DY problem bottnar snarare i att de har underskattat de barnsjukdomar som ofta kommer med splitternya flygplan. Det i sig hade kanske initialt krävt lite mer "luft" i programmet än normalt. Men att dreamlinern skulle drabbas av så extremt många problem som den har gjort hade nog ingen kunnat förutspå. DY är inte ensamma om att brottas med Dreamlinerproblem. Problem som snarare kanske bör beskyllas Boeing än flygbolagen ifråga.
Norwegians egen ovilja att boka om till andra flygbolag när problem uppstår gör dessutom att problemen blir väldigt mycket mer påtagliga för resenärerna. Där SAS m.fl. förhoppningsvis (långtifrån självklart) bokar om till andra flygbolag låter Norwegian sina resenärer vänta på nästa fungerande DY flight vilket i flera fall har visat sig vara först ett par flighter senare.
Jag kan spekulera i 3 orsaker till bekymren;
1. Flygplan med (alltför?) mycket barnsjukdomar
2. Flygplansunderhåll med barnsjukdomar, se Boeing goldcare
3. Ett för hårt utnyttjande av planen med oförutsett slitage och mankemang som följd...
Det skulle vara intressant att höra hur kommunikationen mellan Norwegian och Boeing går, är det via advokater eller???
Därtill undrar jag om Norwegian/Kjos börjar ångra valet av Dreamlinern.
Förundransvärt nog så börjar jag att tycka synd om Norwegian. Deras konkurrens behövs för att hålla SAS på tårna
för att fortlöpande söka förbättra sej!