Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej ! Behöver nu lite hjälp att förstå skatter och beräkning av dessa för Eurobonus biljetter.

Jag bokade denna flight via SAS vanliga telefon tjänst, efter att ha hittat platserna via nya SAS Star alliance bonusresor sidan

upload_2018-7-26_20-22-56.png

På ena biljetten så blev skatterna 1414 kr
upload_2018-7-26_20-23-20.png

De andra 2 biljetterna 1393 kr / styck (bokade samma dag som första)

upload_2018-7-26_20-25-38.png

Lite underligt att Domestic/international fee på ena bokningen är 406 kr och på andra 1196 kr

Jag bokade även exakt samma biljetter med pengar : då blev skatten 232 kr

AKL-RAR
New Zealand Passenger Service Charge International Departures (KK) 107 kr
New Zealand Border Clearance Levy International Departure (F1) 18 kr
New Zealand Passenger Security Charge International (IA) 71 kr
NZ YR surcharge (YR) 36 kr
Summa: 232 kr

Jag som inte brytt mig så mycket om skatter inser att detta kan ju inte stämma. Men vad är rätt ?
Jag måste ringa SAS och fråga, men vore ju skönt att veta vad som är korrekt..

Tacksam för kommentarer !

Attachments

• upload_2018-7-26_20-18-58.png
    upload_2018-7-26_20-18-58.png
    47,8 KB · Visningar: 324
  • upload_2018-7-26_20-20-58.png
    upload_2018-7-26_20-20-58.png
    19,8 KB · Visningar: 311
  • Gilla
Reactions: Gus
Hej ! Behöver nu lite hjälp att förstå skatter och beräkning av dessa för Eurobonus biljetter.

Jag bokade denna flight via SAS vanliga telefon tjänst, efter att ha hittat platserna via nya SAS Star alliance bonusresor sidan

Visa bifogad bild 78125
Visa bifogad bild 78126

Visa bifogad bild 78127

Lite underligt att Domestic/international fee på ena bokningen är 406 kr och på andra 1196 kr

AKL-RAR

Jag som inte brytt mig så mycket om skatter inser att detta kan ju inte stämma. Men vad är rätt ?

Nu är jag inte super bra på räkna fram skatter, men om jag gör som jag tror man ska göra så borde skatten hamna på ca 233:- på AKL-SYD SYD-RAR
Screenshot_2018-07-26 Matrix - ITA Software by Google.png

Sen händer det ju att dom inte alltid delar upp avgifterna rätt på pappret, ibland bakar dom in en del i andra summor.

Införde inte SAS ett fast bränsletillägg på Star-awards? D v s på dyra First Class blir det billigare men på billiga economy så förlorar man på det. Nu verkar det ju underligt att det är olika mellan de tre biljetterna

Det är väl fast summa 116 EUR bränsletillägg per väg, brukar hamna under "Domestic/International Fees". Surt att betala det på Air New Zealand biljett som i det här fallet tar 36 kr i bränsletillägg...

• Gilla

Visa bifogad bild 78125
Visa bifogad bild 78126

Visa bifogad bild 78127

AKL-RAR

Det är skillnad på skatter och avgifter om du åker AKL-SYD-RAR jämfört med AKL-RAR. Åker man inom samma zon borde bränsletillägget bli ca 400 kronor (är om man åker mellan olika zoner det är 116€).
Det är fullt möjligt att de räknat fel på skatterna i detta fall, låter lite mycket enligt mig när det är resa i samma zon.

Tack snälla för era svar. Det är bara att konstatera att det är rätt förvirrande. Jag får ta och ringa SAS. Frågan är hur villiga dom är att förklara vad som . ingår i de olika skatterna. Till skillnad från Tallinn så verkar dom skicka iväg skatte frågan, är det någon som vem dom (på SAS bokningen) i sin tur frågar?

• Gilla
Jag hade från början open jaw-bokningen Arn-zrh-mia-mga // Hav-Vie-Arn (hem med Austrian) för 3 personer. Pga oroligheter i Nicaragua ville jag boka om utesan och istället åka till Guatemala City. Jag ringde Tallinn och vi kom överens om rutten Arn-Lhr-Bog-Gua. Jag fick erbjudandet att helt och hållet boka om resan för att på så sätt slippa betala 150 kr per person och hemresan skulle då gå Hav-Bog-Lhr-Arn. Jag tackade nej eftersom jag hemskt gärna ville prova Austrian i deras business hem från Havanna, så jag betalade då 150 kr x 3, alltså 450 kr i avgift för att få behålla samma hemresan.

Nu har jag dock fått meddelande att Austrian ställt in sina avgångar från Havana och jag kommer således ändå att behövs åka hem Hav-Bog-Lhr-Arn med Avianca. Alltså är de 450 kronorna som jag betalade för att få flyga med Austrian kastade i sjön. Kan man be att få pengarna tillbaka för ombokningsavgiften eller är SAS stenhårda på detta? Resan är bokad med voucher via Tallinn.

Nu har jag dock fått meddelande att Austrian ställt in sina avgångar från Havana och jag kommer således ändå att behövs åka hem Hav-Bog-Lhr-Arn med Avianca. Alltså är de 450 kronorna som jag betalade för att få flyga med Austrian kastade i sjön. Kan man be att få pengarna tillbaka för ombokningsavgiften eller är SAS stenhårda på detta? Resan är bokad med voucher via Tallinn.
Varför skulle du få pengarna tillbaka där? Det är ju ditt eget val att du inte bokade om hela resan och det är Austrian som ställt in en flight. Däremot bör du nu får göra ytterligare en ombokning utan extra kostnad.

Toppen