Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Varför skulle du få pengarna tillbaka där? Det är ju ditt eget val att du inte bokade om hela resan och det är Austrian som ställt in en flight. Däremot bör du nu får göra ytterligare en ombokning utan extra kostnad.
Ja, jag får utan kostnad boka om hemresan till Hav-Bog-Lhr-Arn (det är det enda som har platser med så kort varsel enligt Tallinn).

Jag tänker att jag ska få pengarna tillbaka för att jag betalade för något (Austrian business) som jag nu inte har fått.

Tex om man har en resa Fra-Pek-Icn med Air China i business bokad. Sen bokar man om till flighten Fra-Icn med Lufthansa business för att slippa bytet i Peking för 150 kr. Någon månad före avresa ställer Lufthansa in och det enda som finns kvar är den ursprungliga resan Fra-Pek-Icn. Då känns det också väldigt konstigt att man ska ha behövt betala 150 kr.

Ja, jag får utan kostnad boka om hemresan till Hav-Bog-Lhr-Arn (det är det enda som har platser med så kort varsel enligt Tallinn).

Jag tänker att jag ska få pengarna tillbaka för att jag betalade för något (Austrian business) som jag nu inte har fått.

Tex om man har en resa Fra-Pek-Icn med Air China i business bokad. Sen bokar man om till flighten Fra-Icn med Lufthansa business för att slippa bytet i Peking för 150 kr. Någon månad före avresa ställer Lufthansa in och det enda som finns kvar är den ursprungliga resan Fra-Pek-Icn. Då känns det också väldigt konstigt att man ska ha behövt betala 150 kr.

Näe, eventuell kompensation från SAS skulle vara goodwill i detta läge. Hade det varit det ombokade benet som de bokade om hade det kanske varit värt att bråka (men fortfarande tveksamt), men i det här fallet skulle jag stått över och valt någon annan strid att ta. Om du mailar till kundtjänst och har tur att få en handläggare som har en riktigt bra dag på jobbet så kanske du kan få några poäng som tröst, men jag skulle inte lagt tiden på detta.

Fast du betalade ju inte för ”Austrian Business” - du betalade en ombokningsavgift. Du tog ett beslut då, utifrån de variabler du kände till och värderade. Du fick ett val, erbjöds ett gratisalternativ men valde att betala till SAS/Tallinn för att få bokningen precis så som du ville. Nu erbjuds inte längre den flygningen och du erbjuds att gratis boka en ersättningsresa, som i det här fallet - om jag förstått rätt - råkar vara samma som det gratisalternativ som du tidigare ebjöds och valde att tacka nej till.

Min fråga, låt vara retorisk, är litegrand hur många chanser ska man få? Om ersättningsresan hade varit en annan rutt, hade ditt resonemang varit samma då?

Min fråga, låt vara retorisk, är litegrand hur många chanser ska man få? Om ersättningsresan hade varit en annan rutt, hade ditt resonemang varit samma då?
Om resan hade varit via tex New York med Austrian så hade jag varit nöjd. Men nu är det ett helt annat bolag.

Jag tycker att en rimlig regel kunde vara att om betydande flighter på en resa ställs in så borde man få pengarna tillbaka vid en avbokning, inkl. eventuella ombokningsavgifter.

Men det är väl som @fcx säger att man får välja sina strider.

Ombokningsavgiften är ju en serviceavgift och inte en del av flygpriset så för min del ett lite konstigt resonemang att man borde få tillbaka den pengen.

Ombokningsavgiften är ju en serviceavgift och inte en del av flygpriset så för min del ett lite konstigt resonemang att man borde få tillbaka den pengen.
Ja en service för att få resa en speciell rutt tex. Om sedan rutten ställs in så tycker jag det är konstigt att man behövt betala pengar för det hela. Då var blev det ju ingen service till slut.

Hade du inte tyckt det hade känts konstigt att behöva betala 150 kr i det här exemplet?: Man har resan Fra-Pek-Icn med Air China bokad. Sen bokar man om till flighten Fra-Icn med Lufthansa för att slippa bytet i Peking för 150 kr. Någon månad före avresa ställer Lufthansa in och det enda som finns kvar är den ursprungliga resan Fra-Pek-Icn.

Last edited:
Ja en service för att få resa en speciell rutt tex. Om sedan rutten ställs in så tycker jag det är konstigt att man behövt betala pengar för det hela. Då var blev det ju ingen service till slut.

Men du betalade ju en avgift för att boka om utresan och den är fortfarande samma och därmed är ju den servicen du betalade 150x3 för fortfarande gällande. Jag hade förstått ditt resonemang om någon av flighterna på utresan blivit inställda även om jag inte tycker du skulle få tillbaka några pengar då heller, men som sagt det hade vart lättare att förstå ditt resonemang.

Jag är på jakt efter Eurobonus-resa till USA, och om jag inte lyckas få till business, kom jag att tänka på att LH ju har premium economy. Släpper de award-säten i denna klass på long haul? Hittar inte så mycket referenser till denna bokningsklass i forumen. Och på Expert Flyer kan jag bara välja klass X.

Jag är på jakt efter Eurobonus-resa till USA, och om jag inte lyckas få till business, kom jag att tänka på att LH ju har premium economy. Släpper de award-säten i denna klass på long haul? Hittar inte så mycket referenser till denna bokningsklass i forumen. Och på Expert Flyer kan jag bara välja klass X.
De släpps inte till Eurobonus vad jag vet. Däremot till Lufthansas eget program.
Annars kan du ju boka premium economy med SAS

Last edited:
Toppen