Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så, jag står kvar vid min poäng att rätt eller fel strategiskt val: SAS är ett Skandinaviskt flygbolag med huvudsysselsättning (rätt eller fel) frakta människor inom Skandinavien eller till destinationer nära Skandinavien (Europa) QUOTE]

Instämmer, efter att ha läst din statistik ovan så måste detta vara huvuduppgiften idag. Frågan jag ställer mig är om detta är vad SAS bör göra i framtiden och vad deras långsiktiga strategi i frågan är? Man bör kanske ha svaret på dessa frågor innan man direkt säger att det är Norwegian som vi skall ha i åtanke när vi disskuterar "EB 2". Vill man kraftigt satsa på EU och longhaul så vore väl ett uppgraderat EB en av nycklarna att vinna FQT's top of heart.

Ett lite tips är att sondera Sasgroup.net
SAS Group

Titta lite på senare tids analytikerpresentationer och dyl. Då kan man bilda sig en uppfattning av detta själv. Kanske drar du andra slutsatser?

Om du tittar på intjäning inom Europa och Norden för SAS GO och PLUS, hur detta har (till stor del, men inte för alla) förbättras under senare åren. Jag uppfattade genom mina professionella relationer med EB (och iofs M&M) under åren 2007-08 att SAS EB var en eftertanke inom koncernen. Men efter lite reflektion inser man vilken kassako detta kan vara, och hur man kan skapa en inlåsningseffekt för storkunder.

Nedan har du en rätt gammal artikel om United Mileage Plus. Men slutsatserna är rätt intressanta:
United Airlines' Undisclosed $15 billion Asset

Sedan har jag sagt ett antal gånger att jag inte är 100% tror på nuvarande strategi. Kan lilla Finland ha ett lönsammare flygbolag med så passa många långsträckor, borde det finns ett utrymme inom Skandinavien för något liknande.

Vissa bolag som BA har jo valt en helt annan strategi. Nu minns jag inte exakta siffror, men antalet passagerare på BA är väl idag i runt 25-30m per år, ner från ca 40m 1999-2000. BA har valt att lägga ner nästa all Europa och inrikes trafik som inte går via London. Skämtsamt kallas jo bolaget numera för London Airways :)

Absolut, mitt inlägg var inte baserat på mina slutsatser (med risk för att bli för OT och bli hänvisad till en annan tråd) den var enbart ett iaktagande om hur EB kan ses. Tycker din analys verkar klockren och helt klart så ändrade jag lite inställning till hur jag ser på saker och ting.

Ahhh, kan inte hålla mig från att bli OT ändå, instämmer helt med dina tankar om långlinjer, var inne på wikipedia och kollade på historiska destinationer, där fanns ett antal jag gärna hade återinfört, några borde tom kunna bli lönsamma. Det kräver dock mer än ett bra EB, det krävs bra feeding och antagligen lite copy paste från BA.

Om man får ta tråden tillbaka till att spekulera vad EB 2.0 och EBD kunde innebära så kommer här min gissningar och långa och många kommentarer.

Jag gissar att EB kommer att ta modell från AC Aeroplan med sin SuperElite nivå. Nu har jag inte själv erfarenhet av denna nivå, men vad jag snabbt läser på nätet så är fördelarna närmast kopplade till egen incheckningsdisk, "flygplatsconcierge" samt bättre möjligheter att uppgradera. Samma lounge etc. Om vi tittar på närmare konkurrens, så kunde jag tänka mig att SAS har kollat på Finnairs Platinum-nivå. Här är väl de största fördelarna fler poäng, samt fler uppgraderingsvouchers. Jag bortser från first class lounge access, då *A inte har den principen. Både AC SE och AY Plat har ungefär samma 100k miles kravet (antar att 150k AY poäng motsvarar 100k miles) eller ca 100 segment (AY har 94) per år, därför anser jag de vara jämförbara.

Nu verkar vi väl vara ganska eniga här på forumet att SAS Plus inte är mycket av en uppgradering då vi snackar om status-passagerare som ändå har lounge och fast track. Så uppgraderingsvouchers short-haul är inte mycket av en förmån. Att EBD skulle få en egen serviceperson på flygfältet har jag svårt att se då det skulle troligtvis innebära personalkostnader. Då förblir som extra förmåner för en EBD nivå högsta prio på väntelista samt fler poäng. Annat som jag kan tänka mig är gratis EBS till partner och kanske hotellfördelar (typ club carlson gold eller hilton gold) samt bättre award-tillgänglighet på SK. Frågan blir då om det är tillräckligt?

Observera att AC gör något mycket intressant med sin Elite-nivå (*G) där man har inom Elite olika nivåer och förmåner beroende på antalet poäng man tjänar in. Det kunde vara intressant för SAS att se på också, mycket likt vad som tidigare diskuterats på detta forum.

Sedan lite om SAS och vad de kan göra:

Jag anser mig själv vara i SAS målgrupp. Jag reser 80-100 segment per år, varav 90% inom Norden. Senaste månaderna har det varit ganska jämnt mellan SAS och AY, kryddat med lite DY då och då. Så vad borde SAS göra för att få mig att flyga endast med dem, det är väl det som är frågan?

Tyvärr har EB mycket lite med det att göra. Jag kan inte välja själv vad jag flyger med, utan företagspolicy är alltid en kombination av pris samt tidtabell, och i vissa fall flexibilitet. I viss mån kan jag arrangera min tidtabell så att jag kan på det sättet välja flygbolag, men det är endast om jag är nära att missa EBG gränsen som jag börjar trixa. Jag kunde möjligen uppnå 100 segment på SAS om jag riktigt fokuserade, men jag har svårt att se vilka förmåner SAS kunde erbjuda som skulle få mig att bete mig på det sättet. Inte ens HON-liknande förmåner kunde få mig att göra så. Det är inte så att jag har tid att sitta i en FCL och dricka Blue Label och röka cigarr på arbetsresor!

Jag förstår att EBD behövs, men jag ser det mer som att premiera dem som redan reser mycket, inte som att locka nya kunder. Möjligen förhindrar det att kunder lämnar SAS. Men för att SAS skall få mer trafik så är det närmast en fråga om bra tidtabeller och lockande pris. SAS måste ha en aktivare och aggressivare prissättning för företagskunder. För närvarande är det enda som krävs för mig att switcha till DY att de får hyfsade tidtabeller till/från HEL. Skulle jag gilla att bara flyga DY? Nej, för då får jag inte ta familjen med i lounge de få gånger vi åker privat. Kan jag göra något åt saken om DY är bästa valet även med tanke på tidtabell? Nej, pga företagspolicy.

Väntar med spänning vad som komma skall, men ser redan framför mig "besviken på EB 2.0" tråden här på BC.se :)

Ha en skön början på hösten allesammans!

Senator, intressanta siffror.

Med dessa blir det mindre och mindre försåligt att SAS hub ligger i Köpenhamn, detta är en anledning kanske inte största (vilket är att jag anser att flygplanen är ålderstigna och servicen är undermålig och ibland direkt otrevlig) till att jag aktivit undviker att flyga SAS.

Nu berör ju detta inte direkt EB, men frågan är som skrivits tidigare i tråden. Hur mycket driver det 5% långdistance flyget kunder att också söka sig till SAS för Skandinaviska/inter-skandinaviska flyg.

Som de flesta andra här så är jag styrd av kostnad/tidtabell när jag åker i arbetet, och får säga att då jag oftast åker söderut i landet så har det i huvudsak varit tåg som gällt inom Sverige. Vet inte exakt hur tågnätet ser ut i Norge men siffrorna indikerar att det inte är lika bra ställt där...

Alltså kanske Norwegian inte är SAS värsta konkurent utan ett utbyggt tågnät inom Norge. Häri kanske också finns möjligheter för EB programmet, om man inte enbart ser över just flygresan utan helheten (dvs sammarbete SAS/SJ/(DK/NO motsv)

Senator, intressanta siffror.

Med dessa blir det mindre och mindre försåligt att SAS hub ligger i Köpenhamn, detta är en anledning kanske inte största (vilket är att jag anser att flygplanen är ålderstigna och servicen är undermålig och ibland direkt otrevlig) till att jag aktivit undviker att flyga SAS.

Nu berör ju detta inte direkt EB, men frågan är som skrivits tidigare i tråden. Hur mycket driver det 5% långdistance flyget kunder att också söka sig till SAS för Skandinaviska/inter-skandinaviska flyg.

Som de flesta andra här så är jag styrd av kostnad/tidtabell när jag åker i arbetet, och får säga att då jag oftast åker söderut i landet så har det i huvudsak varit tåg som gällt inom Sverige. Vet inte exakt hur tågnätet ser ut i Norge men siffrorna indikerar att det inte är lika bra ställt där...

Alltså kanske Norwegian inte är SAS värsta konkurent utan ett utbyggt tågnät inom Norge. Häri kanske också finns möjligheter för EB programmet, om man inte enbart ser över just flygresan utan helheten (dvs sammarbete SAS/SJ/(DK/NO motsv)

Ta en titt på en karta över Norge så tror jag du kommer inse att ett utbyggt tågnät med all sannolikhet är, hmmm, synnerligen osannolikt...;-)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen