Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att M&M ideligen tas upp som jämförelse trots att programmet på nästan alla sätt, både vad gäller kvalgränser, linjenät, potentiella förmåner och marknadsandel utgör en extrem outlier inom *A är både förståeligt och ofattbart på samma gång.

Det är definitivt förståeligt eftersom det antagligen är dit de flesta resenärer vänder sig om de inte längre prioriterar Eurobonus.

Som vi konstaterat är det LH Group som är det naturligaste valet för de flesta om man ska flyga *A från Skandinavien ut ur Europa till någon av de alla städer dit SAS inte flyger, så att jämförelsen ofta blir mot dem faller sig naturligt eftersom det är de som fångar upp en stor del av SAS potentiella kunder och intäkter,

Det är definitivt förståeligt eftersom det antagligen är dit de flesta resenärer vänder sig om de inte längre prioriterar Eurobonus.

Som vi konstaterat är det LH Group som är det naturligaste valet för de flesta om man ska flyga *A från Skandinavien ut ur Europa till någon av de alla städer dit SAS inte flyger, så att jämförelsen ofta blir mot dem faller sig naturligt eftersom det är de som fångar upp en stor del av SAS potentiella kunder och intäkter,

"Dit SAS inte flyger" ... SAS är som Sverige, fornstora dagar säger absolut ingenting om dess nutida situation. SAS "potentiella kunder och intäkter" du antyder när du snackar om att konkurrera med LHs långlinjenät är lika relevant som att Revingeregimentet skulle ta och plundra sin väg ner mot Breitenfeld nästa vecka. SAS är ett regionalt bolag, och dess bonusprogram är anpassat därtill. Långlinjerna, både nu och "då" (vare sig vi snackar före eller efter monopolet bröts) har aldrig varit i närheten av lika viktiga för SAS som de är för LH. Skulle SAS, förutsatt oändligt kapital, kunna matcha LH-gruppens ruttnät, turtäthet, koncentration av premiumtjänster på huvudhubbar eller mängd premiumpax som krävs för att upprätthålla saker som F-klass och HON-liknande premer? Svaret är nej. Vilket får som följd att det är bokstavligen talat omöjligt för SAS att göra en LH bättre än LH. Att ens försöka är lika med oansvarigt storhetsvansinne.

Att man genom att inte förneka sin egen natur tappar "potentiella kunder och intäkter" är en chimär. Har väl knappast undgått dig att SAS huvudkonkurrenter inte är gigantiska legacykonglomerat på kontinenten. Den faktiska huvudkonkurrenten har gott fog för sitt gnäll över Eurobonus, eftersom programmet effektivt i avsett syfte.

Last edited:
"Dit SAS inte flyger" ... SAS är som Sverige, fornstora dagar säger absolut ingenting om dess nutida situation. SAS "potentiella kunder och intäkter" du antyder när du snackar om att konkurrera med LHs långlinjenät är lika relevant som att Revingeregimentet skulle ta och plundra sin väg ner mot Breitenfeld nästa vecka. SAS är ett regionalt bolag, och dess bonusprogram är anpassat därtill. Långlinjerna, både nu och "då" (vare sig vi snackar före eller efter monopolet bröts) har aldrig varit i närheten av lika viktig för SAS som de är för LH.

Tja Tjaeng,

Vad har historia med detta att göra? Lika lite som politik.

Det enda jag sa var att när resenärer från Skandinavien reser ut ur Europa sker det mest troligt med LH Group. Take a chill pill grabben. Varva ned.

Tja Tjaeng,

Vad har historia med detta att göra? Lika lite som politik.

Liknelse:
  1. (underförstådd) jämförelse mellan företeelser som i något avseende liknar varann, oftast för att förklara en av företeelserna

Det enda jag sa var att när resenärer från Skandinavien reser ut ur Europa sker det mest troligt med LH Group.

Visst. Och statistiken säger att "resenärer från Skandinavien [som] reser ut ur Europa" inte är ett tillräckligt stort marknadssegment för att du ska kunna få dina "3-4 avgångar om dagen" oavsett vad SAS mäktar göra. Därav det lönlösa i direkta jämförelser av SAS/EB och LH/M&M av det slaget som du framför. Det handlar inte bara om en liten population utspridd på större yta, Det handlar om att nordiska resenärer t.om flyger mindre longhaul per capita jämfört de tre storas hemmamarknader. Samtidigt som de flyger betydligt mera shorthaul (källa R. Gustafssons 4Excellence-presentation).

Take a chill pill grabben. Varva ned.

Kanske du som ska göra det då du är den enda i tråden som ser halmgubbar och personangrepp i andras poster när något sådant ej föreligger.

Last edited:
Tråkig stämning i denna tråden. Borde stängas. Det verkar inte som om alla postare mår så bra. Blir lite patetiskt naivt resonemang.

Tråkig stämning i denna tråden. Borde stängas. Det verkar inte som om alla postare mår så bra. Blir lite patetiskt naivt resonemang.

Stänga tråden för att några hamnat i lite munhugg? Flertalet inlägg senaste dygnet har enligt mig varit mycket givande och fått mig att tänka till lite annorlunda. Så länge det finns intressanta åsikter så borde det väl vara möjligt att utrycka sig...

Önskemålet borde enligt mig vara: Ni som munhugger, lägg ner och håll er till ämnet och gör det snyggt, tydligt, informativt och ange om det är en egen åsikt eller styrk fakta med källhänvisning.

From förhoppning:

EBD får gratis SAS AmEx och möjlighet till flera 2-4-1 vouchers under året. :D

Last edited:
Blir mer och mer som en debatt mellan två extrempartier den här tråden. Om det inte går att säga på ett konstruktivt OCH hövligt sätt så öppna inte munnen sa alltid min farfar.

Nej, det sa jag inte. Det jag sa är att SAS EuroBonus som program är ett verktyg i kampen om affärskunder inom Norden. Jag jämför inte detta på något sätt med Norwegian Rewards men om man köper resonemangen att a) Skandinavien/Norden är SAS kärnmarknad och b) att Norwegian är det största hot SAS har så faller en del pusselbitar på plats med den ganska aggressiva satsningen på EuroBonus under senaste 2 åren.

Jag testar Norwegian av och till och tycker att dom gör det bra. Flyger från A till B. Dom tar en hel del av pendlingstrafiken på att ha avgångar morgon och kväll kombinerat med lägre priser, antar jag. På min pendlingssträcka från provinsen till huvudstaden skulle jag nog kunna flyga Norwegian egentligen. Skillnaden skulle vara några färre avgångar att välja på, samt SAS T4-loungen på Arlanda. Skulle norsken ge mig en voucher som ger mig en varmkorv och en mellanöl så skulle man i stort sett kompensera värdet av den vanligtvis trångbodda loungen.

Frågan är vad EBD lägger för värden i vågskålen?

Så, jag står kvar vid min poäng att rätt eller fel strategiskt val: SAS är ett Skandinaviskt flygbolag med huvudsysselsättning (rätt eller fel) frakta människor inom Skandinavien eller till destinationer nära Skandinavien (Europa) QUOTE]

Instämmer, efter att ha läst din statistik ovan så måste detta vara huvuduppgiften idag. Frågan jag ställer mig är om detta är vad SAS bör göra i framtiden och vad deras långsiktiga strategi i frågan är? Man bör kanske ha svaret på dessa frågor innan man direkt säger att det är Norwegian som vi skall ha i åtanke när vi disskuterar "EB 2". Vill man kraftigt satsa på EU och longhaul så vore väl ett uppgraderat EB en av nycklarna att vinna FQT's top of heart.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen