Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

DY problem bottnar snarare i att de har underskattat de barnsjukdomar som ofta kommer med splitternya flygplan. Det i sig hade kanske initialt krävt lite mer "luft" i programmet än normalt. Men att dreamlinern skulle drabbas av så extremt många problem som den har gjort hade nog ingen kunnat förutspå. DY är inte ensamma om att brottas med Dreamlinerproblem. Problem som snarare kanske bör beskyllas Boeing än flygbolagen ifråga.

Norwegians egen ovilja att boka om till andra flygbolag när problem uppstår gör dessutom att problemen blir väldigt mycket mer påtagliga för resenärerna. Där SAS m.fl. förhoppningsvis (långtifrån självklart) bokar om till andra flygbolag låter Norwegian sina resenärer vänta på nästa fungerande DY flight vilket i flera fall har visat sig vara först ett par flighter senare.

Jag kan spekulera i 3 orsaker till bekymren;
1. Flygplan med (alltför?) mycket barnsjukdomar
2. Flygplansunderhåll med barnsjukdomar, se Boeing goldcare
3. Ett för hårt utnyttjande av planen med oförutsett slitage och mankemang som följd...

Det skulle vara intressant att höra hur kommunikationen mellan Norwegian och Boeing går, är det via advokater eller???
Därtill undrar jag om Norwegian/Kjos börjar ångra valet av Dreamlinern.

Förundransvärt nog så börjar jag att tycka synd om Norwegian. Deras konkurrens behövs för att hålla SAS på tårna
för att fortlöpande söka förbättra sej!

Inte så lätt att boka om i dessa tider. Högsäsong till Thailand och planen är oftast fullbokade. Åkte med SAS ner till BKK på juldagen och inte en plats ledig. På väg hem nu och det fanns några uåågraderingsplatser kvar till Business men dom platserna tror jag inte Norwegian vill köpa av SAS ��������.

Norwegian har samma policy som Ryanair i den här frågan.
Bolaget bokar aldrig om passagerare till andra flygbolag utan ombokning sker endast till senare egna avgångar där det finns lediga platser. Det innebär att vill det sig illa kan man få vänta ganska länge på att få resa hem.

I New York tvingades passagerarna själva under hösten ringa till Norweigans bokningscentral i europa för att boka om sina biljetter till senare avgångar när 787an vid flera tillfällen packade ihop. Det blev långa telefonköer och kostsamma mobilsamtal när 291 passagare skulle ringa från New York till Lithauen för att boka om. Jag hoppas Norwegian ändrat på det extremt kundfientliga konceptet nu..

Förundransvärt nog så börjar jag att tycka synd om Norwegian. Deras konkurrens behövs för att hålla SAS på tårna
för att fortlöpande söka förbättra sej!

Norwegian betalar vad jag hört och sett inte ut ersättningar enligt 261/2004 och resten av kostnaderna lär de skicka vidare till Boeing. Det som drabbar balansräkningen är de bokningar de eventuellt inte får pga den negativa publiciteten (vilket inte verkar bita).

Norwegian betalar vad jag hört och sett inte ut ersättningar enligt 261/2004 och resten av kostnaderna lär de skicka vidare till Boeing. Det som drabbar balansräkningen är de bokningar de eventuellt inte får pga den negativa publiciteten (vilket inte verkar bita).

Då är det ju bara för SAS att vara bättre än detta, vilket borde tämligen enkelt...:rolleyes:
Hoppas att SAS kan utnyttja detta nu i sin marknadsföring, vilken bör ske nu!
Självfallet lider jag med de strandsatta, men detta är inte poängen i min diskussion.

Då är det ju bara för SAS att vara bättre än detta, vilket borde tämligen enkelt...:rolleyes:
Hoppas att SAS kan utnyttja detta nu i sin marknadsföring, vilken bör ske nu!
Självfallet lider jag med de strandsatta, men detta är inte poängen i min diskussion.

Du får kolla på SAS flöde på Instagram, de är duktiga på att utnyttja situationen.

För alla som inte har instagram:
Look at this beautiful, modern and very reliable A330! ❤️ (We have agreements with other airlines for backup!) Simply: SAS is the reliable airline! ✈️ #oslolufthavn #osloairport #arlandaairport #copenhagenairport #airbus #a330 #airlines #aviation #instagramaviation #avgeek #staralliance

SAS har kört "mosa DY" senaste veckan, men på ett mycket subtilt sätt.

Bäst punktlighet till NY från ARN är UA som har 90 % mellan 15 okt - 15 dec till EWR. (SK =75 % EWR, DY 53 % JFK)
Källa: Flightstats

Du får kolla på SAS flöde på Instagram, de är duktiga på att utnyttja situationen.

Jag hittade mest anti-sas och pro-norwegian i mitt enkla sök( första gången och via sas' twitter)
Är det något för den breda massan? Jag får känslan att det är för de insatta typ de som frekventerar bc.se dvs alldeles för smalt

Det blir till att hitta bredare informationskanaler för att erhålla masseffekt, läs mätbara effekter som ökade bokningar.
Det trots allt sista raden som avgör. Det heter inte för inte " smida medans järnet är varmt"

Eftersom det är Norwegian (och inte SAS) vi avhandlar i den här tråden så är ju såklart ren hörsägen OK som källa. Men just den där hörsägnen saknar helt grund av två skäl:

1. Norwegian har gått ut vid flera tillfällen och sagt att de kommer att följa EC-261/2004 bestämmelserna. Det gör det hela lite svårare för de att sedan inte faktiskt också göra det.

2. Norwegian har tills nu följt vartenda utslag i ARN, vilket de och SAS är två av få flygbolag som gör konsekvent. Råd&Rön - Svarta listan

Därmed inte sagt att Norwegian i likhet med legacy carriers inte kommer att försöka slingra sig i förhoppningen att komma undan billigare i de fall kunden helt enkelt inte orkar ta diskussionen. Högst sannolikt kommer de att göra det.

Inte så lätt att boka om i dessa tider. Högsäsong till Thailand och planen är oftast fullbokade. Åkte med SAS ner till BKK på juldagen och inte en plats ledig. På väg hem nu och det fanns några uppgraderingsplatser kvar till Business men dom platserna tror jag inte Norwegian vill köpa av SAS ��������.

Göran, jag håller med men rent vett, god affärsmässighet osv borde minst göra så att Norwegian bokar om de som är mest drabbade såsom barnfamiljer, gravida, pensionärer osv. Jag har svårt att acceptera att de som inte har ork att tjafsa är de som får lida mest.

Toppen