Om man får ta tråden tillbaka till att spekulera vad EB 2.0 och EBD kunde innebära så kommer här min gissningar och långa och många kommentarer.
Jag gissar att EB kommer att ta modell från AC Aeroplan med sin SuperElite nivå. Nu har jag inte själv erfarenhet av denna nivå, men vad jag snabbt läser på nätet så är fördelarna närmast kopplade till egen incheckningsdisk, "flygplatsconcierge" samt bättre möjligheter att uppgradera. Samma lounge etc. Om vi tittar på närmare konkurrens, så kunde jag tänka mig att SAS har kollat på Finnairs Platinum-nivå. Här är väl de största fördelarna fler poäng, samt fler uppgraderingsvouchers. Jag bortser från first class lounge access, då *A inte har den principen. Både AC SE och AY Plat har ungefär samma 100k miles kravet (antar att 150k AY poäng motsvarar 100k miles) eller ca 100 segment (AY har 94) per år, därför anser jag de vara jämförbara.
Nu verkar vi väl vara ganska eniga här på forumet att SAS Plus inte är mycket av en uppgradering då vi snackar om status-passagerare som ändå har lounge och fast track. Så uppgraderingsvouchers short-haul är inte mycket av en förmån. Att EBD skulle få en egen serviceperson på flygfältet har jag svårt att se då det skulle troligtvis innebära personalkostnader. Då förblir som extra förmåner för en EBD nivå högsta prio på väntelista samt fler poäng. Annat som jag kan tänka mig är gratis EBS till partner och kanske hotellfördelar (typ club carlson gold eller hilton gold) samt bättre award-tillgänglighet på SK. Frågan blir då om det är tillräckligt?
Observera att AC gör något mycket intressant med sin Elite-nivå (*G) där man har inom Elite olika nivåer och förmåner beroende på antalet poäng man tjänar in. Det kunde vara intressant för SAS att se på också, mycket likt vad som tidigare diskuterats på detta forum.
Sedan lite om SAS och vad de kan göra:
Jag anser mig själv vara i SAS målgrupp. Jag reser 80-100 segment per år, varav 90% inom Norden. Senaste månaderna har det varit ganska jämnt mellan SAS och AY, kryddat med lite DY då och då. Så vad borde SAS göra för att få mig att flyga endast med dem, det är väl det som är frågan?
Tyvärr har EB mycket lite med det att göra. Jag kan inte välja själv vad jag flyger med, utan företagspolicy är alltid en kombination av pris samt tidtabell, och i vissa fall flexibilitet. I viss mån kan jag arrangera min tidtabell så att jag kan på det sättet välja flygbolag, men det är endast om jag är nära att missa EBG gränsen som jag börjar trixa. Jag kunde möjligen uppnå 100 segment på SAS om jag riktigt fokuserade, men jag har svårt att se vilka förmåner SAS kunde erbjuda som skulle få mig att bete mig på det sättet. Inte ens HON-liknande förmåner kunde få mig att göra så. Det är inte så att jag har tid att sitta i en FCL och dricka Blue Label och röka cigarr på arbetsresor!
Jag förstår att EBD behövs, men jag ser det mer som att premiera dem som redan reser mycket, inte som att locka nya kunder. Möjligen förhindrar det att kunder lämnar SAS. Men för att SAS skall få mer trafik så är det närmast en fråga om bra tidtabeller och lockande pris. SAS måste ha en aktivare och aggressivare prissättning för företagskunder. För närvarande är det enda som krävs för mig att switcha till DY att de får hyfsade tidtabeller till/från HEL. Skulle jag gilla att bara flyga DY? Nej, för då får jag inte ta familjen med i lounge de få gånger vi åker privat. Kan jag göra något åt saken om DY är bästa valet även med tanke på tidtabell? Nej, pga företagspolicy.
Väntar med spänning vad som komma skall, men ser redan framför mig "besviken på EB 2.0" tråden här på BC.se
Ha en skön början på hösten allesammans!