Pratat med SAS nu x flera sedan i måndags - samma harang varje gång. "Vi har pratat med EVA Air och de ska återkomma idag eller imorgon" - så har det låtit sedan i måndags, senaste samtalet nu var att jag skulle få besked idag eller måndag. Svårt att veta hur motiverade EVA Air är att lägga tillbaka 2 bonusplatser, när SAS tappade dem i samband med ombokningen. Jag var väldigt tydlig i mitt första samtal med SAS i samband med ändringen att det inte är ok att avboka alla segment på utresan utan att endast ändra det sista benet - ändå såg jag live hur segment för segment försvann från min bokning och sedan kom segment för segment tillbaka - fast då väntelistad på VIE-TPE, så man chansade väl från SAS sida och hoppades att platserna skulle falla tillbaka, men det blev inte riktigt så. Kan tänka mig att VIE-TPE (BR) TPE-BKK (TG) är married segments, trots att alla agenter på SAS säger att så inte är fallet.
Ofta är bokningarna inte så komplicerade, men i vissa fall blir man bara ledsen och trött att Tallinn inte längre finns kvar då agenterna idag inte har mandat att ställa ut och fixa biljetterna utan att allt ska i bakgrunden hanteras av Eurobonusavdelningen - som bäddat för att det ska bli fel vid komplicerade fall.
Under eftermiddagen så kom det en notis från SAS appen, att min bokning hade ändrats. Nu var hemresan borta. Ringde in igen och eftersom SAS inte ställt ut biljetterna (vilket de hävdat så många gånger tidigare, men agenten idag sade att det var inte gjort) och det fortfarande var waitlist på VIE-TPE ut så ska EVA Airs bot nu tagit bort EVA air benen på hemresan. BKK-TPE-MUC. De gick iaf tillbaka till inventory så gick att boka på igen. Agenten jag pratade med var som en vägg och vägrade att komma med någon typ av lösning. Vi enades iaf om att han nu fick se till att hemresan ställdes ut så de biljetterna var säkrade, tyvärr lade han till ben på utresan så det blev ARN-VIE-MXP-TPE (jag hade bokat till BKK men det strunta de i och anslutningen i VIE var hel fel). Har sökt efter många lösningar, men aldrig hittat något som passade under de datum som jag behövde för utresan, så kände bara här att jag gav upp helt.
Ringde in och fick prata med en kvinnlig agent igen som var väldigt tillmötesgående och ansträngde sig för att faktiskt försöka hitta något som jag inte hittat själv för att rädda bokningen, tyvärr lyckades inte hon heller - så slutade ändå med en avbokning.
Lärdomen av detta är att inte ändra något om man inte absolut måste. Lyckas ni boka EVA air boka aldrig om, det verkar absolut inte fungera.
Efter en stunds frustration, valde jag att försöka hitta något nytt och har nu bokat ARN-ZRH-NRT // BKK-AMS-ARN under andra datum, så tillbaka till ritbordet för ny planering.