Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Lindberg

Medlem
Är det bara i mina sökningar eller har tillgången på LH-group awards som EB-kunder kan boka gått ned drastiskt i det senaste? Jag finner knappt några biljetter inom LH-group när jag söker.
 
Bokade precis en award med Turkish via Istanbul via telefon.
På mailet som skickades ut under samtalet står det "reservation confirmed - I class" på alla segment.

Nu är bokningen slutförd och jag hittar den i SAS-appen.
På första segmentet Arlanda-Istanbul med Turkish står det "Booking Class I. Fare Family SAS Plus Bonus".
På nästa segment Istanbul-Dubai med Turkish står det "Booking Class I. Fare Family SAS Business Bonus".

Blir lite konfunderad, och orolig, över skrivelsen "SAS Plus Bonus" på en award med Turkish.

Jag har ju som sagt Booking Class I på samtliga segment.

Vad säger den samlade expertisen?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

JacobGBG

Medlem
Bokade precis en award med Turkish via Istanbul via telefon.
På mailet som skickades ut under samtalet står det "reservation confirmed - I class" på alla segment.

Nu är bokningen slutförd och jag hittar den i SAS-appen.
På första segmentet Arlanda-Istanbul med Turkish står det "Booking Class I. Fare Family SAS Plus Bonus".
På nästa segment Istanbul-Dubai med Turkish står det "Booking Class I. Fare Family SAS Business Bonus".

Blir lite konfunderad, och orolig, över skrivelsen "SAS Plus Bonus" på en award med Turkish.

Jag har ju som sagt Booking Class I på samtliga segment.

Vad säger den samlade expertisen?

1. Hitta Turkish bokningskod för bokningen via CheckMyTrip
2. Ladda ned Turkish app på valfri Mobile device
3. Kolla upp Turkish bokningskod i Turkish app - du kommer då se vilken klass de har bokad dig i, passa på att välja säten när du ändå sitter i appen
 
1. Hitta Turkish bokningskod för bokningen via CheckMyTrip
2. Ladda ned Turkish app på valfri Mobile device
3. Kolla upp Turkish bokningskod i Turkish app - du kommer då se vilken klass de har bokad dig i, passa på att välja säten när du ändå sitter i appen
Tack Jacob. Följde dina steg och i appen står det bokningsklass I på alla segment och jag kan välja plats på de främre raderna.
Så då känns det lugnt.

Blev bara orolig att det skulle mappas mot någon Premium Economy.
Fick göra en HUACA för den första agenten sa att det inte fanns business på vissa av segmenten. Men agent nr 2 hittade direkt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kris

Medlem
Tack Jacob. Följde dina steg och i appen står det bokningsklass I på alla segment och jag kan välja plats på de främre raderna.
Så då känns det lugnt.

Blev bara orolig att det skulle mappas mot någon Premium Economy.
Fick göra en HUACA för den första agenten sa att det inte fanns business på vissa av segmenten. Men agent nr 2 hittade direkt.
Jag upplever att vissa 'agenter' friskt blandar begreppen premium economy, Plus och business. Störigt, men rätt gjort att ge det en ny chans.

Däremot kvarstår min problematik att jag inte kan söka på sas hemsida. Störigt att behöva ringa in och inte kunna verifiera någorlunda först.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag upplever att vissa 'agenter' friskt blandar begreppen premium economy, Plus och business. Störigt, men rätt gjort att ge det en ny chans.

Däremot kvarstår min problematik att jag inte kan söka på sas hemsida. Störigt att behöva ringa in och inte kunna verifiera någorlunda först.
Ja, det är ett lotteri.
Fick bli en extra mellanlandning på hemvägen. Inte optimalt, men vågade inte chansa då denna agenten hittade business på det lägsta segmentet (som den förste misslyckades med).

Ja, jag har också haft väldiga problem med att söka. Funkade förra helgen. Sen strulat hela veckan. Gick idag på förmiddagen, så då kunde jag reka lite. Sen fick jag ringa in efter lunch.

Men det är riktigt dåligt
 

Doctor-X

Medlem
Pratat med SAS nu x flera sedan i måndags - samma harang varje gång. "Vi har pratat med EVA Air och de ska återkomma idag eller imorgon" - så har det låtit sedan i måndags, senaste samtalet nu var att jag skulle få besked idag eller måndag. Svårt att veta hur motiverade EVA Air är att lägga tillbaka 2 bonusplatser, när SAS tappade dem i samband med ombokningen. Jag var väldigt tydlig i mitt första samtal med SAS i samband med ändringen att det inte är ok att avboka alla segment på utresan utan att endast ändra det sista benet - ändå såg jag live hur segment för segment försvann från min bokning och sedan kom segment för segment tillbaka - fast då väntelistad på VIE-TPE, så man chansade väl från SAS sida och hoppades att platserna skulle falla tillbaka, men det blev inte riktigt så. Kan tänka mig att VIE-TPE (BR) TPE-BKK (TG) är married segments, trots att alla agenter på SAS säger att så inte är fallet.

Ofta är bokningarna inte så komplicerade, men i vissa fall blir man bara ledsen och trött att Tallinn inte längre finns kvar då agenterna idag inte har mandat att ställa ut och fixa biljetterna utan att allt ska i bakgrunden hanteras av Eurobonusavdelningen - som bäddat för att det ska bli fel vid komplicerade fall.

Under eftermiddagen så kom det en notis från SAS appen, att min bokning hade ändrats. Nu var hemresan borta. Ringde in igen och eftersom SAS inte ställt ut biljetterna (vilket de hävdat så många gånger tidigare, men agenten idag sade att det var inte gjort) och det fortfarande var waitlist på VIE-TPE ut så ska EVA Airs bot nu tagit bort EVA air benen på hemresan. BKK-TPE-MUC. De gick iaf tillbaka till inventory så gick att boka på igen. Agenten jag pratade med var som en vägg och vägrade att komma med någon typ av lösning. Vi enades iaf om att han nu fick se till att hemresan ställdes ut så de biljetterna var säkrade, tyvärr lade han till ben på utresan så det blev ARN-VIE-MXP-TPE (jag hade bokat till BKK men det strunta de i och anslutningen i VIE var hel fel). Har sökt efter många lösningar, men aldrig hittat något som passade under de datum som jag behövde för utresan, så kände bara här att jag gav upp helt.
Ringde in och fick prata med en kvinnlig agent igen som var väldigt tillmötesgående och ansträngde sig för att faktiskt försöka hitta något som jag inte hittat själv för att rädda bokningen, tyvärr lyckades inte hon heller - så slutade ändå med en avbokning.

Lärdomen av detta är att inte ändra något om man inte absolut måste. Lyckas ni boka EVA air boka aldrig om, det verkar absolut inte fungera.

Efter en stunds frustration, valde jag att försöka hitta något nytt och har nu bokat ARN-ZRH-NRT // BKK-AMS-ARN under andra datum, så tillbaka till ritbordet för ny planering.
 
Toppen