treva i och med att sjukhusnivån såklart är långt under västerländsk standard ifall någon skulle bli sjuk (input tas gärna emot redan på denna punkten, @Doctor-X månne?). Därtill kan inte lilleman ta koleravaccin då dukoral endast är beprövat på barn >24m. Hur som helst.

Som jag ser det har vi följande alternativ iom att vouchern och star alliance-kostnaderna som resan är bokad med redan är torsk oavsett:
- Boka resa inom Europa där vi kan vara trygga med frågan kring hälsa. Medelhavet i september är trots allt en riktigt bra.
- Sitta still i båten och hoppas att någon destination dyker upp med kortare varsel (hittar 0 long haul awards för tidsperioden vilken tyvärr inte är superflexibel) och att vi kan ta den istället, typ Japan, Sydkorea, "on the beaten path"-sydostasien. On topic! Hur tror ni oddsen ser ut för att detta öppnar upp sig med eurobonus award för destinationerna ovan från och med nu till ~7 sept för en resa på 10 dagar?

@FilipJ vi har besökt Mauritius och Maldiverna med 2 barn i likvärdiga åldrar flertalet gånger. Även besökt Seychellerna dock utan barn. Först och främst kom ihåg att Kry/MinDoktor etc fungerar från dessa destinationer, och dessa kan hjälpa med dem flesta åkommorna som ej är akut. Utöver detta har många hotel antingen en Resort Doktor eller tillgång till doktor som kan dyka upp skyndsamt. Utnyttjat dessa vid svinkoppor, misstänksamma utslag på kroppen och även vid tillfälle när en släkting ramlade och behövde sy.

Sist men inte minst gissar jag att ni helförsäkring eller försäkring via kort, vilket därmed ger er access till sjukhusen med högre standard. Ex Seychellerna har du Victoria Health Clinic.

Jag skulle därmed inte vara orolig och bara åka:)
 
Har någon erfarenhet av att avboka en SAS Eurobonus award med Ethiopian businessclass och observerat ifall platsen kom tillbaka till award inventory? Det är 6 månader till avgång.
 
Har någon erfarenhet av att avboka en SAS Eurobonus award med Ethiopian businessclass och observerat ifall platsen kom tillbaka till award inventory? Det är 6 månader till avgång.

Yes, jag har avbokat två gånger mellan Europa och Addis och biljetterna kom tillbaka båda gångerna. ena var från LHR och andra från ARN. Detta var 2020 och 2021 och ca 3 månader kvar till avgång.

Återkoppla gärna hur det går för dig.
 
Varför inte ta nattåget från Berlin till Köpenhamn? Verkar komma fram ganska lagom till Köpenhamn för att hinna med flyget. 3000 kr för egen sovvagnskupe lär vara minst lika bra som ombokningsavgift+flyg+hotell i Köpenhamn. I och för sig inga flygpoäng och inga större marginaler för krångel

Sent from my SM-T720 using Tapatalk
 
Toppen