Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår fortfarande inte varför folk här är så upprörda att EBG kräver bara 50k när det finns andra programm som TK och A3 se kräver betydligt mindre för samma förmåner. No big deal.

Tyvärr tycker jag alla dessa jämförelser med Lufthansa, BA, Air France blir lite missvisande.

Rätt eller fel: SAS har valt en strategi där kärnverksamheten är att flyga nordiska medborgare inom Norden, eller ut från Norden. Om någon hade tagit sig tiden att kolla vad SAS själva skriver så står det så här:

Mission
We provide Best Value for Time and Money to Nordic Travelers whatever purpose of their journey.

Utan att jag har fått sitta med i strategigrupper inom SAS Group skulle jag definiera:
Time: frekvent tidtabell inom Norden
Money: "prisvärda" biljetter inom kärnmarknaden

Åter igen, rätt eller fel: SAS ser Norwegian som sitt största hot. Alla ändringar i produkter, tjänster, bonusprogram och dyl är riktat mot att ge SAS konkurrensfördelar mot Norwegian.

En positive trend är att man sakta med säkert börjar titta på marknaden utanför Europa igen med en expansive investering från 2014 och 2015 med nya flygplan. Min personliga åsikt är att SAS satsade fel: strunta i Norwegian och bygg ett Long-Haul nätverk i stället som Finnair har gjort.

Last edited:
Så kan vi gissa på att Scandiloungerna blir Diamondlounger och alla *G inklusive EBG går in i Businessloungerna? Liknar isåfall det som Miles&More verkar ha i ankarna med sina SEN lounger.

Det låter otroligt för mig, ser inga förändringar där. Chefen för SAS lounger kommer på tvåårsfesten, ni får bjuda henne på Champagne och fråga :)

Nu vill vi ha facit, tack!
SAS?

Facit kommer i formen av en pressrelease när det är klart är officiella svaret.

Fast det handlar inte bara om att kunna attrahera en person. Det är ganska dyrt. Om SAS enda uppgift var att attrahera dig så skulle de kunna göra det, men de skulle inte tjäna speciellt bra på det. Jag har svårt att se att SAS är så otroligt fel ute med sin produkt med tanke på kundunderlaget. Det finns mycket man kan önska att de gjorde annorlunda, men jag tror inte det kommer bli speciellt stora förändringar. Man måste ju trots allt fylla sina flyg för att tjäna pengar.

Problemet är tyvärr inte SAS utan vi resenärer. Om alla bara jagar sista kronan på biljetterna kan man inte förvänta sig en lyxig produkt, fick ett par sköna citat från Singapore Airlines förra veckan som kommer snart i en artikel om just detta.

Jag tror att jag precis kommit på lösningen!

Huvuddelen av pengarna finns i volymerna, men som sagt ovan är det trevligt att även tjäna pengar på de som är villiga att betala mer. De som är ute efter en upplevelse mer än bara transport.

Svaret då?

Var båda. :)

Glöm go, plus, business osv. Introducera Basic och First.

Basic ska konkurrera med Norwegian och andra lcc, First ska konkurrera med det bästa av de bästa.

4-6 riktiga First stolar (med IFE osv) även på korta resor. Valet service, 300% poäng, SASFCT/FCL, bil till och från planet osv. Helt enkelt en extrem upplevelse för de som är villiga att betala.

Basic är precis som det låter, en biljett där man inte ens får kaffe eller vatten.

:D

Med tanke på att dom flesta inte väljer att betala ett par hundralappar extra för Plus så är det nog inte så många som vill betala 22000kr för att flyga till London. Fullständigt orealistiskt från den Skandinaviska marknaden, å andra sidan var du nog inte så allvarlig :)

Wow SAS FCT. Det vore något!

Arlanda VIP finns redan idag. Bara 85.000kr exkl moms per år, blir inte så farligt om man slår ut det på antalet resor:
Årskort | Stockholm Arlanda Airport

Dessutom skulle man ge Pandions tillträde till FCT/FCL och "äntligen" ge lite recog till dessa. Jag tror att det är genomförbart och sponant känns min tanke, efter ett glas mycket gott vin, igår lika brilliant idag. :)

FCT/FCL är en Lufthansa produkt och inte öppen för någon annan.

Ta det bästa från andra, vad heter det där som SQ har där man får beställa maten i förväg? Det ska vara med, osv, osv.

"Book the cook" menar du? Det är inte så coolt som det låter enligt min erfarenhet men vore ju lite kul.

Förstår fortfarande inte varför folk här är så upprörda att EBG kräver bara 50k när det finns andra programm som TK och A3 se kräver betydligt mindre för samma förmåner. No big deal.

