Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Göran, jag håller med men rent vett, god affärsmässighet osv borde minst göra så att Norwegian bokar om de som är mest drabbade såsom barnfamiljer, gravida, pensionärer osv. Jag har svårt att acceptera att de som inte har ork att tjafsa är de som får lida mest.

Jag håller med dig till 100% om att det är ett problem att den som gapar högst oftast får som den vill på bekostnad av de som inte orkar/kan. Det är ju tyvärr ett problem som verkar gälla lite varstans i samhället och kanske på flygbolag/hotell i synnerhet.

Jag har aldrig sett en "priokö" för handikappade/barnfamiljer/gravida/äldre vid ombokningsdiskarna där man har prioriterat att ge denna grupp de mest attraktiva alternativen när flygningar har ställts in. Tvärtom brukar statuskortsinnehavare, de som reser i premiumkabiner samt de som är allra snabbast fram till disken få de bästa alternativen. Kvar blir ofta att sova på hotell/flygplatsen och resa ordentliga omvägar för de som av olika skäl inte hann fram lika snabbt.

Även om tanken inte alls är någon dum idé så lär Norwegian knappast bli det första flygbolaget ut med sådana prioriteringar och undantag. I alla fall inte utan att på något kreativt vis ta betalt för det.

Last edited:
Nu är väl inte flygbolagen någon välgörenhetsorganisation...

Har någon hävdat det?

Att inte vara en välgörenhetsorganisation betyder inte nödvändigtvis att man inte kan prioritera med hänsyn tagen till folks behov. Att få bort folk med större hjälpbehov ur hanteringen så snart som möjligt har sina klara fördelar även för flygbolaget.

Har någon hävdat det?

Att inte vara en välgörenhetsorganisation betyder inte nödvändigtvis att man inte kan prioritera med hänsyn tagen till folks behov. Att få bort folk med större hjälpbehov ur hanteringen så snart som möjligt har sina klara fördelar även för flygbolaget.

Jag har för mig att Vingresor & Fritidsresor iaf försöker jobba på det sättet.
Charterarrangörerna har inga statuspax att ta hänsyn till.

När det gäller statuspax som privat flyger LCC så verkar det vara ganska vanligt.
Nere på Skavsta är EBG taggade handbagage en rätt vanlig syn enligt min kusin som arbetar i säkerhetskontrollen där.

Last edited:
Om man börjar prioritera folk med särskilda behov så lär det ske på statuspaxens bekostnad. För att anställa mer människor lär man inte göra.

Vad vore så hemskt med att några enstaka resenärer prioriterades före statuspax? Det sker ju redan idag t.ex. vid boarding. Vad jag vet så känner jag ingen som har valt att flyga med andra flygbolag mot bakgrund av det.

Jag skulle själv, trots hög statusnivå, gladerligen acceptera att bokas om till t.ex. ett flyg med fler byten om jag visste att den lilla uppoffringen innebar att t.ex. en rullstolsbunden slapp krånglet med att byta flyg på onödigt många flygplatser. Eller en gammal person slapp uppleva förvirringen på CDG för första gången.

Men nu börjar vi komma väldigt OT i en tråd som handlar om Norwegians problem med deras Dreamliner.

Eftersom det är Norwegian (och inte SAS) vi avhandlar i den här tråden så är ju såklart ren hörsägen OK som källa. Men just den där hörsägnen saknar helt grund av två skäl:
Hörsägen är juridiksvenska för skvaller.. tackar..
1. Norwegian har gått ut vid flera tillfällen och sagt att de kommer att följa EC-261/2004 bestämmelserna. Det gör det hela lite svårare för de att sedan inte faktiskt också göra det.
Ganska blåögt, vad de säger öppet och vad de sedan kalla extraordinära händelser i samtal/korrespondens med enskild kund behöver inte vara relaterat. Alla bolag som skall följa 261/2004 kommer pliktskyldigt att säga samma sak.
2. Norwegian har tills nu följt vartenda utslag i ARN, vilket de och SAS är två av få flygbolag som gör konsekvent. Råd&Rön - Svarta listan
Det gäller att folk orkar dra det genom ARN också.

Se även:
100-tal resande får inte ersättning av Norwegian - DN.SE
Norwegian nekar resenärer ersättning | Flyg | Resa | Aftonbladet

Göran, jag håller med men rent vett, god affärsmässighet osv borde minst göra så att Norwegian bokar om de som är mest drabbade såsom barnfamiljer, gravida, pensionärer osv. Jag har svårt att acceptera att de som inte har ork att tjafsa är de som får lida mest.

