Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Räven

Medlem
Hej! Har vi någon expert här som kan hjälpa mig hitta en resa för 4 i buisinessclas i mars till cancun eller annat käckt resmål.
Försökt att söka genom SAS hemsida men får samma problem som personen ovanför mig.
 

Johan F

Medlem
Håller på att söka resor för att undgå förra årets sista minuten-fadäs med två Amex-vouchers (som iofs landade fint till slut). Tar tjuren vid hornen och söker på SAS sida direkt. Har dock under fler veckor varit sjukt segt. Kan ibland göra en eller två sökningar men får sen upp nedanstående. Fler som upplever samma sak?

Edit: detta är sökning av star alliance awards
Visa bifogad bild 134004
Har i skrivande stund exakt samma problem och har haft det en längre tid. Sjukt irriterande
 

Doctor-X

Medlem
Hade ARN-VIE-TPE-BKK // BKK-TPE-MUC-ARN bokat sedan flera månader tillbaka. Ringde in igår och ändrade till utresan till ARN-VIE-TPE-DPS. Biljetterna hade inte blivit utställda inom 24h så ringde in idag igen och hörde vad som pågår - agenten ringde till Eurobonusavdelningen och de sade att de skulle utfärda biljetterna snarast och efter ca 30min kom det nya biljetter per mail där alla ben står som Confirmed (i den bifogade PDF:n). När jag loggar in på SAS och tittar på min bokning står det att utfärdandet inte är klart och att jag nu blivit satt på väntelista för VIE-TPE. Ringde in igen och nästa agent lät meddela att Eurobonusavdelningen jobbar med detta. Så jag har alltså biljetter via mail som säger att allt är klart men hemsidan säger något annat. Är det så att VIE-TPE-BKK är married segments och att det helt enkelt var ett misstag att ändra detta? Vill inte bli av med benet VIE-TPE som är i I-klass... Tips?

Pratat med SAS nu x flera sedan i måndags - samma harang varje gång. "Vi har pratat med EVA Air och de ska återkomma idag eller imorgon" - så har det låtit sedan i måndags, senaste samtalet nu var att jag skulle få besked idag eller måndag. Svårt att veta hur motiverade EVA Air är att lägga tillbaka 2 bonusplatser, när SAS tappade dem i samband med ombokningen. Jag var väldigt tydlig i mitt första samtal med SAS i samband med ändringen att det inte är ok att avboka alla segment på utresan utan att endast ändra det sista benet - ändå såg jag live hur segment för segment försvann från min bokning och sedan kom segment för segment tillbaka - fast då väntelistad på VIE-TPE, så man chansade väl från SAS sida och hoppades att platserna skulle falla tillbaka, men det blev inte riktigt så. Kan tänka mig att VIE-TPE (BR) TPE-BKK (TG) är married segments, trots att alla agenter på SAS säger att så inte är fallet.

Ofta är bokningarna inte så komplicerade, men i vissa fall blir man bara ledsen och trött att Tallinn inte längre finns kvar då agenterna idag inte har mandat att ställa ut och fixa biljetterna utan att allt ska i bakgrunden hanteras av Eurobonusavdelningen - som bäddat för att det ska bli fel vid komplicerade fall.
 

Stefan G

Medlem
Pratat med SAS nu x flera sedan i måndags - samma harang varje gång. "Vi har pratat med EVA Air och de ska återkomma idag eller imorgon" - så har det låtit sedan i måndags, senaste samtalet nu var att jag skulle få besked idag eller måndag. Svårt att veta hur motiverade EVA Air är att lägga tillbaka 2 bonusplatser, när SAS tappade dem i samband med ombokningen. Jag var väldigt tydlig i mitt första samtal med SAS i samband med ändringen att det inte är ok att avboka alla segment på utresan utan att endast ändra det sista benet - ändå såg jag live hur segment för segment försvann från min bokning och sedan kom segment för segment tillbaka - fast då väntelistad på VIE-TPE, så man chansade väl från SAS sida och hoppades att platserna skulle falla tillbaka, men det blev inte riktigt så. Kan tänka mig att VIE-TPE (BR) TPE-BKK (TG) är married segments, trots att alla agenter på SAS säger att så inte är fallet.

Ofta är bokningarna inte så komplicerade, men i vissa fall blir man bara ledsen och trött att Tallinn inte längre finns kvar då agenterna idag inte har mandat att ställa ut och fixa biljetterna utan att allt ska i bakgrunden hanteras av Eurobonusavdelningen - som bäddat för att det ska bli fel vid komplicerade fall.
Kan tyvärr bara hålla med. Är livrädd varje gång man ska ringa in och ändra något på resan, kan sluta hur som helst och har flera gånger resulterat i inkompetenta resor. Svårt att veta om det tekniskt inte är möjligt att vara 100% säker att det nya segmentet bokas innan det existerande avbokas eller om det bara är en kompetens fråga hos agenten.
 

Doctor-X

Medlem
Kan tyvärr bara hålla med. Är livrädd varje gång man ska ringa in och ändra något på resan, kan sluta hur som helst och har flera gånger resulterat i inkompetenta resor. Svårt att veta om det tekniskt inte är möjligt att vara 100% säker att det nya segmentet bokas innan det existerande avbokas eller om det bara är en kompetens fråga hos agenten.
Är väl en kombination tror jag. Vad är din erfarenhet att SAS löser problemet när de gjort bort sig?

Löser de inte det, får jag har is i magen och hoppas att när det är <90d kvar till avgång att det kanske finns C med Lufthansa (dock svåra datum som jag har bokat (början av januari) men kan flexa lite +/- 2dagar för utresan).
 

palmen

Moderator
Hej! Har vi någon expert här som kan hjälpa mig hitta en resa för 4 i buisinessclas i mars till cancun eller annat käckt resmål.
Försökt att söka genom SAS hemsida men får samma problem som personen ovanför mig.
Skapa en ny tråd och använd mallen du hittar här.

Behövs mer info för att kunna hjälpa till med sökning.
 

Stefan G

Medlem
Är väl en kombination tror jag. Vad är din erfarenhet att SAS löser problemet när de gjort bort sig?

Löser de inte det, får jag har is i magen och hoppas att när det är <90d kvar till avgång att det kanske finns C med Lufthansa (dock svåra datum som jag har bokat (början av januari) men kan flexa lite +/- 2dagar för utresan).
Min erfarenhet är att man aldrig får hjälp att lösa det utan tvingats hitta andra alternativ själv. En gång när det var kort tid till avresan minns jag att en agenten sa att han kunde söka "bredare" med bättre tillgänglighet när ett flyg var inställt men kunde inte resa av andra orsaker så utforskade aldrig det.
 
Toppen