Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

När detta med SkyTeam begav sig, så tyckte jag en stor förbättring var att poängen för SK-flygningar trillade in i princip innan man kommit fram till gaten. Appen brukade plinga till när jag stängde av flygplansläget.

Men senaste resorna har det inte funkat alls så, och jag sitter för tillfället och väntar in poäng för en flygning i tisdags.
Har ni andra märkt en liknande regression, eller kanske något mönster i detta? Ni som har insikt i det tekniska, vågar ni er på en gissning varför detta skett?

Det är egentligen ingen ko på isen, men tyckte det var kul att få poängen direkt, bättre endorfinkick än alla skruttiga sociala medier.
Det varierar, möjligen har jag sett ett mönster mellan SAS Connect och Mainline å ena sidan och wet lease operatörerna å den andra. Sedan dröjer det alltid rätt många dagar för travel passresor att komma in.

Gissar på att besparingen du gör för att inte påbörja resan på LHR inte är tillräckligt pga den extra flygplatsen du besöker. Dessutom har du kvar LHR så måste ändå besöka det.
Varför svara om du inte har en aning?
Kan skatterna verkligen ha blivit rätt här?
Resan är för 1 person.
Jag bokade först en skyteam award med 2-4-1 online lhr-yyz-jfk-lhr.
Ca 4500 i skatter.
Ringde in för att boka om och lägga på stockhol så det blir
Arn-lhr-yyz-jfk-lhr-arn.

Nu har jag fått betala 500kr extra i skatter. Borde inte skatterna blivit lägre i och med att jag slipper Englands höga skatter?
Resan är i september.
Det har blivit fel. Som andra säger, du skall få tillbaka skatter när du inte längre startar i LHR. Ring SAS.

Försöker boka min första bonusresa med Skyteam, inte helt lätt med de nya reglerna. :rolleyes:

Vill åka Arn-Sez. Lyckas hitta open jaw business: Arn-Nbo//Nbo-Cdg. Ska jag ringa in och boka det först? Sedan lägga på feederflight i ekonomi: Nbo-Sez, Sez-Nbo och Cdg-Arn?

Helt otroligt. Har spenderat en timme med tre olika medarbetare nu (Amex voucher-numret), den ena värre än den andra. Är det inkompetent personal eller är det ett dåligt IT-system? Troligtvis både och. Några sammandrag:

- "Det finns ett direktplan från Arlanda till Seychellerna".

- Du som kund kan ibland boka flighter online som vi på kundservice inte kan boka. (Hur ska detta kunna vara möjligt??)

- "Man kan inte blanda ekonomi och business, inte ens med feederflight".

- "Den resan du ser kan du inte boka, det är bara spökplatser". (Under samtalets gång bokar jag sedan resan och läser upp bokningsreferensen).

Är det bättre att ringa efter klockan 17 så att vanliga kundservice svarar? Kan vanliga kundservice hantera voucherbokningar?

Helt otroligt. Har spenderat en timme med tre olika medarbetare nu (Amex voucher-numret), den ena värre än den andra. Är det inkompetent personal eller är det ett dåligt IT-system? Troligtvis både och. Några sammandrag:

- Du som kund kan ibland boka flighter online som vi på kundservice inte kan boka. (Hur ska detta kunna vara möjligt??)

- "Den resan du ser kan du inte boka, det är bara spökplatser". (Under samtalets gång bokar jag sedan resan och läser upp bokningsreferensen).

Är det bättre att ringa efter klockan 17 så att vanliga kundservice svarar? Kan vanliga kundservice hantera voucherbokningar?
Välj engelska direkt, eventuellt får du någon i UK :)

• Gilla
Reactions: Gus

Ringde in och bokade 3 pers ARN-AMS-MAD-CUN igår där första benet var ekonomi och resten business allt frid och fröjd... Efter 1h fick jag sms från SAS att bokningen är ogiltig och att jag skulle kontakta dom. Hittade business med KLM kvällen innan till Amsterdam så får bli en övernattning där.

Står så här på hemsidan.

• Du kan kombinera reseklasser för dina ut- och hemresor (t.ex. utresa i Economy och hemresa i Business), men du kan inte kombinera bokningsklasser i en enda riktning (t.ex. CPH–AMS i Economy och AMS–JFK i Business).

Ringde in och bokade 3 pers ARN-AMS-MAD-CUN igår där första benet var ekonomi och resten business allt frid och fröjd... Efter 1h fick jag sms från SAS att bokningen är ogiltig och att jag skulle kontakta dom. Hittade business med KLM kvällen innan till Amsterdam så får bli en övernattning där.

Står så här på hemsidan.

• Du kan kombinera reseklasser för dina ut- och hemresor (t.ex. utresa i Economy och hemresa i Business), men du kan inte kombinera bokningsklasser i en enda riktning (t.ex. CPH–AMS i Economy och AMS–JFK i Business).
Ja, precis. Men samtidigt står det ju såhär.

"Vårt Customer Service-team kan hjälpa medlemmar med att lägga till anslutningsflyg (inklusive flygningar i en annan bokningsklass) på befintliga bonusbokningar hos partnerflygbolag om den ursprungliga bokningens pris inte ändras (inrikes eller bokning i samma geografiska zon) och om bokningen görs i samma eller en lägre bokningsklass jämfört med den ursprungliga bokningen."

Jag tolkar det som att en originalresa måste vara i samma bokningsklass men sedan kan man ringa in och ändra resan och lägga på anslutningsflighter i en annan bokningsklass? Du borde alltså först ha kunnat boka AMS-MAD-CUN i business och få den biljetterad och klar. Sedan ringa in och lägga till ARN-AMS i ekonomi och betala 150 kr för ändringen. Någon mer som förstått reglerna på detta sätt?

Toppen