De som är mest drabbade av att komma hem en dag senare är pensionärer (som troligen inte har så mycket emot en extra dag i Bangkok), barnfamiljer (skulle barn lida av att vara borta en dag extra?), gravida (jag är less på alla fördelar som gravida vill ha, men det kanske bara är för att jag måste köra slalom mellan barnvagnarna i Stockholm)?

Det låter som att du vill prioritera de grupper som skulle lida minst av att vara kvar en dag extra (med undantag för gravida, som troligen kommer ha det väldigt jobbigt). De som har mest bråttom hem är nog faktiskt de som skriker högst i dessa fall.

Hörsägen är juridiksvenska för skvaller.. tackar..

Ganska blåögt, vad de säger öppet och vad de sedan kalla extraordinära händelser i samtal/korrespondens med enskild kund behöver inte vara relaterat. Alla bolag som skall följa 261/2004 kommer pliktskyldigt att säga samma sak.

Det gäller att folk orkar dra det genom ARN också.

Yes, hörsägen är ett annat ord för skvaller. Tackar för förtydligandet!

Precis som jag antydde i mitt förra svar så är jag övertygad om att Norwegian, i likhet med de allra flesta legacy carriers, kommer att stenhårt hävda extraordinära orsaker. De flygbolag som inte gör det initialt är mycket få till antalet. De flygbolag som fortsätter att tjafsa tills dess resenären ger upp alternativt tar ärendet vidare är hyfsat många. Faktum kvarstår dock att inte en enda resenär som har stått på sig och fått saken utredd har blivit nekad ersättning från Norwegian. Men gott och väl från Austrian Airlines, British Airways och JetTime.

Visst är det beklagligt att flygbolagen försöker blåsa sina resenärer på den ersättning de har rätt till. Men Norwegian är verkligen inte ensamma på den fronten.

Last edited:
gravida (jag är less på alla fördelar som gravida vill ha, men det kanske bara är för att jag måste köra slalom mellan barnvagnarna i Stockholm)? Det låter som att du vill prioritera de grupper som skulle lida minst av att vara kvar en dag extra (med undantag för gravida, som troligen kommer ha det väldigt jobbigt). De som har mest bråttom hem är nog faktiskt de som skriker högst i dessa fall.

Du är singel va? ;)

Det ska bli intressant att se hur Norwegian sköter detta. Har en kompis som drabbades av en av förseningarna från New York. Gör de ett bra jobb där så kommer folk att glömma detta ännu snabbare... Var det förresten inte medias rapportering kring Premiairs DC-10 som fick DK att flyga med dessa?

Ang prioriteringar av pax med special needs så är jag för. Det jag sett på flygplatser så är det sällan de som låter mest som verkligen "måste" hem.

Yes, hörsägen är ett annat ord för skvaller. Tackar för förtydligandet!

Precis som jag antydde i mitt förra svar så är jag övertygad om att Norwegian, i likhet med de allra flesta legacy carriers, kommer att stenhårt hävda extraordinära orsaker. De flygbolag som inte gör det initialt är mycket få till antalet. De flygbolag som fortsätter att tjafsa tills dess resenären ger upp alternativt tar ärendet vidare är hyfsat många. Faktum kvarstår dock att inte en enda resenär som har stått på sig och fått saken utredd har blivit nekad ersättning från Norwegian. Men gott och väl från Austrian Airlines, British Airways och JetTime.

Visst är det beklagligt att flygbolagen försöker blåsa sina resenärer på den ersättning de har rätt till. Men Norwegian är verkligen inte ensamma på den fronten.

Så, i praktiken har jag rätt att folk inte kommer att få ersättning enligt 261/2004 från Norwegian i den omfattning som bestämmelsen ger uttryck för.

De leasar planen från Boeing och har underhållet från Boeing så det lär inte vara Norwegian long-haul som får stå för huvuddelen av kompensationen som verkligen betalas ut (för hotell osv. men i praktiken inte 261/2004). Det är alltså den negativa publiciteten som är allvarlig för Norwegian, vilket är anledningen till att kommunikationsdirektören är i gasen nu på första arbetsdagen efter helgerna.

Mer information här:
Norwegian om alle forsinkelsene: - Så langt fra å være godt nok at.. - Næringsliv - E24

Toppen