Exakt. Och antalet poäng som behövs definerar också vad som erbjuds :)

När du ovan sa att du flyger till olika destinationer och SAS inte flyger dit. Det var ditt argument. Dock är ju det endast ett argument för att SAS inte passar dig, vilket påpekades. Då valde du ett nytt spår om att man kan sälja luft till o med, så allt går att sälja. Det var det jag påpekade, att SAS har en marknad som är ganska liten och den kan omöjligen tillfredsställa lika många som LH-gruppen kan.
Jag tror SAS linjenät passar Kalle Kuling lika dåligt som mig, med andra ord är jag nog inte ensam om att välja bort SAS pga bristen på destinationer utanför Europa. Spåret om att man kan sälja is till eskimåer har väl ingenting med mig som person att göra?

Det blir ju lite tradigt när det ska påpekas i varenda tråd som SAS diskuteras att du inte gillar SAS. Vi har förstått det. Jag är inget fanboy av SAS heller och inte av LH heller för den delen.
Jag har slutat påpeka att jag inte gillar SAS, däremot framför jag mina åsikter med vad SAS gör bra eller inte bra. Det är väl ett fritt forum?

Låt oss hellre diskutera riktiga alternativ som SAS kan tänkas göra, men att hela tiden jämföra med ett bolag som är flera ggr större och som servar en hemmamarknad som är 10ggr större än SAS är ju bara fånigt till slut.
Det fåniga är att fria åsikter inte accepteras.
Jag kan jämföra med Finnair om det gör dig muntrare. Där har man insett vikten av en hållbar strategi.

Du avslutar med att säga att SAS problem är att "de tror de kan premium men är ett lågservicebolag". Det må vara sant att de tror så och är så, men jag har väldigt svårt att tro att det är SAS problem. Jag kan ju ha fel, jag har inte alls den insynen i SAS för att kunna avgöra, men jag tror SAS problem är större än så. De har dyr personal, gamla (dyra) plan och en organisation som inte hängt med. Det är min teori iaf.
Om det inte är SAS problem, vems är problemet i så fall?
Givetvis har de andra problem också, men nummer ett är att inse vem man är och vilka resurser man har. Därefter sikta på rimliga mål (marknader). Som det är nu känns SAS väldigt spretigt med strölinjer hit och dit med plan som kanske går i tid, kanske är försenade, eller kanske inte går alls.

En side note till Senator.
SAS Mission är som du påpekar: We provide Best Value for Time and Money to Nordic Travelers whatever purpose of their journey.
Det står inte explicit att det är resande inom norden utan bara nordiska resenärer.
Detta påpekar du också genom att säga att SAS flyger resenärer inom Norden samt ut ur Norden. Hängslen och livremmar.
Dessutom är det tydligt att man försöker tillfredställa hela kakan av resenärer när man bör fokusera på ett fåtal kundgrupper och optimera därifrån.

Last edited:
Jag tror SAS linjenät passar Kalle Kuling lika dåligt som mig, med andra ord är jag nog inte ensam om att välja bort SAS pga bristen på destinationer utanför Europa. Spåret om att man kan sälja is till eskimåer har väl ingenting med mig som person att göra?

Det var inte jag utan du som tog upp att du var missnöjd för de inte flög till dina destinationer, när det påpekades att det var ditt problem och inte SAS var ditt svar att man kan sälja is till eskimåer. Var inte mer än så och det var det jag kommenterade. Det var inte menat som ett personligt påhopp eller så, utan bara som en kommentar på vad som skrevs.

Jag har slutat påpeka att jag inte gillar SAS, däremot framför jag mina åsikter med vad SAS gör bra eller inte bra. Det är väl ett fritt forum?

Det fåniga är att fria åsikter inte accepteras.
Uhhmmm... du kan spela martyr om du vill, det är okej. Jag har aldrig sagt att några åsikter inte får finnas. Jag sa jag tyckte det blir tradigt, det är ju ganska stor skillnad anser jag. Du sa vad du tyckte, jag sa vad jag tyckte, det var inte mer än så. Jag har inte förespråkat censur eller förbud. Jag anser inte jag har gjort påhopp, men om det uppfattas som så ber jag om ursäkt, det var aldrig min mening.
Jag kan jämföra med Finnair om det gör dig muntrare. Där har man insett vikten av en hållbar strategi.
Ja, jag anser det vara ett bättre företag att jämföra. Det finns helt klart en hel del jämförelser man kan göra där som är intressanta anser jag. De har inte direkt någon intra-Nordisk traffik till skillnad från SAS och vice versa.

Om det inte är SAS problem, vems är problemet i så fall?
Givetvis har de andra problem också, men nummer ett är att inse vem man är och vilka resurser man har. Därefter sikta på rimliga mål (marknader). Som det är nu känns SAS väldigt spretigt med strölinjer hit och dit med plan som kanske går i tid, kanske är försenade, eller kanske inte går alls.
Detta får isf klassas som ett språkligt missförstånd av mig. Uttrycket "X är Ys problem" brukar användas som ett sätt att beskriva varför någon har problem eller dylikt. Om du sa det för att säga att SAS är ansvariga för sina egna beslut så kan jag ju inte annat än hålla med, det är ju ganska så självklart anser jag.

