Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Anledningen att jag har SEN och inte EBG är att SEN ger mer fördelar för mig både inom som utom LH Group än vad EBG ger inom/utom SK Group. Sen är LH Groups tidtabell överlägsen SK Groups. De erbjuder ofta minst 3-4 avgångar per dag från destinationer utanför Europa. Kan rada upp fler anledningar men då hamnar vi alltför OT, var dock manad att svara på ett direkt påhopp till varför jag är SEN.

Påhopp? Kalibrera din radio vänligen.

Men alltså, 100k är ju ingen übernivå direkt. Det är vad man behöver för M&M Senator vilket är samma nivå som EBG. Skulle vi förvänta oss några revolutionerande förbättringar, så borde de snarare ha lagt nivån på runt 200k. Då börjar det bli lite svårt att uppnå iaf.

Nu tror jag mest det kommer att bli en liten förbättring mot hur EBG ser ut idag och sedan kommer EBG-nivån att degraderas rätt fort.

Blir det inte snarare som UAMP Platinum eller Premier 1k?
Det som är extra är uppgradering av kabinklass samt lättare att få tillgång till awards i premium kabiner bland annat.

SAS EBD skulle kunna ha liknande koncept att man får tillgång till specifika award-platser på longhaul med SK som inte EBB/EBS/EBD får tillgång till. Det skulle nog de flesta ite klaga på när det är så svårt att hitta platser i C till USA som exempel.
Man kanske även kan få X uppgraderingsvouchers på flyg inom europa från GO till Plus.

Visst att inte 100k miles är en övermäktig nivå att uppnå till EB, men det är det inte heller till UA. Med tanke på hur många resor inom europa som krävs tycker jag inte det är en orimlig nivå, för att inte tala om att behöva göra 80 tur och retur inom norden (som EBG) för att uppnå den nya nivån.
De som är aktiva på bc.se är inte direkt den genomsnittlige resenären hos SAS skulle jag gissa på. En EBD nivå skulle kunna stärka varumärket gentemot Norwegian om man får rätt typ av förmåner. Om jag inte har helt fel är väl Norwegian den största konkurrenten på SAS marknad i dagsläget.

Inte för undertecknad har så stor koll på HON/SEN/EBP etc så slog några funderingar mig. Det första att SEN loungerna kanske försvinner för *G och vad som sker med EB-systemet då. Och vad det finns för faktiska fördelar jämfört med EBG-EBD och då EBD-EBP. Lilla jag kan väl inte tänka på så mycket som kan läggas in bortsett från att ta bort lite EBG-prylar.

Tänkte även om man tar/ändrar EBS till ännu sämre, något i stil med Cathays marco polo där Green inte direkt är något, tex att man inte får sin 15% bonus längre utan denna flyttas upp till EBG.

Vill minnas att det i våras gick ut en enkät från SAS där man fick rangordna olika förmåner inom bonusprogrammet (både befintliga förmåner samt förslag på nya). Gissningsvis är det utfallet av det vi får se nu. Minns inte vad frågorna var men det var en hel del förslag på nya förmåner faktiskt, så det kanske inte bara är en "enhancement" där man tar bort förmåner från EBG för att få EBD att verka bättre. Att reta upp sina EBG för mycket tror jag faktiskt inte man vågar när man står på ruinens brant...

Vad kan vi tänka oss för EBD-förmåner som inte kostar någonting?

Min top-3 tipsrad blir:
Seatblock
VIssa awardplatser vikta för EBD
Någon extra %-enhet rabatt på bilhyra

Bubblare:
Automatisk uppgradering från Minus till Plus i mån av plats.

...men EBS har oförtjänt dåligt rykte. Visst är det en status som är enkel att nå för de flesta besökarna på forumet, men vi är ju inte riktigt målgruppen. SAS delar ut några förmåner som inte kostar dem något (extra väska, business-check-in och prio på väntelista) men som kanske får vågskålen att tippa över till SAS fördel när det är dags att boka resa. Givetvis passar man på att dela ut EBS frikostigt till alla som reser mer än en genomsnittlig semesterresenär. Ju större nät desto fler fiskar fångas...

Tror inte på seatblock heller. Det är en ganska svår sak att uppfylla. Tror att på en del pendlarlinjer är kabinerna dels fyllda, dels till ganska stor del besatta av EBG, varav en del då blir EBD om spekulationerna i tråden är korrekta.

Spännande utveckling.

Tyvärr så sitter jag i samma båt som många andra verkar vara i, de som hade bra med poäng förra året men det ser inte alls lika ljust ut detta år.

Jag kan redan nu med rätt stor säkerhet säga att jag inte kommer upp i 100k detta år. Förra året passerade jag 50k efter 3 månader...

Hur som haver så har jag dock svårt att se exakt vilka fördelar en EBD kan få. Valet service, som tidigare påpekat kanske? Hemifrån? Men så jämför jag Pandion med EBG och fundera på om SAS verkligen fixar det.

Man skulle ha kört hårt på SEN, typiskt att jag inte klarade det. ;)

Så kan vi gissa på att Scandiloungerna blir Diamondlounger och alla *G inklusive EBG går in i Businessloungerna? Liknar isåfall det som Miles&More verkar ha i ankarna med sina SEN lounger.

Tror förresten inte att SK kommer att titta på historik utan det blir en eventuell uppgradering under intjäningsåret,

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen