Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Köper det.
Fast 150k mot 165k är väl inte superdåligt värde?

Vi har redan nya vouchers för 2024 så det kommer fler tillfällen ;) Gäller ju att passa på innan bytet....
Jag gjorde några snabba sökningar på Kayak.se och hittade direktflyg på 4 timmar för runt 1100-1200 SEK och då tycker jag det är dåligt värde att använda poäng och lägga 450 SEK bara på Star Alliance-bokningsavgiften.

Jag gjorde några snabba sökningar på Kayak.se och hittade direktflyg på 4 timmar för runt 1100-1200 SEK och då tycker jag det är dåligt värde att använda poäng och lägga 450 SEK bara på Star Alliance-bokningsavgiften.

Har flygresor.se blivit helt värdelöst? Deras bästa pris t/r NY-Punta Cana = nästan 17k SEK.... Kayak ger 13k SEK (med handbagage och incheckad väska).
Däremot så är det otroligt höga skatter, det är halva avgiften.. så håller med om att poängresa blir ganka bortkastat när det blir så höga skatter oavsett

Har flygresor.se blivit helt värdelöst? Deras bästa pris t/r NY-Punta Cana = nästan 17k SEK.... Kayak ger 13k SEK (med handbagage och incheckad väska).
Däremot så är det otroligt höga skatter, det är halva avgiften.. så håller med om att poängresa blir ganka bortkastat när det blir så höga skatter oavsett
Ibland är Flygresor.se bättre, ibland är Kayak.se bättre så jag brukar alltid kolla priser på båda två. Glöm inte att sortera på "Lägsta Pris", per default sorterar de enligt det som ger dem själva bäst kickback.

När ni kollar bonusresor, vart drar ni själv gränsen för när det är värt att använda poäng?
Dvs på ett ungefär hur mycket ska varje poäng vara värt i kronor för att det ska vara lönsamt?

Man brukar väl säga typ 10 öre/poäng men det är ju standarden, med bonusresa vill man ju till stor del jaga värde.

När ni kollar bonusresor, vart drar ni själv gränsen för när det är värt att använda poäng?
Dvs på ett ungefär hur mycket ska varje poäng vara värt i kronor för att det ska vara lönsamt?

Man brukar väl säga typ 10 öre/poäng men det är ju standarden, med bonusresa vill man ju till stor del jaga värde.

”Tycker jag det är rimligt att betala 5000 för att ta mig till Malmö över dagen?”

Och så bokar jag poängresa istället.

Jag har ingen hård gräns, men det brukar landa i ”kommer jag iväg på den här resan om jag behöver betala kontant?”.

När det gäller långresor brukar jag tänka att jag hat som måttstock att poängen ska finansiera MINST flygbiljetter för ca 25000 sek per person.

Exempel 1
2 pers till nord/centralafrika
105000p + 1 voucher
Revenue ca 2x25000 sek
Utväxling ca 50 öre per poäng.

Exempel 2
2 pers till USA
120000p + FlyPremium
Revenue ca 2x25000 sek
Utväxling ca 40 öre per poäng.

Exempel 3
2 pers till Sydamerika
165000 + 1 voucher
Revenue ca 2x25000 sek
Utväxling ca 30 öre per poäng.

Exempel 4
2 pers till Bali
210000 + 1 voucher
Revenue ca 2x25000 sek
Utväxling ca 23 öre per poäng

Sedan får man själv fundera på vad man vill betala för poängen. Själv försöker jag hålla det till 0-10 öre poängen.

Last edited:

Jag har inte heller någon hård gräns, men med tanke på att man får lov att ha hela 8 segment totalt på en Eurobonus Star Alliance-award så tycker jag att man ska använda dem i minst businessclass på interkontinentala resor, som normalt kostar runt 20 000 SEK och uppåt. Det kan finnas undantag om man behöver flyga med kort varsel. Om en kort resa är dyr försöker jag använda Avios eller Aegean miles istället för Eurobonuspoäng.

Njae, att "köpa" poäng för 10 öre styck är en helt ok deal. Att nyttja poängen för 10 öre styck är generellt väldigt dåligt värde.

Om det hade varit möjligt att sälja poäng och du erbjöd 100k poäng för 10k sek hade jag köpt det direkt.

När jag bokar awards så är mitt mål att få ut åtminstone 20-25 öre per poäng.
Tex flyga business tor till USA med FlyPremium för 60k poäng, en resa jag skulle kunna tänka mig betala 15k sek för med ett poängvärde på 25 öre poängen.
Eller flyga LH First för 87,5k poäng (med voucher) , en resa jag skulle betala 25k för och poängvärde 28 öre poängen.

Väljer man att flyga ekonomi för sina poäng blir inte utfallet direkt bra och alla avgifter för det till en ännu mer tvivelaktig affär. Sen är det ju inga regler utan undantag, kan absolut vara befogat att boka ekonomi också.

Dåliga nyheter!
SAS Guldsupport hanterar inte längre 2-4-1 bokningar.
Det har dom gjort fram till nyligen, dvs det har gått att göra ändringar i befintlig bokning som initialt bokades hos 2-4-1-supporten.
Betyder att Guld och Diamond också är hänvisade till kontorstid vilket jag har tyckt varit skönt att slippa tidigare.
Men nu är det tyvärr ett minne blott. Riktigt dåligt och tråkigt. :(

Dåliga nyheter!
SAS Guldsupport hanterar inte längre 2-4-1 bokningar.
Det har dom gjort fram till nyligen, dvs det har gått att göra ändringar i befintlig bokning som initialt bokades hos 2-4-1-supporten.
Betyder att Guld och Diamond också är hänvisade till kontorstid vilket jag har tyckt varit skönt att slippa tidigare.
Men nu är det tyvärr ett minne blott. Riktigt dåligt och tråkigt. :(
Det har egentligen alltid stått ett särskilt nummer och 9-17 på vouchern, så det som gäller. Det är ju bättre om det nu blir så att det är ett särskilt gäng medarbetare som jobbar dagtid och verkligen kan boka 2-4-1 utan problem, så man slipper HUAACA 18 gånger.

Toppen