JEn side note till Senator.
SAS Mission är som du påpekar: We provide Best Value for Time and Money to Nordic Travelers whatever purpose of their journey.
Det står inte explicit att det är resande inom norden utan bara nordiska resenärer.
Detta påpekar du också genom att säga att SAS flyger resenärer inom Norden samt ut ur Norden. Hängslen och livremmar.
Dessutom är det tydligt att man försöker tillfredställa hela kakan av resenärer när man bör fokusera på ett fåtal kundgrupper och optimera därifrån.

Som jag ser det, har SAS två stora kundgrupper:

Affärsresenärer och konsumenter. Norwegian och en del andra lågprisbolag som t.ex. EasyJet har till stor del fokuserat på konsumenter. Min analys är att SAS är nervösa att storkundssegmentet skall börja flyga Norwegian, så nu lägger man mycket krut på att behålla eller öka denna del av marknaden. Ändringar inom EuroBonus är ett verktyg i denna kamp, varför tror du Herr Kjos har kämpat så hårt mot att öppna upp igen för Eurobonus inom Norge?

Sedan är jag ganska överens med dig att SAS har haft en ständig identitetskris sedan 2000. Vad vill man vara?

Men, eftersom att jag är en data driven person har jag kollat upp fakta gällande SAS Gruppen. Där stämmer det att 57% av passagerartrafiken är inrikes eller inom Skandinavien. Det finns tyvärr inga siffror för Norden:

Capture.JPG

Källa: SAS Group | Interactive Analysis

Så, jag står kvar vid min poäng att rätt eller fel strategiskt val: SAS är ett Skandinaviskt flygbolag med huvudsysselsättning (rätt eller fel) frakta människor inom Skandinavien eller till destinationer nära Skandinavien (Europa) och att därmed är deras huvudkonkurrent Norwegian och ändringar som diskuteras i denna tråd syftar mot förbättrade konkurrensvillkor mot Norwegian.

Last edited:
Jag vet inte heller om andra europeiska bolag är något att stå efter. Air France/KLM går dåligt, Lufthansa går dåligt och även andra legacybolag går dåligt. Problemet är mer än bara SAS.

Så, jag står kvar vid min poäng att rätt eller fel strategiskt val: SAS är ett Skandinaviskt flygbolag med huvudsysselsättning (rätt eller fel) frakta människor inom Skandinavien eller till destinationer nära Skandinavien (Europa) och att därmed är deras huvudkonkurrent Norwegian och ändringar som diskuteras i denna tråd syftar mot förbättrade konkurrensvillkor mot Norwegian.

Men om kontentan av ditt resonemang är att SAS Eurobonus riktar in sig på att bräda Norwegian och deras FFP/Norwegian Rewards så undrar jag verkligen vilka "enhancements" som ligger i pipen? :confused:

Men om kontentan av ditt resonemang är att SAS Eurobonus riktar in sig på att bräda Norwegian och deras FFP/Norwegian Rewards så undrar jag verkligen vilka "enhancements" som ligger i pipen? :confused:

Nej, det sa jag inte. Det jag sa är att SAS EuroBonus som program är ett verktyg i kampen om affärskunder inom Norden. Jag jämför inte detta på något sätt med Norwegian Rewards men om man köper resonemangen att a) Skandinavien/Norden är SAS kärnmarknad och b) att Norwegian är det största hot SAS har så faller en del pusselbitar på plats med den ganska aggressiva satsningen på EuroBonus under senaste 2 åren.

Det har tidigare påpekats att det i hela *A i princip bara är LH-gruppen som har märkbart högre miles-tröskel för *G-status jämfört med EB. Det enda som särskiljer SAS är att man numera ger 100% intjäning på alla ekonomibiljetter. Vilket infördes efter att det visade sig vara det mest frekventa kundförslaget inför fjolårets Eurobonus 20-årsfirande. Att det kan kännas som att "folk är upprörda" handlar snarare om att detta forum inte på något sätt är representativt för EBs medlemsbas i stort. Utan att ha räknat på det vågar jag påstå, utan minsta tvekan, att badwill från "det är för lätt att bli EBG nu!!" är som en fis i rymden jämfört med den badwill som lägre intjäning på low economy-biljetter gjorde eller kommer att medföra om det återinförs.

Att M&M ideligen tas upp som jämförelse trots att programmet på nästan alla sätt, både vad gäller kvalgränser, linjenät, potentiella förmåner och marknadsandel utgör en extrem outlier inom *A är både förståeligt och ofattbart på samma gång.

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen