charlesswe
Medlem
Förstår fortfarande inte varför folk här är så upprörda att EBG kräver bara 50k när det finns andra programm som TK och A3 se kräver betydligt mindre för samma förmåner. No big deal.
Så kan vi gissa på att Scandiloungerna blir Diamondlounger och alla *G inklusive EBG går in i Businessloungerna? Liknar isåfall det som Miles&More verkar ha i ankarna med sina SEN lounger.
Nu vill vi ha facit, tack!
SAS?
Fast det handlar inte bara om att kunna attrahera en person. Det är ganska dyrt. Om SAS enda uppgift var att attrahera dig så skulle de kunna göra det, men de skulle inte tjäna speciellt bra på det. Jag har svårt att se att SAS är så otroligt fel ute med sin produkt med tanke på kundunderlaget. Det finns mycket man kan önska att de gjorde annorlunda, men jag tror inte det kommer bli speciellt stora förändringar. Man måste ju trots allt fylla sina flyg för att tjäna pengar.
Jag tror att jag precis kommit på lösningen!
Huvuddelen av pengarna finns i volymerna, men som sagt ovan är det trevligt att även tjäna pengar på de som är villiga att betala mer. De som är ute efter en upplevelse mer än bara transport.
Svaret då?
Var båda.
Glöm go, plus, business osv. Introducera Basic och First.
Basic ska konkurrera med Norwegian och andra lcc, First ska konkurrera med det bästa av de bästa.
4-6 riktiga First stolar (med IFE osv) även på korta resor. Valet service, 300% poäng, SASFCT/FCL, bil till och från planet osv. Helt enkelt en extrem upplevelse för de som är villiga att betala.
Basic är precis som det låter, en biljett där man inte ens får kaffe eller vatten.
![]()
Wow SAS FCT. Det vore något!
Dessutom skulle man ge Pandions tillträde till FCT/FCL och "äntligen" ge lite recog till dessa. Jag tror att det är genomförbart och sponant känns min tanke, efter ett glas mycket gott vin, igår lika brilliant idag.![]()
Ta det bästa från andra, vad heter det där som SQ har där man får beställa maten i förväg? Det ska vara med, osv, osv.
Förstår fortfarande inte varför folk här är så upprörda att EBG kräver bara 50k när det finns andra programm som TK och A3 se kräver betydligt mindre för samma förmåner. No big deal.
Jag tror SAS linjenät passar Kalle Kuling lika dåligt som mig, med andra ord är jag nog inte ensam om att välja bort SAS pga bristen på destinationer utanför Europa. Spåret om att man kan sälja is till eskimåer har väl ingenting med mig som person att göra?När du ovan sa att du flyger till olika destinationer och SAS inte flyger dit. Det var ditt argument. Dock är ju det endast ett argument för att SAS inte passar dig, vilket påpekades. Då valde du ett nytt spår om att man kan sälja luft till o med, så allt går att sälja. Det var det jag påpekade, att SAS har en marknad som är ganska liten och den kan omöjligen tillfredsställa lika många som LH-gruppen kan.
Jag har slutat påpeka att jag inte gillar SAS, däremot framför jag mina åsikter med vad SAS gör bra eller inte bra. Det är väl ett fritt forum?Det blir ju lite tradigt när det ska påpekas i varenda tråd som SAS diskuteras att du inte gillar SAS. Vi har förstått det. Jag är inget fanboy av SAS heller och inte av LH heller för den delen.
Det fåniga är att fria åsikter inte accepteras.Låt oss hellre diskutera riktiga alternativ som SAS kan tänkas göra, men att hela tiden jämföra med ett bolag som är flera ggr större och som servar en hemmamarknad som är 10ggr större än SAS är ju bara fånigt till slut.
Om det inte är SAS problem, vems är problemet i så fall?Du avslutar med att säga att SAS problem är att "de tror de kan premium men är ett lågservicebolag". Det må vara sant att de tror så och är så, men jag har väldigt svårt att tro att det är SAS problem. Jag kan ju ha fel, jag har inte alls den insynen i SAS för att kunna avgöra, men jag tror SAS problem är större än så. De har dyr personal, gamla (dyra) plan och en organisation som inte hängt med. Det är min teori iaf.
Jag tror SAS linjenät passar Kalle Kuling lika dåligt som mig, med andra ord är jag nog inte ensam om att välja bort SAS pga bristen på destinationer utanför Europa. Spåret om att man kan sälja is till eskimåer har väl ingenting med mig som person att göra?
Uhhmmm... du kan spela martyr om du vill, det är okej. Jag har aldrig sagt att några åsikter inte får finnas. Jag sa jag tyckte det blir tradigt, det är ju ganska stor skillnad anser jag. Du sa vad du tyckte, jag sa vad jag tyckte, det var inte mer än så. Jag har inte förespråkat censur eller förbud. Jag anser inte jag har gjort påhopp, men om det uppfattas som så ber jag om ursäkt, det var aldrig min mening.Jag har slutat påpeka att jag inte gillar SAS, däremot framför jag mina åsikter med vad SAS gör bra eller inte bra. Det är väl ett fritt forum?
Det fåniga är att fria åsikter inte accepteras.
Ja, jag anser det vara ett bättre företag att jämföra. Det finns helt klart en hel del jämförelser man kan göra där som är intressanta anser jag. De har inte direkt någon intra-Nordisk traffik till skillnad från SAS och vice versa.Jag kan jämföra med Finnair om det gör dig muntrare. Där har man insett vikten av en hållbar strategi.
Detta får isf klassas som ett språkligt missförstånd av mig. Uttrycket "X är Ys problem" brukar användas som ett sätt att beskriva varför någon har problem eller dylikt. Om du sa det för att säga att SAS är ansvariga för sina egna beslut så kan jag ju inte annat än hålla med, det är ju ganska så självklart anser jag.Om det inte är SAS problem, vems är problemet i så fall?
Givetvis har de andra problem också, men nummer ett är att inse vem man är och vilka resurser man har. Därefter sikta på rimliga mål (marknader). Som det är nu känns SAS väldigt spretigt med strölinjer hit och dit med plan som kanske går i tid, kanske är försenade, eller kanske inte går alls.
JEn side note till Senator.
SAS Mission är som du påpekar: We provide Best Value for Time and Money to Nordic Travelers whatever purpose of their journey.
Det står inte explicit att det är resande inom norden utan bara nordiska resenärer.
Detta påpekar du också genom att säga att SAS flyger resenärer inom Norden samt ut ur Norden. Hängslen och livremmar.
Dessutom är det tydligt att man försöker tillfredställa hela kakan av resenärer när man bör fokusera på ett fåtal kundgrupper och optimera därifrån.
Så, jag står kvar vid min poäng att rätt eller fel strategiskt val: SAS är ett Skandinaviskt flygbolag med huvudsysselsättning (rätt eller fel) frakta människor inom Skandinavien eller till destinationer nära Skandinavien (Europa) och att därmed är deras huvudkonkurrent Norwegian och ändringar som diskuteras i denna tråd syftar mot förbättrade konkurrensvillkor mot Norwegian.
Men om kontentan av ditt resonemang är att SAS Eurobonus riktar in sig på att bräda Norwegian och deras FFP/Norwegian Rewards så undrar jag verkligen vilka "enhancements" som ligger i pipen?![]()