Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Någon med erfarenhet av hur långt tid det tar att få något biljetterat?
Nu har jag lite frågor här, då jag aldrig ringt in och ändrat en bokning, och det låter verkligen som att man behöver vara väl förberedd med tanke på att det verkar vara ett väldigt lotteri med agenterna. Jag har en bokning ToR AMS-JKT med business på hemresan. Nu dök det upp tillgänglighet på LGW-BKK i business runt det datum jag vill åka ut, så jag bokade den direkt på nätet. Tanken att jag under morgondagen (inom 24h-fönstret för gratis avbokning) ska ringa in för att försöka få dem att kombinera de två resorna till en resa.

Jag vill utgå från Sverige genom att lägga till feeder flights. Däremot spelar destinationen mindre roll, då tanken är att vi ska vidare till Filippinerna. Kruxet är att det för närvarande inte finns några feeder flights på utresan, men däremot på hemresan.

1. Är det här rätt ordning?

2. Har någon erfarenhet att lägga till en feeder flight med övernattning i London?
3. Har någon erfarenhet om platserna med KQ brukar "dyka upp direkt" efter avbokning?

Tacksam för hjälp och svar!
Uppdatering på det här. Ringde in - fick en engelspråkig agent som uppenbarligen inte visste vad hon gjorde ("I only see China Eastern"). Samtalet bröts (och jag var nog glad över det). Ringde in igen och fick en svenskspråkig agent.

Den svenskspråkiga agenten försökte verkligen sitt bästa. Efter att jag hade förklarat vad jag ville göra för ändringar, pratade hon med sin "mentor" för att seden komma tillbaka och presenterade alternativ på upplägg (avboka resa 1, avboka resa 2, avboka båda). Efter att jag förklarat att jag vill avboka resa 2 för att sedermera få in den resan i resa 1 (vilket jag också sagt från första början), så gick vi vidare med det alternativet. Efter 45 minuter på hold tog hon mina kortuppgifter för skatter och avgifter, och sade att biljetten skulle skickas till backoffice för biljettering.

Efter det skulle hon göra återbetalning av resa 2, men informerade mig om att hon inte lyckades att göra återbetalningen. Hon frågade mig om jag ville vänta kvar eller om hon skulle fortsätta på egen hand. Efter två timmar med SAS-kundtjänst, kände jag att hon kunde fortsätta på egen hand. Det här var vid lunchtid och sen dess har jag inte hört något.

När jag kollar SAS hemsida/appen ser resan rejält konstig ut, då allt ligger på samma bokning (dvs två utresor och en hemresa). Positivt är väl att de har lyckats få in både den utresan och den hemresan jag vill ha på samma PNR. Negativt är väl att resan inte är biljetterad. Vad tror ni att risken är att tillgänglighet nu försvinner och när bör jag höra av mig till SAS igen? (Dvs hur långt tid kommer det ta för backoffice att kolla på det?)
 
Någon med erfarenhet av hur långt tid det tar att få något biljetterat?

Uppdatering på det här. Ringde in - fick en engelspråkig agent som uppenbarligen inte visste vad hon gjorde ("I only see China Eastern"). Samtalet bröts (och jag var nog glad över det). Ringde in igen och fick en svenskspråkig agent.

Den svenskspråkiga agenten försökte verkligen sitt bästa. Efter att jag hade förklarat vad jag ville göra för ändringar, pratade hon med sin "mentor" för att seden komma tillbaka och presenterade alternativ på upplägg (avboka resa 1, avboka resa 2, avboka båda). Efter att jag förklarat att jag vill avboka resa 2 för att sedermera få in den resan i resa 1 (vilket jag också sagt från första början), så gick vi vidare med det alternativet. Efter 45 minuter på hold tog hon mina kortuppgifter för skatter och avgifter, och sade att biljetten skulle skickas till backoffice för biljettering.

Efter det skulle hon göra återbetalning av resa 2, men informerade mig om att hon inte lyckades att göra återbetalningen. Hon frågade mig om jag ville vänta kvar eller om hon skulle fortsätta på egen hand. Efter två timmar med SAS-kundtjänst, kände jag att hon kunde fortsätta på egen hand. Det här var vid lunchtid och sen dess har jag inte hört något.

När jag kollar SAS hemsida/appen ser resan rejält konstig ut, då allt ligger på samma bokning (dvs två utresor och en hemresa). Positivt är väl att de har lyckats få in både den utresan och den hemresan jag vill ha på samma PNR. Negativt är väl att resan inte är biljetterad. Vad tror ni att risken är att tillgänglighet nu försvinner och när bör jag höra av mig till SAS igen? (Dvs hur långt tid kommer det ta för backoffice att kolla på det?)
Jag skulle ringa in 09:00 imorgon.
 
Sorry för spam! Uppdatering igen.

Agent 1: Fick information att hela resan (AMS-JED-CGK, LGW-NBO-BKK, CGK-AMS) var biljetterad av backoffice igår 16:30 och fick bokningsbekräftelse skickad till mig, i vilken det står ’reservation: confirmed’ på samtliga ben. Sen fick jag ”kan inte omboka första benet utan att avboka hela resan” efter att agenten frågat en kollega. Då tackade jag för svaret, men att jag inte önskade göra något.
Agent 2: Valde att inte begära en svenskspråkig agent - ”You have your flight for today, which is from Turkey, right?”. Då lade jag på.
Agent 3: Valde svenskspråkig agent igen - hen fick fråga en kollega om hjälp. Efter att ha kollat med en kollega två gånger, hävdade han att biljetten _inte_ var biljetterad pga av double open jaw. Jag sa i samtalet igår att om double open jaw är förbjudet, så jag kan jag lägga till feeder flight BKK-CGK för att undvika detta (har tidigare fått igen double open jaws så pushade inte alltför mycket på just det). Han lade till denna feeder och skickade till backoffice igen, med förhoppningen att de nu ska kunna biljettera LGW-NBO-BKK, BKK-CGK-AMS - bara att hoppas att backoffice löser detta.

Det är så sinnessjukt låg nivå på kundtjänst just nu. Upplevde att när man kunde lägga till ben-för-ben på Star Alliance kunde man åtminstone ’guida’ agenterna vad de skulle göra.

Hur kan man se om resan faktiskt är biljetterad?
 
Sorry för spam! Uppdatering igen.

Agent 1: Fick information att hela resan (AMS-JED-CGK, LGW-NBO-BKK, CGK-AMS) var biljetterad av backoffice igår 16:30 och fick bokningsbekräftelse skickad till mig, i vilken det står ’reservation: confirmed’ på samtliga ben. Sen fick jag ”kan inte omboka första benet utan att avboka hela resan” efter att agenten frågat en kollega. Då tackade jag för svaret, men att jag inte önskade göra något.
Agent 2: Valde att inte begära en svenskspråkig agent - ”You have your flight for today, which is from Turkey, right?”. Då lade jag på.
Agent 3: Valde svenskspråkig agent igen - hen fick fråga en kollega om hjälp. Efter att ha kollat med en kollega två gånger, hävdade han att biljetten _inte_ var biljetterad pga av double open jaw. Jag sa i samtalet igår att om double open jaw är förbjudet, så jag kan jag lägga till feeder flight BKK-CGK för att undvika detta (har tidigare fått igen double open jaws så pushade inte alltför mycket på just det). Han lade till denna feeder och skickade till backoffice igen, med förhoppningen att de nu ska kunna biljettera LGW-NBO-BKK, BKK-CGK-AMS - bara att hoppas att backoffice löser detta.

Det är så sinnessjukt låg nivå på kundtjänst just nu. Upplevde att när man kunde lägga till ben-för-ben på Star Alliance kunde man åtminstone ’guida’ agenterna vad de skulle göra.

Hur kan man se om resan faktiskt är biljetterad?

När du får Email från SAS med PDF, ämnet är typ electronic ticket
 
Sorry för spam! Uppdatering igen.

Agent 1: Fick information att hela resan (AMS-JED-CGK, LGW-NBO-BKK, CGK-AMS) var biljetterad av backoffice igår 16:30 och fick bokningsbekräftelse skickad till mig, i vilken det står ’reservation: confirmed’ på samtliga ben. Sen fick jag ”kan inte omboka första benet utan att avboka hela resan” efter att agenten frågat en kollega. Då tackade jag för svaret, men att jag inte önskade göra något.
Agent 2: Valde att inte begära en svenskspråkig agent - ”You have your flight for today, which is from Turkey, right?”. Då lade jag på.
Agent 3: Valde svenskspråkig agent igen - hen fick fråga en kollega om hjälp. Efter att ha kollat med en kollega två gånger, hävdade han att biljetten _inte_ var biljetterad pga av double open jaw. Jag sa i samtalet igår att om double open jaw är förbjudet, så jag kan jag lägga till feeder flight BKK-CGK för att undvika detta (har tidigare fått igen double open jaws så pushade inte alltför mycket på just det). Han lade till denna feeder och skickade till backoffice igen, med förhoppningen att de nu ska kunna biljettera LGW-NBO-BKK, BKK-CGK-AMS - bara att hoppas att backoffice löser detta.

Det är så sinnessjukt låg nivå på kundtjänst just nu. Upplevde att när man kunde lägga till ben-för-ben på Star Alliance kunde man åtminstone ’guida’ agenterna vad de skulle göra.

Hur kan man se om resan faktiskt är biljetterad?
Håller med dig om nivån för medarbetarna. Jag har haft tur flera samtal på rad nu och har fått prata med riktiga experter, har varje gång ringt på vanliga sas-numret och inte 2-4-1. Klickar alltid bort att jag vill tala med engelsktalande.

Om någon sätter dig på hold så är min erfarenhet att agenten är okunnig och resan kommer inte att kunna bokas. Dessa personer skriver ned din önskade rutt på typ en post-it och sedan sätts man på hold i 20 minuter och när agenten kommer tillbaka så säger personen att resan ej kan bokas pga si och så.

De experter som lyckades boka min resa söker ben för ben, enligt dina önskemål. Har aldrig blivit satt på hold av dessa personer.
 
Tittat lite närmare på ombokningsmailen nu, har bara fått återbetalning för mig+infant så saknas en utbetalning på 1.6k för min sambo. Står uttryckligen refund amount så det har bara inte betalats ut, hoppas de kan lösa det lite fortare. Fortf dyrt med 7.2k dock, verkar som Karibien/MLE har lite högre skatter än andra resmål.
MLE har höga avgifter för business, avgående

1737561974551.png
 
Jag behöver bränna min Amex 2-4-1 innan den går ut och iom att jag lyckats samla en hel poäng i ladorna så tänkte jag vara så fräck attjag trots dubbla poäng för att åka med VN, gör detta, fast i business. Har hittat en del options del via CDG med AF/VN samt via FRA med SK/VN. Från CDG trafikerar VN med A350 och fån FRA med B787. Är det hugget soms tucket eller viken har bäsat hårdvaran?
 
Förstått att CDG har relativt höga skatter för resor i business, likt LHR. Minskar den om man endast gör connection och flyger t.ex. ARN-CDG-XXX istället för endast CDG-XXX på samma sätt som på LHR? Om ja, någon som vet vad av detta vi slipper om vi lägger till anslutningsflyg ARN-CDG tor? Passenger Solidarity Fee 2 208 SEK? Givetvis med tillkommande skatter/avgifter för de sträckor vi lägger till.

Nu är det en petitess i sammanhanget, fortfarande en bra deal och vi kommer att boka oavsett - är mest nyfiken.
1737650565178.png
 
Förstått att CDG har relativt höga skatter för resor i business, likt LHR. Någon som vet vad av detta vi slipper om vi lägger till anslutningsflyg ARN-CDG tor? Passenger Solidarity Fee 2 208 SEK? Givetvis med tillkommande skatter/avgifter för de sträckor vi lägger till.

Nu är det en petitess i sammanhanget och fortfarande en bra deal - är mest nyfiken.
Visa bifogad bild 162020
Hade samma när vi flög GOT-CPH-CDG-MLE. Den ska ju inte gälls vid transit vad jag googlat mig fram till men inte börjat tjafsa om det än :)
 
Någon som har koll på hur man bokar plats på Kenyan business award? Går inte o komma in på additional services på deras sida för bokningen. Finns det något annat tredjepartsbolag inom Skyteam som det funkar hos kanske?
 
Toppen