Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tronen

Ny medlem
Vad gäller när flygbolaget gjort en tidtabellsändring och jag vill avboka resan men har bokat resan med utgångna poäng? Har jag rätt att kräva att mina poäng blir förlängda med x antal månader? Har letat en del men hittar inget som ger mig svar på frågan.
 

palmen

Moderator
Vad gäller när flygbolaget gjort en tidtabellsändring och jag vill avboka resan men har bokat resan med utgångna poäng? Har jag rätt att kräva att mina poäng blir förlängda med x antal månader? Har letat en del men hittar inget som ger mig svar på frågan.
Det beror nog på hur stor förändring i tid det är. Är det 5 minuter lär de säga nej. Är dual omboka till dagen efter lär de gå med på det.
SAS har tidigare haft någon inofficiell regel att det ska vara 3h tidsskillnad för att få avboka.

På en vanlig betald biljett fick jag dock det alternativet på en 40 minuter ändring (gick att göra på hemsidan).

EU261/2004 säger inget om hur lång tid ändringen behöver vara för att få återbetalning. Den säger ju dock inte heller något om huruvida poäng ska förlängas heller.
 

Tronen

Ny medlem
Det beror nog på hur stor förändring i tid det är. Är det 5 minuter lär de säga nej. Är dual omboka till dagen efter lär de gå med på det.
SAS har tidigare haft någon inofficiell regel att det ska vara 3h tidsskillnad för att få avboka.

På en vanlig betald biljett fick jag dock det alternativet på en 40 minuter ändring (gick att göra på hemsidan).

EU261/2004 säger inget om hur lång tid ändringen behöver vara för att få återbetalning. Den säger ju dock inte heller något om huruvida poäng ska förlängas heller.
Ok, det var nästan lite det jag misstänkte, tycker dock det är vagt att man inte specificerat vad som gäller i sina villkor. Hoppas på att någon kan ge mig en referens om vad som gäller.
 

dayone

Ny medlem
Hej,

Säg att vi har en resa GOT-CPH-FRA-BKK. Söker man awards på united så har jag noterat att den alltid dyker upp under business saver så länge det långa benet FRA-BKK finns tillgängligt i business även om de två korta benen är i economy (står då mixed class). Finns däremot de två korta benen i business och men inte det långa så syns det inte så länge man inte söker endast de två korta (GOT-CPH-FRA).

Min fråga är om det via telefonkundtjänsten går att sätta ihop en awardresa med de två korta benen i business och långa i economy (givetvis till business pris) eller måste det långa finnas i business annars blir allt i economy?
 

majoren

Medlem
Agenten på SAS kan pussla ihop en mixad resa economy/business, så länge alla på bokningen har samma klass på samma ben. Hela resans pris i poäng blir business om ett av benen är i business.
 

Davvelavve

Medlem
På min Electronic Ticket Itinerary and Receipt står det att jag har 40kg bagage på utresan och 20kg på hemresan. Borde väl vara samma?

Alla segment är i bussines.
 

JacobGBG

Medlem
På min Electronic Ticket Itinerary and Receipt står det att jag har 40kg bagage på utresan och 20kg på hemresan. Borde väl vara samma?

Alla segment är i bussines.

Borde vara så men kan vara några specialregler för första carrier på hemresan. Generellt så skulle jag lita mer på vad flygbolagets egen hemsida säger för busienssbiljetter.
 

palmen

Moderator
På min Electronic Ticket Itinerary and Receipt står det att jag har 40kg bagage på utresan och 20kg på hemresan. Borde väl vara samma?

Alla segment är i bussines.
Det framgår inte vad du flyger för flygbolag. Det kan skilja rätt mycket mellan olika bolag. En del tillåter en maxvakt och obegränsat med väskor inom den vikten. Andra bolag tillåter ett vist antal väskor istället och vikt per väska.
 

Davvelavve

Medlem
Borde vara så men kan vara några specialregler för första carrier på hemresan. Generellt så skulle jag lita mer på vad flygbolagets egen hemsida säger för busienssbiljetter.

Det framgår inte vad du flyger för flygbolag. Det kan skilja rätt mycket mellan olika bolag. En del tillåter en maxvakt och obegränsat med väskor inom den vikten. Andra bolag tillåter ett vist antal väskor istället och vikt per väska.
Flyger helt eller delvis med Thai både på ut och hemresan.
Det som känns extra konstigt är att de två platser som fanns som jag bokade, visar fortfarande tillgänglighet.

Men på biljetten står det tydligt sas bonus bussines och att det är I-klass.
 
Toppen